Data publikacji:

Biała śmierć. Czy naprawdę cukier jest niezdrowy?

Na temat cukru krąży wiele historii. Jedne z nich mówią, że cukier to biała śmierć i prowadzi do destrukcji naszego organizmu powodując różne choroby. Drugie natomiast dowodzą, że cukier może być elementem zbilansowanej diety. Fakty i mity — czy naprawdę cukier jest niezdrowy?

Obalamy mity białej śmierci w raporcie “ Uczymy, jak słodzić”.

Specjalista ds. żywienia Agnieszka Piskała tyle mitów naczytała się o cukrze, że postanowiła napisać raport “Uczymy, jak słodzić”, gdzie stara się je wszystkie obalić. Mówi, że jest to trudne zadanie, ponieważ w mentalności ludzi przyjęło się, że cukier powoduje cukrzycę, próchnicę, nadwagę, osteoporozę i wiele innych zaburzeń. Badania dowodzą, że przy nadmiernym spożyciu tak może się stać, jednak spożycie małej ilości cukru w codziennej diecie nie musi być szkodliwe.

“Cukier jest niezdrowy!” — krzyczą wszystkie nagłówki.

Z raportu wynika, że nie musimy odstawiać cukru całkowicie. W rozsądnych ilościach jest dozwolony w diecie. Jeżeli jesteśmy aktywni i uprawiamy sporty, to mała część dziennego spożycia kalorycznego może pochodzić z cukrów prostych. Czasami może nawet to się przydać, ponieważ dodaje nam to chwilowy zastrzyk energii, przez co możemy lepiej się skupić bądź mamy siłę na aktywność fizyczną. Informacja, która jest bezsprzeczna zarówno dla zwolenników, jak i przeciwników — cukier nie jest niezbędny do życia, tak jak węglowodany złożone, czy białka. Jednak jest nam znany od początku naszego istnienia. Wody płodowe, jak i mleko matki są słodkie, dlatego dzieci rodzą się z tym smakiem. Tym bardziej bardzo niepoprawnym stwierdzeniem jest, że jest to biała śmierć.

Jak sprawić, żeby cukier był dobry dla naszego organizmu?

Pierwszą i najważniejszą zasadą jest niejedzenie cukru na śniadanie. Poziom glukozy we krwi trzeba podnosić stopniowo. Rogal z czekoladą na śniadanie, czy dżem to nie jest dobry pomysł. Dietetyk dodaje, że rzeczy słodkie należy spożywać po posiłku. Kolejny mit, który występuje w społeczeństwie to przeświadczenie, że owoce powinno się jeść do godziny 15. Autorka podkreśla, że trawienie o godzinie 14, niczym się nie różni od tego o 17.


Jaki cukier nie prowadzi do białej śmierci?
Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów: trzcinowy, ksylitol, erytrol. Który z nich wybrać? Autorka podkreśla, że stosuje przede wszystkim najzwyklejszy biały cukier, który można dostać w każdym sklepie. Wszystko występuje naturalnie i znane jest od dawna, więc nie może być bardzo szkodliwe. Jeżeli chodzi o inne odmiany bądź zamienniki cukru, to należy podchodzić do nich z rezerwą. Czasami coś w pierwszym momencie wydaje się cudownym zamiennikiem, a potem okazuje się, że powoduje nowotwory. Taki skutek uboczny został niedawno odkryty u sacharyny. Nie starajmy wymyślać nowych specyfików na siłę, korzystajmy mądrze, z tego, co jest — jest to główne przesłanie w książce. Zupełnie inna historia związana jest z ksylitolem, który jest cukrem pozyskiwanym z brzozy. Według autorki nie jest on dobry dla organizmu, ponieważ powoduje stan dezorientacji. Po zjedzeniu ksylitolu nasze ciało dostaje informację, że jest to coś słodkiego, jednak nie może pozyskać glukozy dla mięśni i mózgu. Taka zależność długoterminowo może prowadzić do cukrzycy. Razem  z białym cukrem możemy stosować cukier trzcinowy, syrop z agawy, czy miód, ponieważ mają w sobie małą zawartość naturalnych minerałów i witamin.

Cukry proste mogą być częścią zbilansowanej diety.

Ważne jest, żeby występowały naturalnie, tak jak na przykład w owocach. To, na co musimy zwrócić uwagę to ilość, częstotliwość i okoliczności spożywania cukru. Dzienne normy i zasady zostały ustalone przez Światową Organizację Zdrowia — powinniśmy ich przestrzegać. Uzależnione są od naszego wieku, aktywności fizycznej lub jej braku, wysiłku intelektualnemu, czy dzieci. Glukoza jest potrzebna naszemu organizmowi. Wytwarza energię do działania. Zarówno zbyt wysoki poziom cukru, jak i zbyt mały, są niebezpieczne dla naszego ciała. Jego brak będzie prowadził do znużenia, przewrażliwienia, ogólnego zmęczenia, czy nawet braku koncentracji. Organizm potrzebuje glukozy, dlatego gdy nie dostaje jej od nas, sam próbuje ją wytworzyć — zachodzi to kosztem niszczenia białek wchodzących w jego skład. Efektem jest zmniejszenie masy mięśniowej oraz osłabienie organizmu.

Obalamy mity, że cukier jest niezdrowy.
Cukier prowadzi do otyłości. MIT! Z badań wynika, że słodycze i cukry proste nie są główną przyczyną otyłości w Polsce. Główny Urząd Statystyczny oraz Instytut Żywności i Żywienia dowodzi, że Polacy za dużo spożywają tłuszczów, od których tyją na potęgę. Jemy ich dwa razy więcej, niż powinniśmy.

Cukier prowadzi do próchnicy. MIT! Niektóre osoby, które spożywają bardzo dużo cukrów, mają piękne zęby. Zamiast na cukrze, powinniśmy się skupić na higienie jamy ustnej, która również u Polaków wiele do życzenia. Nawet jeżeli zjemy słodkie i umyjemy po tym zęby — nie będzie to odczuwalne i próchnica na pewno się nie pojawi.

Jaki jest wniosek? Cukier, jak wszystko w odpowiednich proporcjach, jest dobry dla naszego organizmu. Może nam pomóc w wytworzeniu energii zarówno dla mózgu, jak i dla mięśni. Nie przesadzajmy z jego ilością, to wtedy będzie miał tylko pozytywny wpływ na nas. Na pewno nie jest białą śmiercią!