Biegasz, czy ostro ćwiczysz? Uważaj na swoje kolana!

Miejsce, które jest najbardziej obciążone podczas sportu — kolana. Niestety, często o nich zapominamy. Jest to duży błąd, ponieważ utrzymują całe ciało — zarówno ciężar z kręgosłupa, jak i obciążenie płynące z bioder. Statystycznie najczęściej dochodzi do kontuzji tego miejsca, operacje też są bardzo częste — szczególnie u osób, które ćwiczą więcej niż przeciętny człowiek. Jak przeciwdziałać takim zdarzeniom? Co robić, żeby kolana były bezpieczne? Oto kilka sposobów.

#1 Rozgrzewka

Dlaczego jest najważniejsza? Zazwyczaj podczas ćwiczeń cierpią nasze więzadła poboczne i krzyżowe. Powody są dwa: przeciążenie albo urazy. Na pierwsze najlepszym lekiem jest zdrowy rozsądek, a na drugie porządne ich rozgrzanie. Przed treningiem poświęćmy maksymalnie 10 minut i zadbajmy o kolana. Jakie ćwiczenia? Takie, jakie pamiętasz nawet z podstawówki — parę przysiadów, pajacyki, robienie okręgów nogami na zewnątrz i do wewnątrz.

#2 Cykliczne wzmacnianie mięśni

Wokół stawu kolanowego jest wiele mięśni — jeżeli chcemy chronić staw, powinniśmy skupić się na ich wzmocnieniu. Kontuzje stawu należą do bardzo bolesnej i drogiej przygody, dlatego naprawdę warto dbać o to, żeby się nie przytrafiła. Ćwiczmy mięsień dwugłowy i czworogłowy, które okalają to miejsce, bo dzięki temu ustabilizujemy i zmniejszymy ryzyko potencjalnej kontuzji.

#3 Odpowiednie obuwie

Pisaliśmy o tym już wcześniej. Buty należy dobierać odpowiednio do podłoża. Inne obuwie założymy do biegania po lesie, inne po asfalcie, a jeszcze inne na fitness. Często nie skupiamy się, jakiego potrzebujemy, ale może nam dużo pomóc. Stabilizuje nam kostkę, ale przede wszystkim amortyzuje spadek nogi na ziemię.

#4 Podłoże

Obuwie obuwiem, ale częste i długotrwałe bieganie po twardym nie pomaga naszym stawom. Kiedy biegamy po miękkiej nawierzchni ( ziemia lub piasek) angażujemy większą liczbę mięśni, dzięki czemu stawy nie są aż tak przeciążone. Jeżeli biegamy po mieście to starajmy się znaleźć miejsce przy rzekach, bądź w parkach, gdzie okolica jest bardziej przyjazna dla sportowców.




Medycyna idzie cały czas do przodu z rozwiązaniami stosowanymi dla kolan, jednak w dalszym ciągu jest to długotrwały i bolesny proces, nie mówiąc już o kosztach, które wzrastają drastycznie, jeżeli w grę wchodzi endoproteza. Niestety, w niektórych przypadkach i urazach kolan powrót do pełnej sprawności jest niemożliwy, dlatego nie zaniedbujmy ich!