Data modyfikacji:

Nordic walking - jakie kijki wybrać, żeby ćwiczyć efektywnie

Mało kto wie, że nordic walking był popularny już w latach 20. ubiegłego wieku! Jeżeli też chcesz chodzić z kijkami, koniecznie przeczytaj, czym kierować się przy zakupie sprzętu do nordic walkingu, odpowiemy również na pytanie jakie kijki do nordic walking wybrać.

Przeczytaj również: Bieżnia do domu – jaką wybrać?

Jak dobrać kijki do nordic walking?

Zanim zaczniemy chodzić z kijami, musimy najpierw je kupić. Nie jest to niestety tak proste, jak mogłoby się to wydawać, gdyż kijki dostępne są w różnych rozmiarach, wykorzystują też różne technologie, a w dodatku jest wiele kijków przypominających na pierwszy rzut oka kijki nordic walking, w praktyce jednak mogą to być choćby kijki trekkingowe, które mają dość znacząco odmienne założenia konstrukcyjne i nie powinniśmy z nich korzystać podczas nordic walking.

Jaka długość kijków do nordic walking będzie odpowiednia?

Skoro upewniliśmy się już, że stoimy w sklepie przed właściwym rodzajem kijów - dobierzmy ich odpowiednią długość. Roboczo możemy skorzystać ze wzoru, zgodnie z którym mnożymy nasz wzrost przez 0,68, a otrzymany wynik to oczekiwana długość kijków. Przykładowo, jeśli osoba ma 170 cm wzrostu, to po pomnożeniu przez 0,68 uzyskany wynik 115,6, a tym samym powinniśmy szukać kijów o długości 115 cm.

Możemy też po prostu wziąć kijki do ręki po ówczesnym ustawienia rąk tak, aby ręka w łokciu była ugięta pod kątem prostym. Jeśli będziemy wtedy mieć uchwyty kijków w dłoniach, a końcówki kijków będą spoczywały na ziemi - oznacza to, że wybraliśmy właściwy rozmiar. Jeżeli nie jesteśmy pewni co do naszego wyboru - możemy też rozważyć kijki regulowane, w których możemy w pewnym zakresie samodzielnie regulować długość. W praktyce jednak znacznie pewniejsze a często również tańsze są kijki przystosowane do jednej konkretnej długości.

Jakie kije nordic walking, czyli jaki materiał jest odpowiedni?

Jest jeszcze jedna kwestia - bardzo ważna przy doborze kijków - to materiał z jakiego są one wykonane. Te tańsze, wykonane z aluminium są co prawda trwalsze, ale wiele osób odczuwa charakterystyczne wibracje podczas ich użytkowania. Jeśli zatem planujemy intensywniej korzystać z kijków, to warto wybrać te wykonane z włókna węglowego.

Jak chodzić z kijkami?

To pytanie zadaje sobie każdy początkujący adept nordic walking i trudno się temu dziwić. Mimo wszystko nasze ręce nie są przyzwyczajone do wspomagania się kijami, tym samym trudno oczekiwać, że naturalnie wyczujemy odpowiednią technikę. Wiele osób uważa też, że w zasadzie technika nie jest kluczowa, bo przecież każdy potrafi chodzić podpierając się kijami. Takie podejście jednak znacząco zmniejsza efektywność treningu minimalizuje też zalety, które potencjalnie możemy zyskać używając kijków.

Początki to po prostu ciągnięcie kijków za sobą. Starajmy się wtedy zbytnio o nich nie myśleć, pamiętajmy za to, by stopniowo wydłużać krok oraz aby ręce pracowały na przemian z nogami. Gdy przyzwyczaimy się do trochę innego stylu chodzenia - przyjdzie czas na wbijanie kijów w podłoże.
Zwróćmy uwagę, że dostępnych jest wiele różnych końcówek kijków dostosowanych do różnej nawierzchni - z innych powinniśmy korzystać chodząc po asfalcie, z innych podczas chodzenia po ziemi. Po wbiciu kija dość naturalnym dla nas będzie już odepchnięcie się z jego pomocą. Później przyjdzie czas na bardziej zaawansowane techniki - na początek wystarczy, że dobrze opanujemy powyższe.

Co nam tak naprawdę daje chodzenie z kijkami?

Mimo że wydaje się, iż chodzenie z kijkami daje niewiele więcej niż zwykłe chodzenie - nie jest to prawda. Przede wszystkim podczas nordic walking aktywizujemy zdecydowaną większość mięśni naszego ciała. Oprócz nóg ćwiczymy również choćby mięśnie klatki piersiowej i brzucha szyi, a także bicepsy i tricepsy. Co prawda może trudno nam będzie osiągnąć takie efekty jak u bywalców siłowni, ale dołączając kilka dodatkowych ćwiczeń z wykorzystaniem kijków - poprawa naszej kondycji będzie nie tylko wyczuwalna przez nas, ale też widoczna dla innych.

Polecane artykuły

kanadyjka kajak

Kanadyjka? Kajak? Na co się zdecydować? Czym się różnią?

2021-10-19
Sporty wodne dominują na akwenach wodnych szczególnie w sezonie. Kajakarstwo jest niewątpliwie najbardziej pożądaną formą tego rodzaju aktywności. Od rywalizacji sportowej, przez malownicze podróże krajoznawcze, aż po ekstremalne spływy rwącymi rzekami, każdy znajdzie coś dla siebie. Nie da się ukryć, że miejscowości położone nad jeziorami cieszą się ogromną popularnością jeżeli chodzi o kajaki i wypoczynek z nim związany.
piloxing

Piloxing. Co to jest i jak ćwiczyć?

2021-10-18
Lato zbliża się wielkimi krokami, a twoja sylwetka pozostawia wiele do życzenia? Jeżeli dotychczasowy plan treningowy nie przynosi wymarzonych rezultatów, to najwyższy czas na niestandardowe rozwiązania. Wyobraź sobie metodę, która łączy najskuteczniejsze elementy boksu, tańca oraz pilatesu, a w ciągu jednej sesji możesz spalić nawet do kilkuset kalorii! Co więcej, ciało nabiera zmysłowych kształtów, a sama dyscyplina jest wręcz stworzona dla kobiet, niezależnie od stażu treningowego. Przedstawiamy piloxing!
ochraniacze na buty rowerowe

Ochraniacze na buty rowerowe: jakie wybrać?

2021-10-16
Zobacz, jakie są rodzaje ochraniaczy na buty rowerowe i jakie wybrać.
rower

Jak zmienić oponę w rowerze?

2021-10-16
Do wymiany opon rowerowych nie potrzebujesz specjalistycznych narzędzi ani umiejętności. Wystarczą plastikowe łyżki do opon i chwila wolnego czasu. Jak zmienić oponę w rowerze? To proste! Z naszym poradnikiem zmiana opony rowerowej nie sprawi ci najmniejszego problemu.
Jak naostrzyć łyżwy?

Jak naostrzyć łyżwy samemu? Jak często ostrzyć łyżwy?

2021-10-15
W okresie zimowym znalezienie lodowiska nie jest żadnym problemem. Powstają one nawet w mniejszych miejscowościach. Choć połączone są zazwyczaj z wypożyczalnią łyżew, warto kupić własne. Dzięki temu nie musisz przejmować się higieną, płacić za wypożyczenie ani zastanawiać się, czy znajdziesz swój rozmiar. Jak ostrzyć łyżwy domowymi sposobami?
jak przybrac na masie

Jak przybrać na masie? Odżywki i dieta na masę

2021-10-15
Budowa masy mięśniowej jest znacznie trudniejsza niż mogłoby się wydawać. Nie chodzi wszak tylko o to, by na wadze pojawiły się dodatkowe kilogramy. Kluczem do dobrego przybrania na masie jest rozwój mięśni przy jednoczesnym zachowaniu niskiego poziomu tkanki tłuszczowej. Jak zrobić to mądrze? Wyjaśniamy, jak przybrać na masie skutecznie i zdrowo.