Data modyfikacji:

Akumulator samochodowy: na co zwrócić uwagę podczas zakupu?

Nadciągająca zima nieodłącznie wiąże się z koniecznością przelądu akumulatora. To bowiem akumulator zawodzi podczas mroźnych poranków najczęściej. Żywotność nowoczesnych akumulatorów wynosi ok. 3-5 lat i w większości przypadków nie ma sensu przedłużać resursu. Mocno wyeksploatowany akumulator może wszak uszkodzić delikatną elektronikę, którą naszpikowane są współczesne auta. Jaki akumulator samochodowy wybrać i na co zwrócić uwagę podczas zakupu?

Kwasowo-ołowiowy, żelowy a może AGM?

Akumulatory kwasowo-ołowiowe

Najpowszechniejszym, najtańszym i najstarszym typem akumulatorów samochodowych są akumulatory kwasowo-ołowiowe. Zbudowane są z ołowiowej anody oraz katody z tlenku ołowiu, zanurzonych w płynnym elektrolicie (roztworze kwasu siarkowego). W starszych typach akumulatorów montowane były zawleczki, które umożliwiały dolanie wody destylowanej i uzupełnienie parującego elektrolitu.

Dzisiejsze akumulatory kwasowo-ołowiowe są jednak bezobsługowe, co oznacza, że nie trzeba (a nawet nie ma możliwości) ingerować w elektrolit. Zwykłe akumulatory kwasowo-ołowiowe cechują się sporą mocą oraz prądem rozruchowym, a także dobrą odpornością na głębokie rozładowanie. Może ono jednak doprowadzić do zakwaszenia, co obniża parametry i żywotność baterii. Jeśli zależy Ci na długiej żywotności lub posiadasz samochód z systemem start-stop, warto więc wybrać zmodyfikowaną wersję ECM (lub EFB, AFB), wyposażoną w dodatkowe płytki ze stopu oraz separatory z mikrowłókien poliestru i polietylenu.


Akumulatory żelowe

Akumulator żelowy różni się zaś tym, że znajdujący się w nim elektrolit ma postać żelu. Jest dzięki temu bardziej odporny na drgania, przechyły i wstrząsy. Jest przy tym znacznie trwalszy, a jego żywotność cykliczna przewyższa parametry zwykłego akumulatora nawet o 25%. Najistotniejszą cechą akumulatora żelowego jest jednak bardzo długie utrzymywanie napięcia bez podładowywania. Akumulatory te mogą wytrzymać wiele miesięcy bez podłączania do prostownika, co cenione jest m.in. przez właścicieli kamperów, przyczep kempingowych czy łodzi motorowych. Niestety, akumulatory żelowe posiadają stosunkowo niski prąd rozruchowy, więc nie nadają się do rozruchu silników samochodów osobowych. 

Akumulatory AGM


Alternatywą dla akumulatorów kwasowo-ołowiowych są więc akumulatory AGM wyposażone w separatory wykonane z mikrowłókien szklanych lub polimerowych. Separatory te całkowicie pochłaniają elektrolit, co zapobiega jego rozlaniu nawet po mechanicznym uszkodzeniu. Akumulatory AGM są odporne na wstrząsy i przechył, nie wykazują strat energii i mogą być nawet trzy razy bardziej wydajne od zwykłych akumulatorów. Zostały stworzone m.in. z myślą o samochodach wyposażonych w układ start-stop lub system odzyskiwania energii.

Czy warto więc zainwestować i kupić akumulator AGM? To zależy. Nowe samochody są przystosowane do instalacji AGM, czego nie można powiedzieć o wielu starszych modelach. Przede wszystkim akumulator AGM jest podatny na wysoką temperaturę, więc nie zaleca się instalacji w pobliżu silnika. Jeśli Twój samochód nie posiada miejsca na akumulator w bagażniku, lepiej wybrać standardowy akumulator, zgodnie z zaleceniami producenta.

Pojemność akumulatora


Pojemność akumulatora określana jest amperogodzinach (Ah) i jest to parametr, którego nie można zbagatelizować. Wartość ta informuje jak długo akumulator jest w stanie oddawać energię, a zatem zasilać urządzenia elektryczne. Czy wybór akumulatora o dużej pojemności będzie dla Ciebie korzystny? Niekoniecznie.

Pojemność akumulatora musi być taka, jaką zaleca producent. Zbyt pojemny akumulator mógłby być stale niedoładowany, jako że producent zastosował alternator obsługujący mniejsze baterie. Wymień więc akumulator na model o takiej samej pojemności jak obecny.

Prąd rozruchowy akumulatora


Uwagę warto poświęcić zaś parametrom prądu rozruchowego. Jest to nic innego, jak informacja o tym, jak wiele amperów może wytworzyć jednorazowo akumulator. To ważne z perspektywy rozruchu silnika, gdy zmarznięty olej stawia duży opór dla rozrusznika, a co za tym idzie, dla akumulatora.

Mocna bateria poradzi sobie z oporami, umożliwiając rozruch nawet przy bardzo niskich temperaturach. Dotyczy to zwłaszcza silników wysokoprężnych, których uruchomienie na mrozie jest znacznie trudniejsze niż silników benzynowych. Niestety, wysoki prąd rozruchowy znacznie podnosi cenę akumulatora.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?


Oprócz podstawowych parametrów akumulator samochodowy musi spełnić kilka innych warunków. Przede wszystkim sprawdź wymiary akumulatora, bowiem ciasno upakowane podzespoły znajdujące się pod maską mogą ograniczać gabaryty baterii.

Zwróć uwagę także na ułożenie biegunów: kable z klemami najczęściej są stosunkowo krótkie, dostosowane do konkretnego układu akumulatora. Nie można zapomnieć też o tym, by korzystać wyłącznie z renomowanych sklepów (zarówno stacjonarnych, jak i internetowych), które gwarantują pełną sprawność akumulatora. Marketowe akumulatory samochodowe mogą być długo i niedbale magazynowane, co pogarsza ich parametry jeszcze przed pierwszym podpięciem do auta. O wieku akumulatora poinformuje Cię data jego zalania.

Jeżeli Twój akumulator szwankuje, koniecznie oddaj go do sprawdzenia. Może wyrządzić znacznie droższe szkody niż koszt zakupu nowego akumulatora. Jeśli wymaga wymiany, już wiesz jaki akumulator wybrać.