Jak wybierać dobre i zdrowe tłuszcze?


Odpowiednio zbilansowana dieta pozwala nam cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Osoby, które dbają o sylwetkę, eliminują ze swojego jadłospisu niektóre składniki, na przykład cukry. Wiele osób popełnia błąd i zupełnie niepotrzebnie wyklucza z diety zdrowe tłuszcze. Tymczasem to właśnie one dostarczają nam mnóstwa cennych substancji odżywczych, które pomagają w profilaktyce wielu schorzeń. Regularne spożywanie dobrej jakości zdrowych tłuszczów przynosi wiele korzyści. Koniecznie sprawdźcie, jakich.

Czym właściwie są zdrowe tłuszcze?

Potocznie tak właśnie określamy nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Ich cechą charakterystyczną jest to, że ludzki organizm samodzielnie nie przeprowadza ich syntezy. Z tego powodu porcje zdrowych tłuszczów powinny być przyjmowane razem z pożywieniem. Do NNKT zaliczyć można kwasy omega-3, omega-6 i omega-9.

Dobroczynny wpływ nienasyconych kwasów tłuszczowych jest nie do przecenienia. Zdrowe tłuszcze poprawiają ukrwienie mózgu, dlatego osoby, które je spożywają, nie mają problemów z pamięcią i sprawnością ruchową. Substancje te wzmacniają układ immunologiczny, dlatego sezonowe przeziębienia czy grypa przestają być problemem. To jeszcze nie wszystko. Zdrowe tłuszcze poprawiają nastrój i obniżają podatność zachorowań na depresję.

Działają profilaktycznie, zapobiegając zwyrodnieniom plamkowym, które odpowiedzialne są za ślepotę. Substancje te łagodzą objawy zapalenia stawów o podłożu reumatoidalnym, chronią przed chorobami nerek, a także zmniejszają ryzyko zachorowania na nowotwór. Lista pozytywnych skutków przyjmowania NNKT jest naprawdę długa, dlatego warto sprawdzić, w jakich potrawach występują one najczęściej.

Olej lniany, kokosowy, a może jeszcze inny?

Aby osiągnąć możliwie najlepsze rezultaty, jeśli chodzi o spożywanie nienasyconych kwasów tłuszczowych, warto wiedzieć, że trzeba je przyjmować regularnie, przynajmniej trzy razy w tygodniu. Osoby, które dbają o linię, powinny zdawać sobie sprawę z tego, że to nie olej lniany czy kokosowy jest tuczący. Za przyrost tkanki tłuszczowej odpowiadają cukry, węglowodany i siedzący tryb życia.Bardzo ważne jest to, aby w swojej diecie sięgać po NNKT wysokiej jakości.

Niewątpliwie trzeba tutaj wspomnieć o oleju lnianym. Jest on znany już od starożytności. Stosowali go zarówno Grecy, jak i Rzymianie. Zawarte w oleju lnianym kwasy omega-3 są ważnym budulcem komórek tkanki mózgowej. Dzięki nim regulują się procesy trawienne, a błona śluzowa układu pokarmowego jest chroniona przed uszkodzeniem.

Osoby o suchej skórze powinny zainteresować się olejem lnianym. Wspaniale nawilża on skórę przesuszoną z objawami łuszczenia. Po produkt ten powinny także sięgnąć osoby zmagające się z depresją oraz sportowcy, którym zależy na poprawieniu wydolności swojego organizmu. Warto wiedzieć, że produkt nierafinowany ma lekko kokosowy zapach.

Odpowiednie przechowywanie oleju lnianego ma bardzo duże znaczenie. Przechowywanie w temperaturze pokojowej sprawia, że traci on swoje cenne właściwości. Dlatego butelka jest w ciemnym kolorze — to znak, że olej powinien stać w lodówce. Należy go zużyć w ciągu kilku tygodni po otwarciu.

Wiele osób korzysta na co dzień z oliwy z oliwek. Jest to dobry wybór, pod warunkiem że wybierzemy produkt extra virgin tłoczony na zimno. Taka oliwa zawiera mnóstwo przeciwutleniaczy, czyli polifenoli, jest więc naprawdę zdrowa. Najlepiej używać jej do sałatek, lecz można także na niej smażyć. Niewątpliwą zaletą oliwy z oliwek jest jej stosunkowo niska cena.

Olej z orzechów makadamia to kolejny zdrowy tłuszcz, którego cechą charakterystyczną jest fantastyczny smak. Produkt ten warto dodawać do majonezów i sałatek. Można także wykorzystywać go do krótkiego smażenia. Jedynym mankamentem oleju z orzechów makadamia jest jego dość wysoka cena.

Olej kokosowy do smażenia — czy to dobry wybór?

Wiele osób ma opory przed wypróbowaniem oleju kokosowego do smażenia. Sugerują się tym, że może on mieć słodkawy smak czy zapach, który nie będzie pasował do potraw mięsnych czy rybnych. Nic bardziej mylnego. Zastosowanie oleju kokosowego do smażenia nie zmienia smaku potraw, ponieważ jego zapach i smak są neutralne, jeśli sięgniemy po produkt nierafinowany. Korzystanie z niego w kuchni przynosi wiele pożytku.

Olej kokosowy do smażenia to praktycznie w 100% nienasycony kwas tłuszczowy. Produkt ten ma wysoką temperaturę dymienia. Dzięki temu można go bezpiecznie podgrzewać do naprawdę wysokich temperatur bez obawy o wydzielanie szkodliwych substancji. Za olejem kokosowym do smażenia bez wątpienia przemawia to, że nie podnosi on poziomu trójglicerydów we krwi, dlatego jest bezpieczny dla zdrowia.

Szukaj źródeł kwasów omega-3

Nienasycone kwasy tłuszczowe znajdują się przede wszystkim w rybach, zarówno słodko-, jak i słonowodnych. Warto jednak wiedzieć, jak je wybierać, aby jak najwięcej dobroczynnych substancji dostało się do naszego organizmu. Ryby poławiane od lipca do października mają nawet cztery razy więcej kwasów omega-3 niż te poławiane w okresie zimowym. Dlatego przed dokonaniem zakupu warto sprawdzić datę połowu.

Warto wiedzieć, że z czasem kwasy omega-3 utleniają się. W związku z tym ryby należy zjeść w ciągu trzech miesięcy od daty ich zamrożenia. Podczas samodzielnego przygotowywania ryb gotujmy je jak najkrócej, najlepiej na parze, aby kwasy omega-3 nie uległy zniszczeniu. Im bardziej ryba jest rozdrobniona, tym więcej cennych substancji zanika. Ryby konserwowe mogą zawierać dobroczynne kwasy, pod warunkiem że są przechowywane w puszkach.

Wiele osób wybiera łososia nie tylko ze względu na jego walory smakowe, lecz także ze względu na zawartość kwasów omega-3. Tymczasem łososie hodowlane, czyli te, które nie odżywiają się planktonem, są praktycznie pozbawione wartościowych kwasów. Dlatego warto zwracać uwagę na jakość i pochodzenie spożywanego mięsa.

Czy masło klarowane jest zdrowe?

Wiele osób decyduje się na smażenie, korzystając nie z oleju, lecz właśnie z masła klarowanego. Ten tłuszcz jest nie tylko zdrowy, lecz także smaczny i praktyczny w użyciu. Osoby, które lubią przygotowywać różne potrawy i testować nowe smaki, z pewnością docenią walory smakowe masła klarowanego. Nadaje ono potrawom niezwykły aromat i znacznie wzbogaca ich smak o orzechowe nuty. Masło klarowane to po prostu masło oczyszczone. Warstwa substancji stałych, czyli zanieczyszczeń, oddziela się od substancji ciekłych (czyste masło) i tak powstaje masło klarowane, czyli najzdrowszy tłuszcz, który jest w dodatku stosunkowo niedrogi.

Nie zawiera on alergenów, takich jak laktoza czy kazeina, które obecne są w innych produktach mlecznych. W związku z tym mogą go bezpiecznie spożywać osoby uczulone na laktozę oraz alergicy. Masło klarowane jest źródłem witamin A, D, E i K, które są dobrze przyswajane przez organizm ludzki. Tłuszcz ten można bezpiecznie podgrzewać do bardzo wysokiej temperatury — aż 225 stopni. Jest to tak zwany punkt dymienia, czyli temperatura, w której tłuszcz traci cenne wartości i rozpada się na glicerol oraz wolne kwasy tłuszczowe.

Podobne artykuły

Ostatnio dodane artykuły