Guma w sprayu czy lakier? Sposób na renowację felg

Zadbane i pasujące kolorystycznie do karoserii felgi dodadzą charakteru każdemu samochodowi. Obecnie większość aut ma alufelgi z aluminium, które można bez problemu poddać obróbce lub renowacji. Srebrnoszare felgi aluminiowe lub stalowe można samodzielnie pomalować na wybrany kolor za pomocą gumy w sprayu lub lakieru.
 Felgi, podobnie jak inne części samochodu, podczas eksploatacji pojazdu ulegają zużyciu, wgnieceniu, porysowaniu i przebarwieniu. Zniszczone alufelgi nie wyglądają estetycznie, a do tego szpecą auto, o którego pielęgnacji należy pamiętać. Wymiana jednocześnie wszystkich czterech felg na nowe to dość duży wydatek, który może mocno nadwerężyć budżet domowy. W takiej sytuacji alternatywą może być renowacja zniszczonych alufelg za pomocą gumy w sprayu lub lakieru do felg.

Rodzaje felg samochodowych

Kupując samochód, rzadko przywiązujemy uwagę do tego, z jakiego stopu są jego felgi. Nowe pojazdy najczęściej wyposażone są w lekkie alufelgi aluminiowe, natomiast modele starszego typu mają felgi stalowe. Te ostatnie są tańsze niż modele wykonane z aluminium, a jednocześnie są bardziej odporne na zniszczenia.

 Alufelgi aluminiowe mają zaś ciekawsze wzornictwo oraz są lżejsze, jednak szybciej ulegają wgnieceniu czy porysowaniu. Do renowacji felg stalowych felg stalowych najlepiej nadaje się lakier do felg, który jest trwały i dokładnie pokrywa korozję.

 W przypadku alufelg aluminiowych, jeśli chcemy jedynie zmienić ich wygląd, możemy wykorzystać gumę w sprayu, natomiast jeśli zależy nam na trwałym efekcie, lepiej dokonać lakierowania felg.

Profesjonalna renowacja felg

Renowację felg wraz z lakierowaniem możemy zlecić specjalistycznej firmie. Na taki krok warto zdecydować się, gdy nasze obręcze są uszkodzone. Na zniszczenia spowodowane zderzeniem, np. z krawężnikiem, bardziej narażone są felgi aluminiowe, ponieważ są wykonane z miękkiego materiału.

 Jednocześnie tego typu produkt łatwiej wyprostować i naprawić. Za pomocą odpowiednich urządzeń fachowiec potrafi zlikwidować krzywiznę i pęknięcie zarówno w feldze stalowej, jak i aluminiowej. Naprawie można poddać także zniszczone ranty felgi.

Po naprawieniu uszkodzeń możemy zdecydować się także na profesjonalne lakierowanie felg. Koszt renowacji felgi stalowej wynosi od 50 do 150 zł za sztukę, natomiast za naprawę alufelgi aluminiowej zapłacimy nawet 300 zł.

Lakierowanie felg — spray czy proszek? 

Lakierowanie felg możemy wykonać samodzielnie za pomocą sprayu do felg lub zlecić to fachowcowi, który do odnowienia użyje tzw. farby proszkowej. Usługa renowacji alufelgi u specjalisty to koszt od 100 zł wzwyż za jedną obręcz, zależnie od jej wielkości.

 Lakierowanie felg metodą proszkową jest bardzo trwałe, jednak wiąże się z koniecznością demontażu felg i pozostawieniem ich na kilka dni w firmie zajmującej się renowacją. Malowanie farbą proszkową odbywa się w specjalnej komorze, dzięki czemu felga jest równomiernie pokryta barwnikiem.

Odnowienie felg możemy wykonać także samodzielnie. Idealnie nadaje się do tego spray do felg. Renowacja alufelg we własnym zakresie jest możliwa, gdy nie są one uszkodzone lub wgniecione. Niewielkie rysy czy otarcia na obręczach możemy spolerować drobnoziarnistym papierem ściernym.

Większe zagłębienia usuwamy za pomocą szpachli wypełniającej, którą nakładamy po dokładnym odtłuszczeniu powierzchni obręczy. Nadmiar preparatu należy zeszlifować. Dokonując samodzielne lakierowania felg, musimy pamiętać o dokładnym zabezpieczeniu opon przed rozpoczęcie malowania. Następnie należy wyczyścić i odtłuścić powierzchnię alufelgi za pomocą benzyny ekstrakcyjnej.

 Lakier podkładowy nakładamy w dwóch lub trzech warstwach. Po wyschnięciu kolejnych powłok należy przeszlifować malowaną powierzchnię. Po tej czynności nakładamy spray do felg (tzw. bazowy) w wybranym przez siebie kolorze. Na wysuszonym barwniku należy umieścić lakier bezbarwny, który zwiększy połysk i utrwali kolor odnowionych alufelg.

Nakładając lakier do felg, pamiętajmy, żeby jednorazowo nie użyć zbyt dużej ilości barwnika, ponieważ może to spowodować powstanie zacieków i zgryzów faktury. Najlepiej lakierować felgi cienkimi warstwami, nakładając spray do felg. Ważne, żeby każda kolejna warstwa była nałożona po wyschnięciu poprzedniej. W ten sposób otrzymamy optymalny efekt renowacji, a jednocześnie barwnik będzie równomiernie nałożony na alufeldze.

Guma w sprayu — szybka zmiana koloru felg

Guma w płynie to nowoczesny preparat wysokiej jakości, którego możemy użyć do odnowienia różnych elementów w samochodzie, np. felg czy zderzaków. Środek ten ma formę sprayu, co ułatwia jego dozowanie. Preparat chroni powierzchnie przed uszkodzeniami, a dodatkowo tworzy na materiale dekoracyjną, nieprzepuszczalną powłokę syntetyczną w wybranym kolorze.

Guma w sprayu jest idealną alternatywą dla lakieru do felg, ponieważ jest łatwiejsza do nałożenia, a do tego prosto i bez trudu możemy ją odkleić z malowanej powierzchni, gdy np. znudzi nam się dany kolor alufelgi. Jednak w porównaniu z lakierem guma w płynie jest mniej odporna na niskie i wysokie temperatury i po pewnym czasie może ulec skruszeniu.

Guma w sprayu występuje nawet w 50 wersjach kolorystycznych. Dzięki temu możemy bez problemu dobrać barwę pasującą do koloru karoserii lub do innych detali naszego samochodu. Powłoka gumowa w sprayu jest bardzo elastyczna, a do tego bezpieczna dla powierzchni, które zostaną nią pokryte, także stalowych i aluminiowych.

 Po nałożeniu gumy w płynie tworzy się elastyczna powłoka, która jest odporna na zarysowania, brud, wilgoć, rozcieńczone kwasy, smary i oleje. Naniesiona na felgę powłoka gumowa chroni przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi, m.in. przed promieniami słonecznymi UV, wodą i różnicami temperatur. Guma w sprayu zapewnia także pomalowanej powierzchni ochronę przed korozją.

Preparat ten możemy nakładać na alufelgę bezpośrednio pędzelkiem, pistoletem natryskowym lub wykorzystując do tego spray do felg. Przed nałożeniem gumy w płynie pamiętajmy o oczyszczeniu i odtłuszczeniu odnawianej felgi oraz o zabezpieczeniu opon taśmą. P

reparat ten, podobnie jak w przypadku lakieru do felg, należy rozprowadzać kilkoma cienkimi warstwami, aż do uzyskania pełnego pokrycia powierzchni. Po wyschnięciu musimy tylko usunąć nadmiar preparatu z zabezpieczonych opon. Guma w sprayu to dobre rozwiązanie dla właścicieli aut, którzy lubią eksperymentować z wyglądem swojego samochodu. Warto dodać, że elastyczna powłoka utworzona na feldze bardzo łatwo może zostać z niej usunięta.

Renowacja samodzielna lub profesjonalna, lakierowanie felg, a może preparat nazywany gumą w płynie — rynek oferuje mnóstwo możliwości odnowienia wyglądu naszego pojazdu, wszystko zależy od pomysłowości i możliwości finansowych jego właściciela. Samodzielne odnowienie felg samochodowych jest dużo tańsze niż skorzystanie z usług fachowca, a do tego daje możliwość eksperymentowania z kolorem naszych felg na przykład przy użyciu sprayu do felg oraz gumy w sprayu. Odnowione, eleganckie felgi w ciekawym kolorze mogą odmienić wygląd nawet starszego samochodu.

Podobne artykuły

Ostatnio dodane artykuły