Data publikacji:

Jak często biegać, aby zauważyć efekty?

Dopiero zaczynasz biegać i zastanawiasz się, kiedy zobaczysz pierwsze efekty? Jak często trzeba biegać, żeby szybciej chudnąć? Bieganie może przynieść świetne rezultaty, o ile wiesz, jak trenować. Sukces tkwi w dobrej diecie oraz organizacji aktywności!

Mówi się, że wyraźne efekty można zobaczyć po miesiącu regularnych treningów. Jeżeli chcielibyśmy biegać codziennie to już po dwóch tygodniach zauważylibyśmy widoczne rezultaty. Warto też mieć na uwadze, że jeżeli dopiero zaczynamy ćwiczyć, to taka aktywność siedem dni w tygodniu nie jest zalecana. Zatem, jak często biegać?

Zaczynamy biegać, bo chcemy zrzucić zbędne kilogramy? Dobry trop, jednak może okazać się, że nawet po rozpoczęciu treningów nasza waga stoi w miejscu. Okazuje się, że nie jest to dla organizmu aż taki wysiłek, żeby samoczynnie spowodować uzyskanie smuklejszej sylwetki. Szczególnie jeżeli na myśli mamy partie brzucha. Taki stan rzeczy możemy naprawić tylko połączeniem treningu z dietą. Osoby, którym do uzyskania idealnej wagi brakowało około sześć kilogramów potwierdzają, że jest to najlepszy i najbardziej efektywny sposób, żeby schudnąć.

Jakie efekty biegania możemy zyskać po treningu?

1. Bieganie daje najlepsze efekty w odchudzaniu ze wszystkich sportów aerobowych. Podczas 60 minutowego treningu możemy spalić nawet 900 kalorii. Gdybyśmy w takim zestawieniu ćwiczyli codziennie, oznaczałoby to, że po miesiącu stracilibyśmy około cztery kilogramy masy. Wiadomo, że jest to niemożliwe, jednak pokazuje zbawienną moc biegania.

2. Początkowi biegacze powinni trenować nie więcej jak cztery razy w tygodniu, żeby nie zamęczyć swojego organizmu. Powinniśmy wtedy wykonywać aktywność interwałową — trening zacząć od kilkuminutowego szybkiego i żwawego marszu. Następnie zacząć trucht. Jeżeli poczujemy, że jesteśmy zmęczeni, możemy wrócić do marszu. Najważniejsze jest to, żeby nie przerywać ruchu, bo dopiero po 40 minutach zaczynamy spalać kalorie. Jeżeli tak ułożymy bieg to możemy spalić po nim ponad 200 kalorii, czyli po pierwszym tygodniu treningów może być to liczba 800 kalorii.

3. W miarę wzrostu kondycji będziemy mogli biegać coraz więcej czasu, więc liczba spalanych kalorii będzie rosła. W założeniu, że w drugim tygodniu biegania będziemy tylko zaczynali marszem, a potem cały czas biegali, ilość spalonych kalorii może dojść po jednym treningu nawet do 400!

4. Oprócz kalorii, zyskamy także więcej energii. To zasługa tlenu, który dociera do naszych komórek ciała, a w tym mózgu. Jednym z najczęstszych przykładów zmęczenia jest właśnie niedotlenienie. Jeżeli biegamy w miastach, uważajmy na smog. W tym artykule znajdziemy najważniejsze produkty, które powinniśmy mieć, aby zadbać o nasze zdrowie.

5. Zniknie cellulit! To z pewnością jest jedna z lepszych wiadomości. Szybkie poruszanie nogami stymuluje krążenie krwi, co pomaga w usuwaniu toksyn i zalegającej wody w organizmie. W tym przypadku efekty biegania możemy zauważyć bardzo szybko — nawet po tygodniu. Wszystko oczywiście zależy od poziomu cellulitu, ale skóra na pewno zrobi się bardziej wygładzona. Nie zapominajmy pić przy tym wody mineralnej, żeby skóra ponownie nie robiła zapasów.

6. Nasza skóra stanie się młodsza o kilka lat ( i to nawet nie za sprawą zmniejszonego cellulitu). Dzięki lepszemu ukrwieniu skóry, stanie się ona bardziej napięta i jędrna.

7. Wzmocnisz mięśnie całego ciała — bieganie oprócz nóg, angażuje także mięśnie pleców, brzucha i ramion. Oczywiście, żeby widzieć jeszcze lepsze rezultaty powinniśmy połączyć bieganie z ćwiczeniami wzmacniającymi, na przykład deska. Warto też mieć na uwadze, że wykonywanie dodatkowych aktywności na pośladki jest wskazane.

8. Uwolnimy się od stresu. Podczas ogromnego wysiłku fizycznego możemy oczyścić głowę z problemów, które zbierały się podczas dłuższego czasu. Poza tym jest to godzina poświęcona tylko dla nas – dzięki temu możemy nabrać dystansu do wielu spraw. Po treningu poczujemy się na pewno rozluźnieni i odprężeni.

9. Lepsze samopoczucie — podczas treningu i po nim wydzielają się endorfiny — hormony szczęścia. Pomimo męczącej aktywności będziemy mieć jeszcze więcej siły do robienia różnych rzeczy. Zobacz, co jeszcze zrobić, żeby poczuć wewnętrzny spokój.

Jak odżywiać się, aby biegając przyspieszyć efekty odchudzania?


Jak już wcześniej wspomnieliśmy, dieta ma znaczący wpływ na efekty biegania, a przede wszystkim dla naszej sylwetki. Wbrew pozorom nie musi być ona ustalana przez specjalistę — możemy zrobić to na własną rękę.


Na początku musimy obliczyć swoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne ( BMR) i przemnożyć przez współczynnik aktywności fizycznej. Może on być równy 1,6  dla pracy siedzącej i 1,8 dla pracy fizycznej. Od wyniku odejmujemy 300 kalorii i wychodzi nam liczba mówiąca o tym, ile dziennie powinniśmy jeść.
Zdrowe chudnięcie to zmniejszanie wagi ciała nie więcej niż jeden kilogram na tydzień — nie zapominajmy o tym!

Oczywiście, nie tylko kalorie się liczą, ale także to, co jesz. Unikaj fast-foodów, słodyczy, czy bardzo tłustych rzeczy. Jedz często, ale mało, a wyniki zobaczysz szybciej niż myślisz!

Tekst: Natalia Świrska