Data publikacji:

Jak schudnąć bez wychodzenia z domu - wskakuj na rower stacjonarny

Gdy pogoda za oknem zdecydowanie nie zachęca do wyjścia na zewnątrz, nie masz czasu na wizyty w fitness klubie lub chcesz obejrzeć ulubiony serial w telewizji - poćwicz w domu. Jak schudnąć, nie wychodząc z domu? Odpowiadamy w dwóch słowach: rowerek stacjonarny.

Jaki rowerek do ćwiczeń wybrać?

Stosunkowo duża oferta rynkowa sprawia, że nie jest tak łatwo wybrać najlepszy model. Wybierając - zwróć przede wszystkim uwaga na ograniczenia wagowe. Dość często bowiem producent zakłada maksymalne obciążenie sprzętu na poziomie około 100 kg. Problem pojawia się w momencie, gdy ty lub ktoś inny spośród potencjalnych użytkowników rowerka przekracza tę masę. Nawet jednak jeżeli daleko ci do tej granicy - wciąż warto wybrać model “trochę na zapas” - powinien być solidniejszy i dłużej wytrzymać.

Jeżeli masz mało miejsca w domu - szukajmy takich, które zajmują go stosunkowo niewiele - niektóre modele możesz nawet w pewnym zakresie złożyć i schować do szafy, gdy nie będziesz ich akurat używać.

Co może ci dać jazda na rowerze stacjonarnym?

Jazda na rowerku stacjonarnym to świetne ćwiczenie, gdyż bardzo łatwo możesz samodzielnie kształtować poziom intensywności wysiłku. Przecież możesz podjąć decyzję o przyspieszeniu lub zwolnieniu, na ogół masz też możliwość regulacji oporu przy kręceniu pedałami. Tym samym, jeżeli masz ustalony jakiś cel - na przykład wytrzymanie pół godziny na rowerku - w każdej chwili możesz zmniejszyć tempo, aby dać radę wytrzymać ustalony czas ćwiczeń. Podobnie, jeżeli ćwiczysz z pulsometrem i chcesz utrzymać tętno w określonej strefie - trening na rowerku stacjonarnym bez problemu ci to umożliwi.

Jak efektywny jest trening na rowerze stacjonarnym?

Przy dobrze dobranym rowerze oraz będąc w optymalnej kondycji - godzina intensywnej jazdy na rowerku stacjonarnym pomoże ci spalić nawet do 1000 kcal. Jeżeli jednak dopiero zaczynasz przygodę z rowerkiem - to zdecydowanie nie polecamy aż tak szarżować. Jednak nawet półgodzinna jazda w dość powolnym tempie pozwoli ci spalić jakieś 200-300 kalorii, a to przecież dopiero początek.

Jakie ćwiczenia na rowerku stacjonarnym warto wykonywać?

Z racji swojej budowy klasyczny rowerek stacjonarny zapewnia dość niewielką różnorodność jeśli chodzi o wykonywane ćwiczenia. W zasadzie pozostaje ci po prostu pedałowanie, które możesz urozmaicać zmianami tempa, obciążenia, czasem można też stanąć na pedałach. Dużo większy potencjał mają rowerki spinningowe - znajdziesz je jednak znacznie częściej raczej w siłowniach i klubach fitness niż w domach. Jednak nawet ćwicząc na zwykłym, domowym rowerku treningowym, nadal nie musisz się nudzić.

Jeżeli wybrałeś model, który ma wbudowany różne programy treningowe - skorzystaj z nich. Zmieniające się co jakiś czas obciążenie znacznie zwiększy różnorodność treningu.

Jeżeli natomiast dysponujesz jedynie prostym modelem, bez tak zaawansowanych funkcji - to możesz samemu ustalić, że na przykład co 5-10 minut zmieniasz obciążenie. Trudno jest ci patrzeć na zegarek podczas ćwiczeń? Włącz kanał muzyczny w telewizorze albo muzykę w radiu i za każdym razem, gdy zmienia się grany utwór - zmieniaj obciążenie.

Rower stacjonarny a odchudzanie - czy to ma sens?

Oczywiście że tak. Rowerek stacjonarny to bardzo często wybierany sprzęt przez osoby, które zrzucić kilka, kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt kilogramów. To właśnie dla osób z największą ilością nadprogramowych kilogramów przydaje się cecha charakterystyczna ćwiczeń na rowerku, jaką jest zmniejszenie obciążeń kolan i stóp.

Bardzo często bowiem osobom walczącym z nadwagą i otyłością polecane jest bieganie, a nie wszyscy wiedzą, że bieganie potrafi być bardzo zdradliwe i kontuzjogenne, gdy obciążenie dla stawów i mięśni jest zbyt wysokie. Wybierając rowerek - większość masy ciała utrzymywana jest przez siodełko, tym samym nasze kolana są znacznie bezpieczniejsze.

Wybierając rowerek stacjonarny efekty mogą przyjść bardzo szybko

Trening na rowerze stacjonarnym ma jedną, ogromną zaletę. W zasadzie to ma ich dużo więcej, natomiast tutaj chcielibyśmy podkreślić jedną z nich. Bez problemu możesz połączyć ćwiczenia na rowerze stacjonarnym choćby z oglądaniem telewizji.

Wiele osób podczas oglądania ulubionego serialu lub ciekawego filmu otacza się przekąskami jak orzeszki czy popcorn i odruchowo pochłania całą miseczkę podczas seansu - nawet nie zwracając na to uwagi. Ćwiczenia na rowerku stacjonarnym mogą być zdrowym zamiennikiem tego nałogu. Po prostu wejdź na rowerek, włącz serial i zacznij pedałować. Na koniec okaże się, że niejako przy okazji oglądania filmu spaliłeś mnóstwo kalorii.

Przeczytaj również: