Data publikacji:

Jaki olej silnikowy do diesla?

Liczba samochodów z silnikiem diesla stale rośnie. W Polsce wciąż cieszą się one bardzo dużym zainteresowaniem. W tym artykule dowiesz się jaki olej będzie najlepszy do diesla, a także na co powinieneś zwracać uwagę podczas jego wyboru. Przygotowaliśmy również listę polecanych oleji silnikowych do diesla.

W tym artykule dowiesz się: 

  • Popularność silników diesla w Polsce.
  • Olej do diesla - warto wiedzieć.
  • Jaki olej silnikowy do diesla? 
  • Oznaczenia w olejach silnikowych do diesla.
  • Polecane oleje silnikowe do diesla.

Samochody z silnikiem diesla wciąż popularne w Polsce 

Niemiecki konstruktor Rudolf Diesel byłby zapewne dumny, widząc, jaką furorę przez wiele lat robiły jego wysokoprężne silniki i jak wielu zwolenników nadal mają pojazdy z takimi jednostkami napędowymi.


Samochody diesel są nadal bardzo chętnie kupowane, mimo dużego sprzeciwu ekologów. Jak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, nadal co najmniej 50% importowanych do Polski aut ma silniki wysokoprężne. Nowe diesle kupują u nas głównie firmy.

Najpopularniejsze marki to Skoda, Volkswagen i Ford. Bez względu jednak na wiek takiego samochodu, ważne, aby odpowiednio o niego zadbać i regularnie uzupełniać płyny eksploatacyjne, w tym również olej do diesla.

Warto pamiętać nie tylko o regularnym sprawdzaniu płynu w silniku i jego uzupełnianiu, lecz także o jego wymianie, gdy zajdzie taka potrzeba. A prędzej czy później tak właśnie się stanie.

Bez względu na to, czy w naszym dieslu stosowaliśmy olej 10w40, czy inny, po pewnym czasie zajdą w nim zmiany chemiczne, które na tyle pogorszą jego właściwości, że nie będzie odpowiednio chronił silnika.

Jaki olej silnikowy do diesla? 

Silnik diesla pojawił się na rynku w 1936 roku i od tego czasu dokonano w nim różnych modyfikacji oraz usprawnień, także pod kątem ograniczenia emisji CO2 do atmosfery.

Jak każda inna jednostka napędzająca współczesne samochody, także silnik wysokoprężny nie może obejść się bez oleju. 

Warto pamiętać, że zadaniem nowoczesnych olejów jest nie tylko smarowanie ruchomych elementów jednostek napędowych, lecz także ich chłodzenie i pochłanianie zanieczyszczeń powstających podczas spalania. Łatwo zauważyć, że kolor oleju do diesla właśnie z powodu tych zanieczyszczeń często przybiera czarną barwę.

Nie świadczy to jednak o jego zużyciu i konieczności wymiany.

Bez względu na to, czy stosuje się olej 10w40, czy zupełnie inny, w końcu i tak przychodzi czas na jego wymianę.

Przyjmuje on coraz więcej zanieczyszczeń, przez co staje się coraz bardziej lepki i pozostawia grubą warstwę nagaru (osadu powodującego przedwczesne zużywanie się elementów silnika), a przy tym coraz gorzej znosi wysokie temperatury.

Po takich zmianach olej do diesla zaczyna mieć trudności z szybkim przepływaniem przez kanały olejowe, co może doprowadzić nawet do uszkodzenia turbiny.

Żeby uniknąć tego rodzaju przykrych niespodzianek, należy kontrolować jakość oleju i zmieniać go, zanim zupełnie się zużyje.

Jak wybrać olej silnikowy do diesla?

Obecnie decyzja nie jest niestety taka prosta. Nie wystarczy powiedzieć sprzedawcy, że mamy auto na ropę z silnikiem wysokoprężnym, obecnie nierzadko trzeba jeszcze podać markę samochodu, jego model, silnik i rodzaj zasilania.

Jednostki napędowe we współczesnych autach są nie tylko coraz bardziej skomplikowane i zaawansowane techniczne, lecz także nierzadko przez to bardziej wrażliwe na uszkodzenia. Dlatego trzeba bardzo uważać na to, co wlewa się do silnika.

Jeśli na przykład ma on wtrysk paliwa z pompowtryskiwaczami, nie bez znaczenia będzie, jakiego rodzaju olej do diesla się w nim znajdzie. Olej powinien spełniać normy VW 505.01 (bez LongLife, czyli bez wydłużonych przebiegów między poszczególnymi wymianami oleju), VW 506.01 (z LongLife), VW 507.00 (z LongLife) lub Ford M2C917-A (z LongLife).

Pompowtryskiwacze można najczęściej spotkać w samochodach ciężarowych, ale wykorzystuje je także koncern Volkswagen w autach osobowych (marki Volkswagen, Skoda, Seat, Audi). Ponadto można je znaleźć w niektórych modelach Forda.

W takich silnikach naciski na krzywki wtryskiwacza są niezmiernie duże. W tym przypadku zastosowanie nieodpowiedniego oleju do diesla może wiązać się z przedwczesnym zużyciem wałka, co spowoduje spadek mocy samochodu, a w konsekwencji konieczna będzie bardzo kosztowna naprawa.

Co jednak, gdy ma się silnik z filtrem cząstek stałych DPF? Wtedy także nie bez znaczenia jest, jaki olej do diesla wybierzemy.

Zadaniem wspomnianego filtra, który montuje się w układzie wydechowym, jest oczyszczanie gazów spalinowych z sadzy i popiołów.

W tym przypadku konieczne jest zastosowanie oleju Low SAPS, czyli o niskiej zawartości popiołów. W rzeczywistości nie chodzi jednak o żadne popioły, lecz o dodatki uszlachetniające, których zadaniem jest zapewnienie olejowi wysokiej jakości i chronienie go przed nadmiernym utlenianiem oraz szkodliwym wpływem wysokiej temperatury, a w konsekwencji — ograniczenie w silniku korozji.

Problem polega na tym, że część dodatków uszlachetniających przedostaje się wraz z olejem do komory spalania, co powoduje powstanie popiołu zatykającego filtr cząstek stałych DPF.

Dlatego w tym przypadku olej do diesla musi charakteryzować się niską zawartością dodatków uszlachetniających. Producenci olejów wyliczyli, że obniżenie ilości popiołów o 0,5% dwukrotnie wydłuża żywotność filtra. W przypadku takich silników należy szukać oleju oznaczonego literą „C” (klasa jakości ACEA).

Oznaczenia w olejach silnikowych do diesla 

Nawet wiedząc już, jakiego rodzaju olej do diesla należy wybrać, jego zakup w sklepie może nie być łatwy bez pomocy mającego odpowiednią wiedzę sprzedawcy.

Na rynku znajdziemy oleje 10w40 oraz inne mające mało zrozumiałe dla wielu kierowców oznaczenia. O czym informują wszystkie te tajemnicze określenia?

Dla każdego silnika najistotniejsza jest lepkość oleju. Ani zbyt rzadki, ani zbyt gęsty olej nie będzie właściwie spełniał swojego zadania.

Wspomniany już olej 10w40 oznacza tak naprawdę, że użytkownik samochodu ma do czynienia z typowym półsyntetycznym produktem, który osiąga nadmierną gęstość dopiero w temperaturze -25°C i całkiem dobrze sprawdza się w starszych autach (10W).

Liczba 40 oznacza, że to letnia klasa lepkości wykorzystywana we wszystkich rodzajach olejów (mineralne, półsyntetyczne, syntetyczne).
W analogiczny sposób można odczytywać inne etykiety, które podpowiadają, jaki olej do diesla znajduje się na sklepowej półce.

Oznaczenie 0w to informacja, że ma się do czynienia z wysokiej klasy olejem syntetycznym, który umożliwia rozruch silnika nawet w temperaturze -35°C, 5w to rozruch przy -30°C, 15w jest zaś olejem mineralnym, który gęstnieje już przy -20°C (niezbyt odpowiedni do polskich warunków klimatycznych).

Pozostałe dwa typy rzadko pojawiają się w sprzedaży w Polsce, chodzi tu o 20w (do starszych aut) i 25w (sprawiający kłopoty z rozruchem już przy -10°C).

Teraz warto zwrócić uwagę na liczby pojawiające się po literze „w”. O 40 już napisaliśmy, wspominając olej 10w40. Inne to:
  • 30 (olej energooszczędny, wytwarza cienką warstwę ochronną, a tym samym niewielkie opory, jednak warstwę tę łatwo zedrzeć),
  • 50 (gęsty olej, idealny do starych lub mocno wyeksploatowanych samochodów),
  • 60 (tworzy niezwykle gęstą warstwę, powodującą bardzo duże opory, ale jednocześnie zapewniającą wysoki stopień ochrony, idealny olej do samochodów zabytkowych, a także sportowych).
Zanim zdecydujemy się na olej do diesla, warto pamiętać, że silniki wysokoprężne są szczególnie wrażliwe na rodzaj wlewanych do nich płynów.

Oznacza to, że trzeba starannie dokonać wyboru oleju, by nie tylko uniknąć niemiłych niespodzianek w postaci poważnej awarii, lecz także zapewnić optymalne funkcjonowanie auta.

Polecane oleje silnikowe do diesla 

Zastanawiasz się jaki olej silnikowy do diesla wybrać? Masz nowy samochód i chcesz, aby silnik pracował bezawaryjnie przez kolejne lata? A może masz auto, które ma na swoim koncie pokaźny przebieg i potrzebuje dobrej ochrony przed uszkodzeniami?

W naszym rankingu kierowaliśmy się przede wszystkim opiniami klientów, którzy zakupili oleje na Ceneo.pl. W zestawieniu pojawiły się produkty renomowanych producentów, które charakteryzują świetne właściwości. W tym poradniku znajdziesz oleje dedykowane do praktycznie każdej marki samochodu. 


Na co zwracać uwagę podczas wyboru oleju do diesla? 

  • klasa lepkości,
  • właściwości smarujące,
  • rodzaj oleju - syntyetyczny, półsyntetyczny, mineralny,
  • normy olejów silnikowych,
  • warunki, w jakich olej silnikowy może pracować.

Oleje silnikowe do diesla

Oleje syntetyczne:

1. Castrol Edge Turbo Diesel 5W40

Jeden z najchętniej wybieranych olei silnikowych do diesla na Ceneo.pl. Producent zapewnia, że mieszanka jest w stanie zapewnić efektywną ochronę zarówno dla starszych, jak i nowszych silników. Olej jest odpowiedni dla silników z pompowtryskiwaczami, turbosprężarkami oraz untercoolerami. To doskonały wybór w rozsądnej cenie.

2. Mobil 1 Turbo Diesel 0W40

 Olej sytnetyczny do diesla od firmy Mobil 1 znakomicie sprawdza się w nowych samochodach. Zastosowanie dodatków uszlachetniających wpływają na ochronę silnika, niezależnie od warunków, w jakich przyjdzie ci jeździć. Dodatkowo olej ułatwia rozruch w niskich temperaturach, a także wpływa na mniejsze zużycie paliwa. Olej przeszedł rygorystyczne normy jakości, dlatego nie musisz obawiać się o jego jakość.

3. Shell Helix Ultra 5W40

Shell Helix Ultra to uniwersalny olej, który sprawdzi się zarówno podczas jazdy po mieście, jak i na długich trasach. Mieszanka zapewnia płynną i cichszą pracę silnika. Co ważne z tym olejem przebiegi pomiędzy wymianami są wydłużone. To bardzo dobra propozycja dla każdego kierowcy.

4. GM DEXOS2 5W30

Olej silnikowy dedykowany przede wszystkim do samochodów z silnikiem diesla marki Opel, Saab oraz Chevrolet. Olej może być stosowany w pojazdach z filtrem cząstek stałych DPF/FAP, a także trójdrożnym reaktorem katalitycznym TWC.

Produkt ten spełnia normy ACEA C3 oraz GM Dexos2. Rygorystyczne badania udowadniają, że jego stosowanie jest w pełni bezpieczne dla silnika. Jeśli szukasz dobrego oleju do swojego Opla, to GM będzie bardzo dobry.

5. Total Quartz INEO ECS 5W30

Dla posiadaczy samochodów marek Peugeot i Citroen firma Total Quartz przygotowała dedykowany olej silnikowy. Olej spełnia normy EURO4, co pozytywnie wpływa na środowisko, ale również zużycie paliwa.

Ten produkt można stosować bez problemu z filtrem cząstek stałych DPF, a także zaworem EGR. Na Ceneo.pl ten olej zbiera bardzo dobre opinie.

Oleje Półsyntetyczne

6. Mobil Super 2000 X1 10W40

Twój silnik jest intensywnie eksploatowany w różnych warunkach? W takim razie olej Mobil Super 2000 X1 sprawdzi się doskonale.

Uniwersalna mieszanka sprawdzi się zarówno w samochodach osobowych, jak i lekkich ciężarówkach. Dobre właściwości ochronne sprawiają, że wnętrze silnika jest utrzymane w nienagannej czystości.

7. Castrol Magnatec A3/B4 10W40

Zadowoleni klienci, którzy kupili ten olej na Ceneo.pl potwierdzają, że jest to jeden z najlepszych olei półsyntetycznych na rynku. Zgodność z normami ACEA A3/B4 oraz API sprawia, że można go stosować w niemal każdym samochodzie z silnikiem diesla.

Jeśli chcesz pokonywać wiele kilometrów bez obawy o usterkę, to warto wybrać ten olej.

8. K2 Texar 5W30 Fuel Economy

Olej silnikowy do diesla dostępny jest w bardzo atrakcyjnej cenie. Firma K2 chwali się, że zastosowanie tego oleju pozwala zaoszczędzić nawet 5% paliwa. Bardzo dobre właściwości smarujące przedłużają żywotność silnika.

9. ELF Evolution 700 Turbo Diesel 10W40

Kolejny półsyntetyczny olej silnikowy do diesla charakteryzujący się bardzo dobrymi właściwościami. ELF Evolution sprawdza się w konstrukcjach wolnossących, turbodoładowanych z wąłkami rozrządu w głowicy, ale również z katalizatorem spalin. Wysokiej jakości polimery powodują, że lepkość oleju jest na dobrym poziomie, co przekłada się na równą pracę silnika. Producent zapewnia również, że zużycie oleju w silniku jest mniejsze. To bardzo dobry wybór w rozsądnej cenie.

10. Orlen Platinum Classic Diesel Semisynthetic 10W40

Olej stworzony przez polskiego producenta oferuje bardzo dobry stosunek jakości do ceny. W procesie tworzenia oleju wykorzystano nowoczesną formulację. Oleje bazowe w połączeniu z pakietem dodatków uszlachetniających dobrze wpływają na działanie silnika. Przede wszystkim redukują one ryzyko nadmiernego zużycia zaworów. Olej do diesla wpływa także na lepszy rozruch w niskich temperaturach. Olej sprawdza się w nowych samochodach, jak i tych nieco starszych z większymi przebiegami.

11. Total Quartz Diesel 7000

Total Quartz Diesiel 7000 to półsyntetyczny olej do diesla, który znakomicie spisuje się w francuskich samochodach. Producent poleca go w szczególności do stosowania z silnikami turbodoładowanymi. Jedną z jego największych zalet jest utrzymanie właściwości smarujących nawet przy wiekszych przebiegach. Smarowanie silnika odbywa się w sposób prawidłowy i tak naprawdę po zalaniu tego oleju możesz jeździć spokojnie do kolejnej wymiany.