Data publikacji:

Co daje bieganie?

W miastach, na wsi, w lasach — coraz więcej osób biega. Dlaczego to robią? Co daje bieganie? Z pewnością niesamowitą wolność — ćwiczysz, gdzie i jak chcesz, na warunkach, które sam sobie ustalisz. Oczywiście, nie są to jedyne korzyści z biegania — twoja sylwetka dzięki niemu może również wiele zyskać.
Bardzo chcesz zacząć biegać, ale napotykasz na swojej drodze milion negatywnych myśli? Trudno zrobić Ci ten pierwszy krok? A może biegasz już jakiś czas, ale nie zauważasz wszystkich korzyści z biegania? Z pewnością każdy z nas powinien przeczytać ten tekst i dowiedzieć się, co i w jakim stopniu możemy zyskać.

Co daje bieganie? 7 korzyści z biegania

1. Codzienne bieganie poprawia wydolność organizmu.
Na temat kondycji słyszeliśmy już pewnie milion razy — wszyscy wiemy, że jest to bardzo duża zaleta. Nikt z nas nie lubi, kiedy wchodząc na czwarte piętro, złapie go zadyszka. Czasami zawstydza nas, kiedy musimy podpiec paręnaście metrów do autobusu, a przy tym robimy się strasznie czerwoni. Bieganie codzienne sprawi, że takie sytuacje nas opuszczą.

Jednak nie tylko o kondycję i wytrzymałość chodzi — przede wszystkich poprawimy funkcjonowanie całego układu oddechowego. Zwiększymy też pojemność płuc, dzięki czemu z każdym naszym oddechem będzie dostawało się do organizmu więcej tlenu. To sprawi, że codzienne czynności, jak te opisane wyżej, staną się dla nas pestką, a pojęcie zadyszki, czy bycia czerwonym po kilku krokach odejdzie w niepamięć.

2. Codzienne bieganie usprawnia pracę serca
Każdy, kto biega, jest wielkim szczęśliwcem, ponieważ zmniejsza sobie ryzyko chorób serca prawie o połowę. Patrząc na obecnie na świat, w jakim żyjemy — szybkie tempo, dużo zadań codziennych, stres, czy warunki środowiska — jest to jak wygranie losu na loterii.

Dlaczego tak się dzieje? U osób, które codziennie biegają zaobserwowane obniżenie ciśnienia krwi i tętna spoczynkowego, a także złego poziomu cholesterolu ( LDL ).

3. Codzienne bieganie to skuteczna metoda na zrzucenie zbędnych kilogramów
O tym również słyszeliśmy nie raz — jednak w dalszym ciągu część osób nie docenia korzyści z biegania. Dobrze wiemy, że do utrzymania szczupłej sylwetki potrzebna jest właściwa dieta oraz wysiłek fizyczny. Na tym podłożu bieganie wyróżnia się, jeżeli chodzi o liczbę spalonych kalorii podczas jednego wysiłku. Może ona dochodzić nawet do 800. Jeżeli chcemy dowiedzieć się, jak często biegać, aby zauważyć efekty, przeczytajmy ten artykuł.

4. Codzienne bieganie chroni przed cukrzycą
Cukrzyca typu II to jedna z najczęściej występujących chorób cywilizacyjnych, a jej główną przyczyną jest niezdrowa dieta, otyłość i brak aktywności fizycznej. W momencie kiedy zaczynamy regularnie biegać, takie problemy nas nie dotyczą. Po pierwsze mamy z pewnością dużo ruchu. Jeżeli chcemy, żeby treningi przyniosły pożądane efekty, zaczynamy się także zdrowo odżywiać. Po trzecie kiedy wykonujemy wcześniej wymienione czynności — otyłość na pewno nam nie grozi.
Z tych powodów śmiało można stwierdzić, że bieganie zapobiega zachorowaniu na cukrzycę.

5. Codzienne bieganie reguluje naszą dietę
We wcześniejszym akapicie wspomnieliśmy o diecie — ma ogromne znaczenie, jeżeli mówimy o naszych treningach. Wiadomo, że samymi ćwiczeniami nie da się osiągnąć idealnej sylwetki, musimy do tego dodać zdrowe odżywianie.

W momencie kiedy zaczynamy ćwiczyć musimy zadbać o bardziej wartościowe posiłki, ponieważ wpływa to mocno na jakość biegania. Kiedy zjemy bardzo tłusto i za dużo, przeciążamy żołądek, wtedy trudno nam się ćwiczy, o ile w ogóle jest to możliwe. Pamiętajmy, żeby regularnie spożywać posiłki oraz, żeby był wykonany z wartościowych składników. Nie zapomnijmy o byciu fit również w pracy!

6. Codzienne bieganie wzmacnia kości i przeciwdziała osteoporozie
Osteoporoza jest chorobą, która pogłębia się wraz z wiekiem. Nasze kości stają się wrażliwe nawet na delikatne uderzenie i mogą się łatwo łamać. Dlaczego tak się dzieje? Z biegiem lat następuje odwapnienie kości. Jest sposób, żeby już teraz temu zapobiec — uprawiając aktywność fizyczną, która poprzez stymulację osteoblastów pomaga utrzymać masę kostną.Tu również numerem jeden okazuje się bieganie, które korzystnie wpływa na ich mineralizację.

Pamiętajmy, żeby chronić nasze kości, a przede wszystkim kręgosłup podczas biegania, powinniśmy zaopatrzyć się w odpowiednie obuwie do biegania.

7. Codzienne bieganie poprawia samopoczucie
Podczas biegania wydzielają się dwa typy substancji: serotonina i endorfiny. Niedobór pierwszej prowadzi do depresji — podczas biegania jej poziom znacznie wzrasta na dłuższy czas, dzięki temu dobry humor utrzymuje się nawet po treningu.

O endorfinach, hormonach szczęścia, nie trzeba dużo mówić — dostarczane codziennie wpływają na nasze zwiększone poczucie własnej wartości, czy podchodzenie z radością do życia. To również wpływa na poziom stresu, który nam się znacznie zmniejsza po bieganiu — w połączeniu z endorfinami daje świetną mieszankę!

Tekst: Natalia Świrska