Czym słodzić herbatę zamiast białego cukru?

Biały cukier jest substancją najczęściej wykorzystywaną do słodzenia herbaty. Cukier nie tylko podnosi walory smakowe napoju, lecz także dostarcza energii. Niestety wrażenie wzrostu energii jest krótkotrwałe, a cukier w rzeczywistości wyrządza wiele szkód w organizmie. Istnieją inne środki słodzące pochodzenia naturalnego, które znakomicie zastępują cukier i wpływają korzystnie na zdrowie lub przynajmniej nie szkodzą w takim stopniu jak on. 

Dlaczego warto słodzić herbatę substancjami innymi niż biały cukier?

Specjaliści dietetycy doskonale wiedzą, czym słodzić herbatę, aby lepiej zadbać o zdrowie, i polecają wiele substancji, a z powszechnie stosowanego rodzaju cukru radzą zrezygnować. Biały cukier jest obecny w produktach spożywczych, a przede wszystkim słodyczach. Słodzimy nim także herbatę i kawę, co powoduje, że spożywamy go w nadmiarze. Z tego względu należy szukać możliwości jego ograniczenia w codziennej diecie i warto zacząć od zmiany przyzwyczajeń związanych ze słodzeniem herbaty.

Zbyt duża ilość cukru powoduje wzmożoną produkcję insuliny przez trzustkę i wywołuje wahania poziomu glukozy we krwi. W wielu przypadkach właśnie dieta obfitująca w biały cukier w znacznym stopniu przyczynia się do zachorowania na cukrzycę. Cukier stanowi pożywkę dla rozmaitych drożdżaków, które stanowią część naturalnej mikroflory jelit i w małej ilości są potrzebne, ale gdy zaczynają się namnażać, mogą wywoływać mnóstwo poważnych problemów ze zdrowiem, które na dodatek niekiedy trudno zdiagnozować.

Ponadto cukier przyczynia się do próchnicy zębów. Wywołuje uczucie ciężkości i obniża koncentrację, może stanowić przyczynę chronicznego zmęczenia. Jest potrzebny każdemu człowiekowi, ale w postaci naturalnej. Jeśli nie wiesz, czym słodzić herbatę, dzięki naszemu poradnikowi zyskasz niezbędne informacje. 

Słodziki pochodzenia naturalnego — czym słodzić herbatę

Biały cukier to cukier rafinowany pozyskiwany z buraków cukrowych. Chociaż pochodzi z surowca naturalnego, jest wysoce przetworzony, dlatego należy skierować uwagę ku innym naturalnym substancjom słodzącym. Cudowna herbata z miodem polecana przez wszystkich na przeziębienia może być wypijana codziennie. Do herbaty można zastosować każdy gatunek miodu wedle uznania.

Alternatywę dla cukru białego stanowi cukier trzcinowy, który ma podobne właściwości, ale jednak zawiera też niewielką ilość składników pozytywnie wpływających na organizm. Ksylitol, czyli cukier brzozowy, zyskał już wielu zwolenników ze względu na właściwości prozdrowotne. Także stewia jest rodzajem cukru chętnie polecanym przez dietetyków. O syropie z agawy krąży wiele informacji, ale jego pozytywne właściwości są w rzeczywistości ograniczone ze względu na wykorzystywane obecnie technologie produkcyjne. 

Czy cukier trzcinowy jest lepszy od cukru białego?

Przede wszystkim cukru trzcinowego nie należy mylić z cukrem brązowym i zaleca się zawsze sprawdzenie etykiety pod tym kątem. Cukier brązowy to nadal cukier biały produkowany z buraków, do którego dodano melasę dla uzyskania koloru.

Tymczasem cukier trzcinowy jest produkowany z trzciny cukrowej i nie jest poddawany oczyszczaniu — jest cukrem nierafinowanym, dzięki czemu naturalnie występująca w nim melasa nie zostaje usunięta. Melasa stanowi źródło składników mineralnych, takich jak żelazo, potas, magnez czy wapń. Wymienione substancje występują w minimalnej ilości, ale jednak powoduje to, że cukier trzcinowy zyskuje przewagę nad cukrem białym. Podobnie jest w przypadku syropu z agawy. 

Jakimi właściwościami charakteryzuje się syrop z agawy?

Gdy nie chcesz już stosować białego cukru, a nie wiesz, jaką substancję słodzącą dodać do herbaty, możesz wypróbować kolejne przedstawione przez nas propozycje. Każdy z pewnością przynajmniej kilka razy w życiu pił herbatę z miodem, ale np. cukier brzozowy nie jest jeszcze dobrze znany, podobnie jak syrop z agawy. Syrop ma postać gęstego płynu o jasnej i niemal żółtej barwie po barwę ciemnego karmelu lub bursztynu. Im ciemniejszy, tym słodszy.

Rozpuszcza się też w niskiej temperaturze. Wbrew powszechnie krążącym opiniom nie pomaga w odchudzaniu, chociaż działa korzystniej niż zwykły cukier. Jest słodki, ale zawiera fruktozę, czyli cukier prosty, który organizm przyswaja powoli, dzięki czemu nie występują gwałtowne zmiany stężenia glukozy we krwi i nie pojawiają się nagłe napady głodu. Zawiera niewielkie ilości żelaza, wapnia, magnezu i potasu. Więcej właściwości prozdrowotnych wykazuje stewia i cukier brzozowy. 

Stewia dla osób, które nie mogą spożywać białego cukru

Jeżeli zastanawiasz się, czym słodzić herbatę, gdy jesteś cukrzykiem, to mamy dla ciebie odpowiedź. Z syropu z agawy cukrzycy powinni korzystać ostrożnie, ponieważ jego indeks glikemiczny zależy do technologii, w jakiej był wytwarzany, i może być różny. Za to stewia jest środkiem bezpiecznym. Tak samo poleca się spożywanie cukru brzozowego. Stewia to nazwa rośliny i samego pozyskiwanego z niej słodzika.

Naturalny słodzik produkuje się z liści. Jego stosowanie zaleca się nie tylko cukrzykom, lecz także osobom z nadciśnieniem. W naturalnej postaci nie zawiera w ogóle kalorii, ale słodzik dostępny w sklepach jest czasem mieszanką stewii z maltodekstryną, a wtedy kaloryczność można porównać do kaloryczności cukru. Jednak stosuje się jej znacznie mniej, ponieważ jest bardzo słodka, co stanowi jej niewątpliwy atut. Stewia nie wywołuje próchnicy zębów i nie występują skutki uboczne jej stosowania. 

Korzyści płynące ze stosowania cukru brzozowego

O ile picie herbaty z miodem poleca się najczęściej w trakcie przeziębień, o tyle cukier brzozowy jest rekomendowany do regularnego stosowania. Cukier jest pozyskiwany z drzewa brzozy i na półkach sklepowych można znaleźć go pod nazwą ksylitol. W przeciwieństwie do innych cukrów nie ulega fermentacji w przewodzie pokarmowym, a niski indeks glikemiczny powoduje, że jest bezpieczny dla diabetyków. Jest też niskokaloryczny.

Różni się od innych cukrów także tym, że zawiera pięć, a nie sześć atomów węgla, co powoduje, że ma odczyn zasadowy, a nie kwasowy. W celu zachowania zdrowia ważne jest utrzymanie środowiska zasadowego w organizmie, dlatego stosowanie ksylitolu jest zalecane. Cukier z brzozy nie powoduje próchnicy i dodatkowo sprzyja mineralizacji zębów. W porównaniu z cukrem trzcinowym i większością substancji słodzących zdecydowanie wygrywa. 

Pyszna herbata z miodem — nie tylko na przeziębienie

Nasze babcie zawsze polecają herbatę z miodem na przeziębienie, ale miód może śmiało zastępować cukier każdego dnia, ponieważ naprawdę dobrze smakuje i jest zdrowszy niż biały cukier. Obfituje w mnóstwo mikroelementów i innych substancji odżywczych, które poprawiają funkcjonowanie ludzkiego organizmu, ale w wysokiej temperaturze traci swoje właściwości w znacznym stopniu, chociaż nie całkowicie.

Dlatego miodem najlepiej słodzić herbatę, gdy jej temperatura nie jest wyższa niż 45‒50°C. Należy pamiętać, że miód zalicza się do kalorycznych słodzików. Do herbaty można dodawać każdy gatunek miodu — np. wielokwiatowy, spadziowy, lipowy, akacjowy, gryczany lub mniej popularne, jak rzepakowy.

Podobne artykuły

Ostatnio dodane artykuły