Czy warto jeść grzyby? Jak najlepiej je przyrządzić?

Wraz z końcem babiego lata pojawia się czas na grzybobranie – rokrocznie Polacy chętnie wybierają się do lasów, by samodzielnie zebrać ulubione grzyby. Z drugiej strony, ciągle pokutuje twierdzenie, że grzyby to sama woda, a ich jedzenie nie przynosi większych korzyści zdrowotnych. Dziś pod lupę weźmiemy ich właściwości oraz doradzimy, jak przyrządzać je smacznie i zdrowo.

Czy grzyby to sama woda?

Prawdą, jest że lwią część grzyba stanowi woda – to aż 90% jego masy. Nie oznacza to jednak, że całą resztę stanowią składniki bezużyteczne dla ludzkiego zdrowia. Grzyby są źródłem łatwo przyswajalnego białka (w tej dziedzinie królują pieczarki), dlatego nieraz bywają nazywane „leśnym mięsem”. W grzybach znajdują się również węglowodany, witaminy i mikroelementy, a nawet enzymy i antybiotyki. W większości grzybów znajdziesz witaminy z grupy B, witaminę A. Wniosek? Mogą być wartościowym składnikiem diety, pod warunkiem, że obchodzisz się z nimi w odpowiedni sposób.

Są doskonałe na diecie

W grzybach nie znajdziesz praktycznie żadnych tłuszczów – oznacza to, że doskonale sprawdzą się w jadłospisie osób dbających o smukłą linię. Najmniej kaloryczne grzyby to pieczarki (15 kcal na 100 g), natomiast jednymi z najbardziej kalorycznych są borowiki (33 kcal w 100 g). Jako, że zawierają duże ilości wody, grzyby mogą być duszone w sosie własnym, co sprawia, że nie musimy okraszać ich kalorycznymi dodatkami jak np. śmietana. Są sycące, dzięki czemu można śmiało sięgać po nie podczas odchudzania.

Grzyby to bogactwo błonnika

Za uczucie sytości po spożyciu grzybów odpowiada dużą ilość błonnika. Z drugiej strony, należy pamiętać, że grzyby zawierają sporo błonnika nierozpuszczalnego – chityny, który przez ludzki organizm jest trawiony mniej sprawnie. To powód, dla którego grzybów nie powinno się podawać małym dzieciom.

Grzyby – właściwości antyrakowe

W większości grzybów znajduje się beta-glukan – składnik o działaniu przeciwnowotworowym. Dodatkowo, dowiedziono, że zmniejsza on ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Podobne działanie wykazuje kwas linolowy, na który natkniesz się nawet w zwykłych pieczarkach.

Grzyby wzmacniają odporność

Jak najbardziej! To źródło przeciwutleniaczy, które wymiatają wolne rodniki z organizmu. Poza tym, dzięki nim grzyby wspomagają układ immunologiczny, zapobiegając infekcjom i stanom zapalnym.

Jakie grzyby są najzdrowsze?

Wśród grzybów warto wskazać na prozdrowotnych czempionów, po których szczególnie powinieneś sięgać podczas przygotowywania jesiennych posiłków.

Boczniaki królewskie

Występują w polskich lasach liściastych. Cechują się wyrazistym smakiem z nieco pieprzną nutą. Mają szczególnie dużo przeciwutleniaczy. Doskonale nadają się do przygotowywania aromatycznych sosów.

Grzyby enoki

Słodkawe enoki są bardzo popularne w Japonii. Ceni się je za sporą ilość białka, delikatny smak i to, że są wyjątkowo sycące.

Grzyby mun

Charakterystyczne, czarne grzybki mun to klasyczny składnik azjatyckiej kuchni. Według Chińczyków, to doskonałe lekarstwo na problemy krążeniowe. Swoim działaniem podobno przypominają aspirynę: działają przeciwzapalnie i przeciwzakrzepowo.

Grzyby shiitake

To prawdziwa kopalna potasu i niacyny, co sprawia, że shiitake doskonale wpływają na układ nerwowy. Cechują się bardzo wyrazistym smakiem.

Jak przyrządzać grzyby?

Sekretem pysznych grzybów jest to, w jaki sposób je przygotujesz. Popularne metody, takie jak gotowanie oraz smażenie nie zawsze okazują się najlepszymi – często wiążą się z utratą cennych witamin i minerałów oraz koniecznością stosowania dodatków, przez które grzyby znacznie przybierają na kaloryczności.

Suszenie grzybów

Pierwszą z metod, którą warto zastosować w przypadku grzybów jest ich suszenie. Tradycyjnie grzyby suszono na sznurkach, co jednak jest metodą bardzo czasochłonną. Szybciej ususzysz grzyby za pomocą specjalnej suszarki do żywności. Czemu warto suszyć grzyby? Nie dość, że przedłużysz w ten sposób ich termin zdatności do spożycia, to dodatkowo zatrzymasz w nich wszelkie, cenne substancje. Suszone grzyby, poprzez odparowanie wody będą też o wiele lżejsze, a przez to prostsze w przechowywaniu.

Marynowane grzyby

Innym przepisem na grzyby o wysokiej wartości odżywczej będzie ich marynowanie. Wbrew pozorom, to nie tylko przekąska idealna do alkoholu. Marynowane grzybki mogą stanowić doskonałe uzupełnienie obiadu, czy kolacji. To również świetny składnik sałatek i sosów.

Jak marynować grzyby?


Przepis na około 2 kilogramy marynowanych grzybów.

  1. Obierz je i oczyść ze ściółki leśnej.
  2. Przygotuj zalewę: 4 szklanki wody zmieszaj z 1 szklanką octu, 2 łyżkami soli, 2 łyżkami cukru, szczyptą pieprzu, gorczycy, ziela angielskiego. Wszystko razem zagotuj.
  3. Grzyby obgotuj w gorącej wodzie przez 3-4 minuty. Odcedź i przełóż je do słoiczków.
  4. Zalej grzyby gorącą zalewą, zakręć słoiki i obróć je do góry dnem. Po ostudzeniu ponownie je odwróć, przechowuj w chłodnym i ciemnym miejscu.

Grzyby mogą stanowić pyszny i zdrowy składnik diety pod warunkiem, że w ich przygotowaniu wykażesz się wiedzą o ich wartościach oraz fantazją. A teraz – kalosze w dłoń i wybierz się do lasu!

Autorka: Joanna Stanuch