Data publikacji:

Joga dla początkujących – 7 porad, jak zacząć ćwiczyć


Kto może ćwiczyć jogę? Odpowiedź jest prosta – każdy! Niezależnie od wieku, płci, wagi i kondycji fizycznej możesz rozpocząć praktykowanie. Nie wiesz, jak zacząć, jak się zachować i co przygotować? Przeczytaj 7 podstawowych rad dla początkujących!

Joga w domu czy szkole?

Jeżeli nigdy nie uczestniczyliście w zajęciach jogi, nie interesowaliście się jej zasadami i filozofią postawcie na zdobycie podstawowej wiedzy u profesjonalnych nauczycieli w szkole. Udajcie się chociaż na kilka lekcji, zwłaszcza, że niekiedy można natrafić na darmowe zajęcia na świeżym powietrzu (joga na trawie), dni otwarte w szkołach lub warsztaty na festiwalach. Joga nie jest typowym sportem, w którym najważniejsza jest znajomość pozycji. Tutaj istotny jest przepływ energii, oddech oraz zachowanie równowagi fizyczno-duchowej.

Joga w domu to doskonała alternatywa dla osób prowadzących nieregularny tryb życia. Niestety zajęcia u profesjonalnych joginów prowadzone są według grafików, więc nie każdemu może odpowiadać dostępna pora ćwiczeń. Jeżeli posiadacie sporą dozę samozaparcia, lubicie pogłębiać wiedzę i jogin z Youtube nie będzie was rozpraszał to domowa joga dla początkujących będzie odpowiednia. Należy jednak pamiętać, że pozycje jogi są wymagające, a podczas praktyk samodzielnych, nikt nie będzie korygował waszych błędów. Dodatkowo, samodzielnie musicie zadbać o odpowiedni sprzęt.

Mata do jogi i inne akcesoria


Praktykując w domu należy zadbać o najpotrzebniejszy sprzęt. Mata do jogi to podstawa. Ćwiczenia wykonywane bez niej (na dywanie czy podłodze) mogą być niebezpieczne i przyczynić się do kontuzji. Pierwsza mata nie musi być z najwyższej półki. Wystarczy najtańsza, którą kupiszza 20-40 zł, ponieważ początkowo i tak będziesz się na niej ślizgać. Jeśli zaczynasz swoją przygodę z jogą, to przyda Ci się pasek. Zwłaszcza, jeżeli jesteś mało gibki i rozciągnięty. Pasek ułatwia wykonanie wielu ćwiczeń, a w niektórych przypadkach jest podstawą przy wejściu w pozycje. Kolejny przydatny dodatek (ale już dla bardziej zaawansowanych) to klocki. Najlepiej drewniane. Ich ceny wahają się w przedziale od 30 do 50 zł za sztukę. Podobnie jak pasek, w wielu przypadkach ułatwiają pewne pozycje jogi, a niekiedy są podstawą do ich wykonania.
Chociaż uczestnicząc w zajęciach profesjonalnej szkoły cały sprzęt masz zapewniony i tak lepiej zaopatrzyć się we własny. W końcu jogę ćwiczysz na bosaka, więc o wiele przyjemniej (i higieniczniej) jest trenować na swojej.

Strój


Najwygodniej jogę ćwiczyć w dopasowanym i elastycznym stroju. Doskonale sprawdzą się przylegające legginsy i top. Obsuwające się luźne bluzki rozpraszają i są zwyczajnie niepraktyczne. Buty nie będą Ci potrzebne. Jogę ćwiczy się na boso.

Co zabrać na jogę?


Udając się na zajęcia do szkoły czy centrum jogi, nie trzeba zabierać maty i pozostałego sprzętu. Ewentualnie przydadzą się klapki, japonki lub skarpetki, ponieważ na salę nie wchodzi się w niezmienionych butach. Niekiedy obuwie należy ściągnąć tuż po wejściu do samej szkoły, więc jeżeli przeszkadza wam paradowanie po korytarzu i szatni na boso lub w skarpetkach, zaopatrzcie się w czyste buty zmienne. Dodatkowo, wybierając się na aktywniejsze odmiany jogi, warto zabrać ręcznik do ocierania potu i do położenia go na macie.

Jak przygotować się na jogę?


Na pewno nie jedz bezpośrednio przed zajęciami. Generalnie nie należy uprawiać jakichkolwiek sportów zaraz po jedzeniu. W przypadku jogi cięższe posiłki należy spożyć 2-3 godziny przed rozpoczęciem ćwiczeń, natomiast na lekką przekąskę (np. owoc) możesz pozwolić sobie do godziny przed zajęciami. Bezpośrednio przed jogą, jak i w jej trakcie nie powinno się pić nawet samej wody (chyba że nie jesteś w stanie wytrzymać).

Pierwsze zajęcia z jogi


Warto pojawić się przynajmniej 10-15 minut przed zajęciami. Potrzebny wam będzie czas na załatwienie formalności w recepcji, przebranie się czy ewentualną toaletę. Wchodząc na salę, zauważysz innych uczniów, którzy wyciszają się lub rozciągają. Zanim pojawi się nauczyciel i rozpoczną się zajęcia, każdy ma szanse na skupienie się i mentalne przygotowanie do zajęć (zostawiając sprawy codzienne za drzwiami). Instruktor poinformuje wszystkich, jakie sprzęty będą potrzebne na danych zajęciach, pozwoli na spokojne zebranie wszystkiego i znalezienie wygodnego miejsca. Nie przejmuj się, jeśli nauczyciel używa nazw, które nic ci nie mówią. Asana, Tadasana, Uttānāsana, Śavāsana i wiele, wiele innych to pozycje jogi i ich nazwy. Nauczyciel dokładnie wytłumaczy, w jaki sposób wykonać każdą pozycję, a w dodatku skontroluje, czy nie popełniasz jakichś błędów.

Czego nie robić na jodze?


Przede wszystkim nie przeszkadzać innym. Nie rozmawiaj przez telefon i nie dyskutuj z innymi uczestnikami zajęć (gdy praktykują). Nie zapominamy wyciszyć, a najlepiej wyłączyć telefonu. W jodze chodzi o stan ducha i skupienie. Nawet wibracja komórki może całkowicie rozproszyć uczestników zajęć. Pamiętaje, aby nie jeść tuż przed ćwiczeniami, a także nie żuć gumy podczas ich trwania. Po zakończeniu zajęć nie zapomnijcie odłożyć używanego sprzętu na swoje miejsce. I pamiętaj: nikt nie urodził się joginem. Nawet jeśli teraz jakaś pozycja wydaje ci się niemożliwa do wykonania, nie zniechęcaj się. Wszystko przed tobą.


Autor: Katarzyna Sałamacha

Przeczytaj więcej: