Data modyfikacji:

Dieta zgodna z wiekiem - to działa

Stosujesz kolejną dietę, ograniczasz się, przestrzegasz wszystkich wskazówek, a jednak nie możesz schudnąć? Dopasuj dietę do swojego wieku, a wszystko pójdzie łatwiej. To sprawdzone. 

Dla nastolatków

Metabolizm w tak młodym wieku działa bez zarzutu. To okres, wzmożonej aktywności, dlatego nastolatki mogą pozwolić sobie na więcej. Najważniejsze aby ograniczyć żywność wysokoprzetworzoną i dania typu fast food. Dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość wapnia, co pomoże wzmocnić kości. Oprócz obowiązkowej porcji świeżych warzyw i owoców, należy w tym wieku zwrócić szczególną uwagę na produkty zawierające kwasy omega3. Możemy je znaleźć w rybach, orzechach włoskich, oleju lnianym i rzepakowym oraz w popularnych ostatnio nasionach chia. Kwasy omega3 są niezbędne do prawidłowego rozwoju układu nerwowego. Wpływają również na podniesienie odporności i poprawienie zdolności intelektualnych. 

Dla młodych

Kiedy wchodzimy we wczesną dorosłość, metabolizm delikatnie zwalnia. W tym wieku nadal śmiało można sięgać po wszystkie grupy produktów. Warto jednak zwrócić uwagę na kilka szczegółów. Przede wszystkim odchudzamy mięso i nabiał. Zamiast po tłuste, powinniśmy sięgać częściej po chude odpowiedniki. Cukier i węglowodany ograniczamy do minimum. Zamieniamy białe pieczywo na ciemne, zwykłe makarony, na makarony pełnoziarniste. Wzbogacamy dietę o dużą ilość błonnika. Nie sięgamy po owoce już tak często jak wcześniej, jemy góra dwie porcje dziennie. Nadal dbamy o odpowiednią ilość kwasów omega3. Bardzo ważna jest również odpowiednia ilość białka w diecie. Trochę ograniczamy wapń, jest  ważnym składnikiem, jednak zbyt duża dawka już nie jest wskazana.

Wiek dojrzały

To czas, kiedy najczęściej pojawiają się problemy związane z nadwagą. Metabolizm w tym wieku jest zdecydowanie wolniejszy. Aby zachować zdrowie i witalność oraz odpowiednią figurę należy nieco więcej uwagi niż wcześniej, poświęcić jadłospisowi. Zdecydowanie ograniczamy tłuszcze i cukry proste. Dbamy, żeby dieta obfitowała w chude produkty wysokobiałkowe i błonnik. Wprowadzamy jak najwięcej antyutleniaczy, które spowalniają proces starzenia się. Ważne, szczególnie w przypadku kobiet, jest wprowadzenie roślin strączkowych, które pomogą niwelować skutki spadku poziomu hormonów w organizmie. 

Dla starszych

W podeszłym wieku dieta ma sporo ograniczeń. Aby prawidłowo skomponować jadłospis należy bezwzględnie wziąć pod uwagę zalecenia lekarskie. Posiłki powinny być oparte na lekkostrawnych produktach, jednak nie możemy zapominać o sporej dawce białka. Zdecydowanie zwiększamy ilość witamin E, B2, B6 i wapnia, który jest kluczowy dla kondycji kości. 
Autor: Małgorzata Zdziebko - Zięba