Jak organizować czas?

Obecnie żyjemy bardzo szybko. XXI wiek wymaga od nas ciągłego pośpiechu i nadrabiania zaległości. Młodzi ludzie nierzadko łapią się więcej niż jednej pracy, żeby wiązać koniec z końcem, a przez to zostaje niewiele miejsca na czas wolny. Studia, praca, dodatkowe zajecia – to wszystko da się ze sobą pogodzić pod warunkiem, że potrafimy zorganizować i uporządkować swoje życie.

Po pierwsze: zegarek i kalendarz

Jak mamy organizować sobie czas pracy, skoro nawet nie wiemy, która jest godzina? Uporządkowanie dnia trzeba zacząć od podstaw, jeżeli nie potrafisz określić mniej więcej ile czasu zajmują ci podstawowe rzeczy lub „na czuja” określić ile to jest 5 minut, to spoglądanie na zegarek co jakiś czas powinno stać się nawykiem. Druga sprawa to kalendarz – być może to wydaje się śmieszne, ale niektórzy ludzie naprawdę zapominają jaki jest dzień tygodnia lub miesiąca. 
Spóźnialscy powinni przestawić swój zegarek o kilka minut do przodu.

Listy „To Do”

Skoro wiesz dokładnie co musisz zrobić to dlaczego nie zapisać tego na kartce w widocznym miejscu? W tym celu przyda się tablica korkowa powieszona nad biurkiem, do której będziemy przypinali listy do zrobienia na bieżący dzień, tydzień, miesiąc czy rok. Gdy mamy natłok spraw na głowie, o niektórych łatwo jest zapomnieć, dlatego każdego dnia stwórz „listę na dziś” i konsekwentnie odznaczaj czynności, które zostaną wykonanie. W ten sposób o niczym nie zapomnisz i w każdej chwili możesz sobie przyopmnieć co trzeba jeszcze danego dnia zrobić. Takie listy można trzymać nie tylko w formie papierowej – istnieje mnóstwo aplikacji na smartfony, które oferują również przypomnienia i powiadomienia. Do najpopularniejszych należą Wunderlist, Todoist, Evernote, Google Keep czy Remember The Milk.

Prowadzenie kalendarza

To równiez ważny punkt przy ekonomicznym prowadzeniu swojego życia. W kalendarzu jest miejsce na zapisywanie rzeczy do zrobienia (podobnie jak w poprzednim punkcie), a także na odnotowanie ważnych wydarzeń, takich jak spotkania, urodziny czy wyjazdy. W planerach studentów powinny się znaleźć również daty zaliczeń i egzaminów. Każde kolejne spotkanie czy inne wydarzenie przed zaplanowaniem powinno skonsultować się ze swoim kalendarzem. W ten sposób nigdy nie zapomnisz o urodzinach cioci i w każdym momencie będziesz mógł sprawdzić datę i godzinę rozmowy o pracę.

Planowanie długoterminowe od końca

Stosowany przy większych projektach Diagram Gantta może mieć również zastosowanie w życiu codziennym. W skrócie chodzi o to, żeby duży projekt podzielić na mniejsze zadania według ich wagi i zacząć planować od końca. Dobrze rozplanowany diagram Gantta zawiera też relacje pomiędzy poszczególnymi zadaniami oraz ich wpływ na wykonanie całego projektu. Gdy zaplanujemy zdarzenia od końca i każdej czynności przyznamy określoną ilość czasu wtedy wiemy dokładnie ile zajmie nam stworzenie całości i w którym momencie ostatecznie należy zabrać się do pracy.

Czystość i porządek

Wbrew pozorom te dwa czynniki mają istotny wpływ na planowanie czasu. Ile razy spóźniliśmy się na autobus bo tuż przed wyjściem szukaliśmy notesu albo portfela? Pilnuj porządku w swoim domu i na biurku, każda rzecz powinna mieć swoje miejsce. Czysty dom to gwarancja tego, że nigdy nie będziemy musieli długo szukać – portfel, telefon, klucze i inne rzeczy, które zawsze mamy przy sobie powinny znajdować się stale w jednym miejscu (oczywiście, gdy jesteśmy w domu). Wolny czas powinniśmy na samym początku poświęcać na porządki i sprzątanie i lepiej, żeby weszło nam to w nawyk, a gubienie przedmiotów we własnym mieszkaniu przejdzie do historii. Gromadzenie nieprzydatnych gadżetów jest złym nałogiem – raz na jakiś czas wyczyść szafę z ubrań, w których nie chodzisz, a z półek wyrzuć rzeczy, które nie mają dla ciebie istotnej wartości (czasami trzeba pozbyć się sentymentu, wziąć się w garść i pożegnać się z pamiątkami sprzed kilku lat).

Plan dnia

Świetnym pomysłem jest również rozpoczęcie dnia od zaplanowania go w całości od wstania z łóżka do położenia się spać. Jeżeli wiesz, że czeka cię ciężki dzień wypełniony spotkaniami i pracą to tuż po obudzeniu się, lub nawet dzień wcześniej, rozpisz na kartce czy w telefonie co dokładnie masz zrobić i ile czasu ci to zajmie. Przykładowo – skoro wiesz, że w pracy jesteś od 8 do 16, a o 18 umówiłaś się z koleżanką na herbatę to co możesz zrobić przez te dwie godziny wolnego? W tym momencie możesz zajrzeć do swojej listy „do zrobienia” i wpisać tam zrobienie zakupów i przygotowanie prezentacji na następny dzień. Bez harmonogramu dnia łatwo zmarnować cenne minuty szybkiego trybu życia.

To tylko kilka z pomysłów na dodatkową organizację. Dla każdego znajdzie się efektywniejsza metoda planowania życia i czasu, a nie wszyscy lubią widzieć nad sobą listę rzeczy, które czekają na odhaczenie. Jeżeli masz swoje nawyki organizacyjne, które nie zostały wymienione powyżej to podziel się z nami w komentarzach! Bardzo chętnie dowiemy się o innych sposobach planowania.