Czym zastąpić cukier?

„Biała śmierć” - straszą nią lekarze i dietetycy. Internet pełen jest artykułów o szkodliwości cukru. Szukamy więc alternatyw. Czym zastąpić cukier?
W ostatnich czasach trwa moda na bycie fit i zdrowe odżywianie. Ma to wiele pozytywnych skutków. Dzięki temu wzrosła świadomość konsumentów. Dbając o nasze ciało, zaczęliśmy interesować się tym, co zjadamy i tym, co nam szkodzi. Hasło „biała śmierć” jest znane już chyba wszystkim. Statystyki alarmują: jemy zdecydowanie zbyt dużo cukru, nie zawsze świadomie. Jest on ukryty w wielu produktach na sklepowych półkach. Zdajemy sobie sprawę, że nadmierne spożycie cukru prowadzi do otyłości, ale to nie jedyne zagrożenie. W niebezpieczeństwie są również nasze zęby, skóra i odporność - cukier zdecydowanie ją obniża. Przyspiesza też procesy starzenia, dlatego zrozumiałym jest, że wiele osób stara się go ograniczyć w swojej diecie. Warto czytać ulotki i unikać spożywania go przez tzw. przypadek. Co jednak, gdy mamy nieodpartą ochotę na coś słodkiego? Trzeba szukać alternatyw. Czym zastąpić cukier? Poniżej kilka propozycji.

Świeże i suszone owoce

Nikt chyba nie zaprzeczy, że owoce są pyszne. Każdy ma jakieś preferencje w tej kwestii. Jeden lubi banany, inny jabłka, a trzeci winogrona. To świetna alternatywa dla cukru, ponieważ owoce nie tylko zaspokajają nasz apetyt na słodkie, ale też dostarczają wiele witamin i antyoksydantów. Dzięki nim będziemy mogli cieszyć się dobrym samopoczuciem, piękną skórą i młodym wyglądem. Sprawdzą się nie tylko świeże, ale i suszone owoce. Tu jednak trzeba uważać - producenci często je dosładzają. Jak zawsze trzeba czytać ulotki. Z owocami nie należy też przesadzać - zaleca się około 2 porcji dziennie.

Stewia – zdrowy zamiennik dla „białej śmierci”

Stewia to zioło o słodkim smaku. Jest od dawna znana i używana w Japonii. U nas zdobyła popularność dopiero ostatnio. Jest dostępna pod kilkoma postaciami: sproszkowana, w tabletkach, płynna, a także jako liście z których można uzyskać wywar. Stewia jest trzydzieści razy słodsza od cukru, trzeba jej więc używać oszczędnie. Nie tylko ze względu na smak, ale również z uwagi na podejrzenia, że w dużych ilościach może by rakotwórcza. Stewia ma wiele zalet – praktycznie nie ma kalorii i posiada zerowy indeks glikemiczny. Jest więc bardzo przydatna podczas diety odchudzającej.

Miód

Miód to dobra alternatywa dla cukru. Podobnie jak owoce, oprócz słodkiego smaku, posiada szereg zalet. Jest znany ze swoich właściwości leczniczych: wpływa pozytywnie na krążenie krwi i wątrobę, działa przeciwzapalnie i oczyszczająco. Oczywiście, jak zawsze, i tu są ograniczenia. Nie powinno się przekraczać dawki 10 łyżek stołowych miodu dziennie. Warto też zwrócić uwagę, co się kupuje. I w tym przypadku producenci lubią dosładzać swoje wyroby cukrem. Warto zwrócić uwagę, że istnieją różne rodzaje miodów. Różnią się nie tylko smakiem, ale i właściwościami. Rodzaje miodów:

  • wielokwiatowy – chyba najbardziej uniwersalny. Ma łagodny smak i pomaga przy leczeniu przeziębień, grypy i chorób dolnych dróg oddechowych. Można go także stosować profilaktycznie
  • rzepakowy – bardzo jasny i bardzo słodki. Dobrze rozpuszcza się w wodzie. Pomaga w leczeniu chorób układów pokarmowego i krążenia. Wyrównuje niedobory potasu. Położony na ranę przyspiesza gojenie
  • spadziowy – ma gęstą konsystencję, ciemny kolor i dość delikatny smak. Zawiera potas, fosfor, chlor, siarkę, wapń, magnez i żelazo. Jest naturalnym antybiotykiem, posiada działanie bakteriobójcze i wspomaga system odpornościowy
  • lipowy – to rodzaj miodu o bursztynowym kolorze i ostrym smaku z lekką goryczką. Pomaga w leczeniu grypy, anginy i zapalenia zatok. Zalecany jest też przy nerwicy i chorobach dróg moczowych
  • akacjowy – ma jasną barwę i lekko mdły smak. Pomaga w leczeniu chorób układu pokarmowego. Polecany w przypadku wrzodów. Ma też właściwości uspokajające
  • mniszkowy – ma lekko kwaskowaty smak. Pomaga w leczeniu zaburzeń trawienia, niedokrwistości i schorzeń reumatycznych. Polecany w stanach wyczerpania psychicznego i fizycznego
  • wrzosowy – ma brunatną barwę i jest umiarkowanie słodki. Pomaga w leczeniu chorób dróg moczowych, prostaty, kamicy nerkowej oraz przy zapaleniu jelit
  • gryczany – ma ciemną barwę i ostry smak. Pomaga w leczeniu miażdżycy, choroby wieńcowej i nadciśnienia tętniczego. Przyspiesza zrastanie kości i gojenie ran
  • faceliowy – ma jasnożółty kolor i delikatny, lekko kwaśny smak. Pomaga w leczeniu przeziębień i nieżytu żołądka.
Michalina Adamus

Uwielbia wszystko, co słodkie i urocze. Strój kąpielowy z kokardą, waga łazienkowa z różowymi łapkami czy pluszowy królik na pewno przyciągną jej uwagę. Szczególnie pluszowy królik! Ma już takie dwa i planuje skompletować całą rodzinkę. Wolny czas spędza na kursach i warsztatach tanecznych. Lubi "wyginać śmiało ciało" niczym król Julian z "Pingwinów z Madagaskaru", które pasjami ogląda.

Podobne artykuły

śniadanie

Co jeść na redukcji? Dieta na utratę tkanki tłuszczowej

2021-09-06
Dieta redukcyjna to sposób odżywiania, którego głównym założeniem jest spożywanie posiłków o niższej kaloryczności, niż w rzeczywistości potrzebujemy. Tak zwany deficyt kaloryczny jest niezbędny do utraty zbędnej tkanki tłuszczowej, a co za tym idzie – do utraty wagi. Jak prawidłowo podejść do tematu diety redukcyjnej, żeby nie zrobić sobie krzywdy i uniknąć efektu jojo? Co jeść na redukcji? Jakich produktów unikać na redukcji? Przeczytaj nasz poradnik i przekonaj się, że zdrowa dieta na redukcję tkanki tłuszczowej może być nie tylko smaczna, ale również sycąca, co jest szczególnie istotne przy deficycie kalorycznym.
co jeść żeby przytyć

Co jeść żeby przytyć? Jaka dieta?

2021-09-01
Nadwaga i otyłość stają się coraz bardziej powszechnymi problemami. Często mówi się nawet o ich epidemii. Niektóre osoby mają jednak odwrotny problem. Chociaż bardzo szczupła sylwetka jest promowana i uznawana za zdrową, niedowaga również stanowi stan szkodliwy dla organizmu. Przybranie na wadze, podobnie jak schudnięcie, wymaga wysiłku i zmiany codziennych nawyków. Należy wiedzieć, co jeść, żeby przytyć, aby ten proces był bezpieczny, a efekty długotrwałe.
czy masło orzechowe jest zdrowe

Czy masło orzechowe jest zdrowe?

2021-08-30
Masło orzechowe, ze względu na swoje walory smakowe, jest coraz bardziej popularną przekąską, którą uwielbiają nie tylko dzieci. Jego podstawowym składnikiem najczęściej są orzechy ziemne, nazwane również arachidowymi. Ze względu na wysoką kaloryczność (jedna łyżeczka to około 140 kalorii), cieszy się popularnością szczególnie wśród sportowców. Masło orzechowe może być traktowane zarówno jako smaczna przekąska, jak i źródło niezbędnych składników odżywczych, takich jak: witaminy, nienasycone kwasy tłuszczowe, składniki mineralne. Czy masło orzechowe możemy jednak jeść bez ograniczeń i czy jest ono odpowiednie dla każdego?
żywność liofilizowana

Czym jest żywność liofilizowana?

2021-08-23
Żywność liofilizowana okazuje się nieoceniona wtedy, gdy trudno o przygotowanie pełnowartościowego posiłku.

Ostatnio dodane artykuły