Jaki rower kupić dla amatora? 

Zastanawiając się nad kupnem roweru w chwili obecnej, mamy do dyspozycji bardzo dużo różnych modeli dostosowanych do konkretnego użytkownika. Na jaki rower powinniście się zdecydować? W tym artykule pomożemy rozwiązać Wam ten trudny dylemat.


Rodzaj roweru

Zanim dokonamy zakupu interesującego nas roweru, warto zapoznać się z jego rodzajami i określić własne preferencje. Przede wszystkim musimy scharakteryzować nasz styl jazdy oraz  to, ile czasu spędzamy na dwóch kółkach.

Może okazać się, że tańszy model w pełni zaspokoi nasze oczekiwania i tym samym wykluczy niepotrzebny wydatek. Producenci co roku tworzą nowe konstrukcje, dzięki czemu wybór staje się coraz trudniejszy, głównie ze względu na sporą liczbę różnorodnych modeli. W naszym poradniku przedstawiamy najpopularniejsze z nich, opisując przy okazji ich zastosowanie.

Rower górski

Rowery górskie są jednymi z najchętniej wybieranych. Dlaczego? Cechuje je przede wszystkim duża uniwersalność, która pozwala poruszać się zarówno po drogach utwardzonych, jak i górskich szlakach. Ceny takich rowerów rozpoczynają się od kilkuset złotych, a kończą nawet na kilkudziesięciu tysiącach. Osoby mniej zaawansowane powinny celować w przedział cenowy pomiędzy 1000 a 2000 zł.

Za taką kwotę otrzymamy solidny sprzęt, który pozwoli na spokojne poruszanie się po górskich trasach. Zaznaczamy, że rowery z tego przedziału przygotowane zostały z myślą o amatorach, a używanie takiego sprzętu na trudnych, technicznych odcinkach może okazać się niebezpieczne i prędzej czy później doprowadzi do uszkodzenia roweru. Jak dobrze wybrać rower?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na jakość wykonania ramy - w tym przedziale cenowym otrzymamy aluminiowe konstrukcje, które są dość wytrzymałe, jednak ich minusem jest wysoka waga. Niezwykle ważny jest amortyzator, odpowiadający za tłumienie wszystkich nierówności.

Nie zapominajmy również o kołach, które z założenia powinny być wytrzymałe. Tańsze modele będą miały słabe jakościowo obręcze i piasty, wymagające częstszego serwisu. Jeżeli chodzi o opony, to jak wiadomo, odpowiadają one za przyczepność do podłoża. Ich ceny nie są zawrotne, dlatego jeśli w Waszym rowerze nie ma dobrych opon, to niewielkim kosztem można je szybko wymienić.

Pozostały osprzęt - napęd, kierownica czy mostek, to teoretycznie sprawa drugorzędna. Producenci często starają się zachęcić nas lepszym napędem kosztem gorszego widelca czy ramy, jednak jest to praktyka, którą dostrzec możemy coraz rzadziej.

Do czysto rekreacyjnych zastosowań polecamy również nieco droższe konstrukcje w przedziale 2000-3500 zł. W takim przypadku dostaniemy naprawdę dobry osprzęt, ramę, koła oraz widelec. Jeśli chcecie amatorsko wystartować w wyścigach, droższy rower spisze się tutaj dość dobrze i na pewno nie zaskoczy Was niespodziewaną usterką.

Gdy mowa o maratonach, to dostaniemy modele przystosowane do tego typu jazdy za kwotę powyżej 3500 zł. Jazda w trudniejszym terenie nie będzie żadnym problemem, a odpowiednio serwisowany sprzęt posłuży Wam przez kilka dobrych lat.

Jeszcze jednym dylematem do rozwiązania jest dobór odpowiedniego rozmiaru koła. Obecnie mamy do dyspozycji 3 rozmiary kół: 26, 27,5 oraz 29. Każdy z nich został przygotowany z myślą o innej grupie użytkowników. Najmniejszy rozmiar 26 cali powoli odchodzi do lamusa i oferowany jest już tylko w niższych modelach.

Plusami tego rozmiaru jest duża zwrotność oraz nieco mniejsza waga od pozostałych. Z racji tego, że coraz rzadziej oglądamy 26-calowe rowery, maleje tym samym liczba części zamiennych. Dlatego jeżeli planujecie ewentualne modyfikacje, warto zastanowić się nad nieco większym rozmiarem.

Koło w rozmiarze 27,5 cali, potocznie zwane 650B,  jest obecnie jednym z najpopularniejszych. Posiada ono właściwości mniejszego koła, czyli jest bardzo zwrotne, ale też pozwala na łatwiejsze rozpędzenie roweru.

Testy potwierdziły, że różnica jest zauważalna, dlatego jest to rozmiar przyszłościowy. Wybór części jest ogromny, dlatego dostanie nowych kół czy opon nie będzie stanowiło problemu. Rowery te są nieco droższe, jednak ich uniwersalność i zwrotność dostarczy Wam wiele frajdy w terenie.

Równie popularne są twentyninery, oparte o koła 29-calowe. Są one chętnie wybierane przez maratończyków oraz kolarzy ścigających się w cross country. Duże koła pozwalają łatwo rozpędzić go do pożądanej prędkości.

Niestety, wszystko ma swoje minusy, a tutaj największym jest ograniczona zwrotność. Jeżeli lubicie jazdę w ciasnych zakrętach, ten rozmiar może was nieco rozczarować. Koła 29 cali mogą nie być odpowiednie dla dzieci czy osób o mniejszym wzroście. Wtedy polecamy Wam wybór mniejszego rozmiaru, który sprawi, że jazda będzie zdecydowanie bardziej efektywna.

 

Rower szosowy

Jeszcze do niedawna panował stereotyp, że rowery szosowe są przeznaczone dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Nic bardziej mylnego! Sukcesy naszych kolarzy - Michała Kwiatkowskiego oraz Rafała Majki, doprowadziły do popularyzacji tej odmiany kolarstwa.

Wielu dużych producentów takich jak Kross, Romet czy Merida oferują w bardzo przystępnych cenach rowery przeznaczone do jazdy po drogach utwardzonych. Czym charakteryzuje się rower szosowy? Przede wszystkim posiada geometrię zapewniającą nam bardziej pochyloną pozycję, która pozwala na wygodną jazdę przez wiele kilometrów.

Na naszą pozycję wpływa również kierownica typu baranek, będąca niezbędnym elementem każdego roweru szosowego. Początkowo możecie odczuwać dyskomfort, jednak z każdym kilometrem zauważycie wyraźną różnicę. Za szybkość i lepszą trakcję odpowiadają wąskie opony i koła w rozmiarze 28 cali.

Dzięki nim będzie się nam zdecydowanie łatwiej poruszało po utwardzonych drogach, dlatego właśnie rowery te mają wyraźną przewagę nad swoimi górskimi odpowiednikami. Amatorzy szosowej jazdy mogą znaleźć rower dla siebie już od 2 tysięcy złotych.

W porównaniu do zawodowych modeli jest to cena atrakcyjna. W tej kwocie jest to solidny i nie sprawiający kłopotów osprzęt. To idealna opcja, żeby poczuć się jak zawodowy kolarz!

Rower miejski

Dojeżdżacie rowerem do pracy? Idealną propozycją w tym wypadku jest rower miejski, który oferuje wygodną pozycję i niecodzienny design. Komfort jest tutaj najważniejszym aspektem, a zapewnia go wygodne siodełko oraz geometria ramy.

Do dyspozycji mamy dwa typy rowerów miejskich: o geometrii klasycznej - przystosowanej dla mężczyzn, gdzie górna rura jest umieszczona dość wysoko oraz geometrii damskiej - górna rura jest charakterystycznie ścięta, dzięki czemu panie bez problemu dosiądą swojego roweru.

Minusem tych rowerów jest waga często oscylująca w granicach 15 kg. Stalowa konstrukcja jest jednak naprawdę solidna, nie musicie się więc obawiać o ewentualne uszkodzenia. Producenci oferują mnóstwo wersji kolorystycznych, dlatego każdy na pewno znajdzie coś dla siebie.


Rower turystyczny

Popularne „turystyki” to propozycja dla osób chcących wygodnie podróżować przez wiele kilometrów. Podobnie jak w przypadku rowerów miejskich, nasza pozycja jest bardzo wygodna dzięki odpowiedniej geometrii.

Rowery te w swoim wyposażeniu posiadają bagażnik, do którego możemy przymocować większe sakwy. W wielu modelach znajdziemy amortyzator, którego niewielki skok odpowiada za tłumienie nierówności.

Rowery te przystosowane są do jazdy po asfaltowych, jak i nieutwardzonych drogach. Jeśli planujecie długie wycieczki, to ten typ roweru jest dla Was. 

Ostatnio dodane artykuły