Data modyfikacji:

3 szybkie i bezglutenowe dania z cukinii

Cukinia idealnie sprawdza się, jako główny składnik w wielu potrawach. Możemy ją smażyć, piec, czy nawet jeść na surowo. Nie narzuca bardzo mocno swojego smaku, wręcz komponuje się z innymi dodatkami. Zobaczcie te 3 szybkie i bezglutenowe potrawy z cukinii i wprowadźcie je na stałe do swojej kuchni!
Żółta, zielona, duża, czy mała — nie ma to dla nas znaczenia. Najważniejsze jest to, żeby była świeża. Pieczemy z niej ciasta, przyrządzamy leczo, czy przekąski na przyjście znajomych. Tak zakochaliśmy się w tym warzywie, że dzisiaj znajduje się na liście dwudziestu warzyw najchętniej uprawianych w naszym kraju. Dania z cukinii podbiły nasze kubki smakowe!

Cukinia, przewrotnie nazywana w południowo wschodnich regionach Polski kabaczkiem, to odmiana dyni zwyczajnej. Mało kto wie, że pochodzi ona z Włoch, a  jej nazwa w “ojczystym języku” brzmi zucchina i oznacza właśnie mała dynia. Możemy spotkać wiele odmian warzywa, które znacznie różnią się między sobą zarówno kształtem, kolorem, ale także smakiem. Co ważne, jarzyna posiada także kwiaty, które możemy użyć, jako ozdobę do potraw z cukinii, czy do usmażenia i zjedzenia.

Czy cukinia posiada jakieś właściwości odżywcze i warto ją używać, jako składnika?

Z pewnością znajdzie się kilka zalet, które przekonają was do jedzenia tego warzywa.

1. Odchudzamy się? Cukinia w takiej sytuacji jest idealna!
Potrawy z cukinii są bardzo mało kaloryczne. Można zjadać ją w dużych ilościach, ponieważ w 100 g świeżego warzywa znajdzie się tylko 17 kalorii! Kabaczki należą do jarzyn niskokalorycznych. Ponadto sprzyjają przemianie materii i odkwaszają organizm — polecane są przy problemach z nadkwaśnością.

2. Zaczynamy gotować dla naszego malucha? Zróbmy mu dania z cukinii!
Nie wierzycie? Cukinia, z racji tego, że posiada dużo związków odżywczych i łatwo się ją trawi, to możemy gotować ją nawet półrocznemu dziecku. Jest to jedno z pierwszych warzyw podawanych naszemu potomstwu.

3. Potrzebujemy wartości odżywczych? Wykorzystujmy cukinię w kuchni!
Warzywo zawiera znaczne ilości witaminy C, która wpływa na wzmocnienie odporności, karotenu, który sprawi, że nasza skóra będzie miała zdrowy odcień, witaminy B3, która przyśpiesza procesy metaboliczne w organizmie i witaminy B1, która sprawia, że jesteśmy bardziej skoncentrowani.

4. Mamy cukrzycę i nie wiemy, czy powinniśmy jeść cukinię? Oczywiście, że tak!
Warzywo posiada bardzo niski indeks glikemiczny, który wynosi 15. Jeżeli zmagamy się z tą chorobą to nie musimy się obawiać, że cukinia nam zaszkodzi.

Jaką rolę zajmuje cukinia w kuchni?

Przepisy z cukinii są bardzo zróżnicowane — możemy przyrządzić z niej drugie śniadania, przepyszne zupy, koktajle, surówki, sałatki, czy nawet desery. Wszystko zależy od naszej inwencji twórczej, ponieważ warzywo dopasuje się do każdego smaku. Specjalnie wybraliśmy dla was 3 najlepsze, szybkie i bezglutenowe przepisy!

3 szybkie i bezglutenowe dania z cukinii


ŚNIADANIE — ZDROWE KANAPKI Z CUKINIĄ BEZ CHLEBA

Czego potrzebujemy?
— 1 cukinia,
— 2 małe bataty,
— 1 czerwona cebula,
— 1 kostka tofu naturalnego,
— kilka pomidorów koktajlowych,
— oliwa z oliwek,
— pestki dyni lub słonecznika,
— zioła i przyprawy.

Przygotowanie
Przygotujmy blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia. Bataty, cukinię, tofu i cebulę kroimy w plastry i w takiej też kolejności układamy na blaszce. Pomidorki koktajlowe przepoławiamy i na każdej kanapce układamy dwie części. Posypujemy ziołami i przyprawami do smaku, delikatnie polewamy prawdziwą oliwą z oliwek i dodajemy kilka pestek z dyni lub słonecznika. To wszystko wsadzamy do piekarnika na 30 minut — poczekajmy aż trochę przestygnie i możemy jeść!


OBIAD — SZYBKIE I SMACZNE SPAGHETTI Z CUKINIĄ

Czego potrzebujemy?
— 2 cukinie,
— cebula,
— 2 pomidory,
— garść kaparów,
— 5 suszonych pomidorów w oleju,
— natka pietruszki,
— opakowanie bezglutenowego makaronu spaghetti,
— dowolny tłuszcz do smażenia cebuli.

Przygotowanie
Do ugotowania obiadu będą potrzebne nam: głęboka patelnia i garnek na makaron.  Wszystkie warzywa kroimy na mniejsze części — będziemy w kolejności je dodawać. Zaczynamy od zeszklenia cebuli, potem dorzucamy cukinię, pomidory, kapary, suszone pomidory. Czekamy aż wszystko będzie miękkie i stworzy się delikatny sos z warzyw. Dodajemy przyprawy, natkę pietruszki, gotujemy makaron i gotowe!

KOLACJA — BEZGLUTENOWE PLACUSZKI Z CUKINII

Czego potrzebujemy?
— 2 cukinie,
— 4 jajka,
— 3 łyżki delikatnego twarożku typu bieluch,
— ¼ nasion chia (zobacz więcej przepisów z nasionami chia),
— szklanka mąki ryżowej lub z pestek dyni,
— cebula szalotka,
— sól, pieprz, papryka ostra.

Przygotowanie
Zaczynamy od starcia na tarce cukinii. Przekładamy cukinię do durszlaka, solimy i odsączamy nadmiar wody, który się zebrał. Odstawiamy na 5 minut. Białka oddzielamy od żółtek i ubijamy je na sztywną pianę.
W osobnej miseczce łączymy pozostałe żółtka z twarożkiem i cukinią. Mieszamy do momentu, kiedy wszystkie składniki nam się połączą. Cebulę kroimy w kostkę i przesypujemy do żółtek. Następnie dodajemy nasiona chia, przyprawy ( pieprz, sól, paprykę ostrą) i mąkę ryżową. Na koniec bardzo delikatnie staramy połączyć się ubite białka z powstałą masą — po tym możemy je smażyć i jeść!

Tekst: Natalia Świrska