Popraw sprawność na treningu — odzież kompresyjna


Wraz ze zwiększaniem obciążeń treningowych zaczynamy poświęcać więcej uwagi poszczególnym składowym biegowego sukcesu. Każdy biegacz wie, jak istotne dla wygody i zdrowia są dobrze dobrane buty, lecz nie każdy zdaje sobie sprawę, że odpowiednia odzież może wpływać na zdrowie i regenerację. Mowa tu o coraz bardziej popularnej odzieży kompresyjnej. Od T-shirtów po kompresyjne spodnie, ten typ biegowych (choć nie tylko biegowych) gadżetów pomoże rozpocząć kolejny trening z mniejszym bólem, a większą przyjemnością. 

Odzież kompresyjna — skompresuj zmęczenie

Widziałeś na zawodach biegaczy wyposażonych w kolorowe podkolanówki kompresyjne, lecz myślałeś, że to tylko designerski dodatek? Otóż nie tylko, odzież kompresyjna ma więcej przydatnych właściwości niż tylko ładny wygląd.
Kompresja, czyli zmienny ucisk, w medycynie znana jest od lat i stosowana w przypadkach, gdy konieczne jest pobudzenie układu krążenia.

 Rozwiązanie to przeniesiono do sportu, opaski kompresyjne, spodenki, koszulki i inne części kompresyjnej garderoby, uciskając mięśnie, odprowadzają z nich kwas mlekowy i zmniejszają ból, zwany potocznie zakwasami. Ponadto minimalizują wstrząsy i wibracje powodujące mikrourazy mięśni, co przyspiesza regenerację oraz stabilizuje mięśnie i ścięgna, zapobiegając kontuzjom. Musisz pamiętać także, że akcesoria czy suplementy nie zastąpią porządnej rozgrzewki i rozciągania!

Spodenki kompresyjne, koszulki, skarpety oraz inne tego typu elementy odzieży mocno przylegają do ciała. Są zbudowane w taki sposób, by wywierać nacisk na te partie mięśni, które w trakcie treningu pracują najintensywniej. Jednocześnie kompresyjne akcesoria trzymają mięśnie „w ryzach” i wspierają je, co daje poczucie, że są one mocniejsze.

 Termoaktywna konstrukcja w zależności od grubości materiału chroni przed wysoką lub niską temperaturą, jednocześnie odprowadzając pot na zewnątrz, działając tak jak bielizna termoaktywna.

Odzież kompresyjna czy uciskająca?

Opaski kompresyjne, spodenki i inne kompresyjne gadżety dobrej jakości i rzeczywiście mające właściwości kompresyjne kosztują nawet kilkaset złotych, zatem ich zakup powinien być przemyślany. Jak rozpoznać, czy upatrzone przez nas spodenki lub kompresyjne spodnie rzeczywiście takie są?

Producent powinien udostępniać informację o stopniu kompresji. Badania dowodzą, że odczuwalny efekt w sporcie daje kompresja na poziomie pierwszego stopnia medycznego, czyli 18‒25 mmHg. Należy brać pod uwagę, że im bliżej serca, tym kompresja powinna być niższa, dlatego w przypadku koszulek wskaźnik ten może wynosić poniżej 18 mmHg.

W ubraniach kompresyjnych kompresja powinna charakteryzować się zmiennością, czyli uciskiem różnych partii mięśni z różną mocą, dlatego jeśli jest ona taka sama na całej długości opasek czy spodenek kompresyjnych, eliminuje to ich regeneracyjne działanie.

Dodatkowo dobrze jest zapoznać się wcześniej z informacjami o producencie wybranego przez nas produktu. Do znanych i cenionych dostępnych na polskim rynku należą przede wszystkim marka Compressport, 2XU i CEP; konstrukcję swoich produktów podpierają odpowiednimi badaniami i testami. 

Podkolanówki kompresyjne

To chyba najbardziej rozpowszechniona forma odzieży kompresyjnej, zaraz obok opasek kompresyjnych. Ich zaletą jest działanie kompresji nie tylko na łydki, lecz także na kostki i stopy.

Dobierając kompresyjne podkolanówki, powinniśmy kierować się wspomnianym wcześniej stopniem kompresji, a także rozmiarem stopy i co ważne — obwodem łydki. To kolejna wskazówka, jak odróżnić je od podróbek, które takich informacji nie podają.

 Zbyt mały obwód łydki spowoduje zbyt mocny ucisk, zbyt duży spowoduje zaś, że będą się zsuwać. Z racji bezpośredniego kontaktu ze stopą dobrze jest, gdy podkolanówki mają właściwości antybakteryjne.

Ich noszenie przynosi efekty nie tylko w trakcie długiego treningu czy zawodów, ale przyspiesza regenerację również po nim. Pamiętaj także, że regenerację mięśni i stawów można wspomagać suplementami. Z powodzeniem stosowane są także po dłuższej podróży czy przez osoby pracujące dłuższy czas bez ruchu.

Zaleca się noszenie ich nie dłużej niż cztery godziny, gdyż dłuższe noszenie
może powodować gromadzenie się kwasu mlekowego w mięśniach czworogłowych. Nie powinno się też używać ich zbyt często, gdyż mięśnie się do nich przyzwyczajają. Zalecane jest noszenie ich w trakcie i po intensywnym treningu.

Opaski kompresyjne na łydki

Jest to wygodniejsza i bardziej uniwersalna alternatywa dla kompresyjnych podkolanówek. Dzięki temu, że łatwo się zdejmują i można używać ich także na basenie, upodobali je sobie zwłaszcza triathloniści. Brak styczności ze stopą powoduje, że nie trzeba prać ich po każdym założeniu.

 Niektóre osoby twierdzą, że stopy w skarpetach kompresyjnych są zrobione ze zbyt grubego materiału i ciężko się je zakłada, opaski są więc dla nich dobrą alternatywą.

Działanie i zastosowanie opasek kompresyjnych jest podobne jak w przypadku podkolanówek. Ich rozmiar dobiera się na podstawie obwodu łydki w największym miejscu oraz jej wysokości, z tym że pierwszy wskaźnik jest zdecydowanie ważniejszy, gdyż zapobiega zsuwaniu się opaski. Jeśli nasz obwód znajduje się na styku rozmiarówki, lepiej wybrać ten mniejszy.

Koszulki kompresyjne

Są one trochę mniej popularne, głównie z racji mniejszego narażenia mięśni tułowia i rąk na intensywny wysiłek podczas biegania, które jest jedną z ulubionych form aktywności polaków. Kompresyjne koszulki pomagają utrzymać prawidłową postawę podczas wysiłku i wspierają mięśnie, w ich przypadku przydatna staje się też termoaktywna budowa odzieży kompresyjnej.

Spodenki kompresyjne

Najbardziej popularne wśród triathlonistów oraz kolarzy spodenki kompresyjne działają na mięśnie ud i pośladków. Biegacze używają ich głównie do biegów górskich. Tego typu krótkie spodnie kompresyjne mają nie tylko właściwości regeneracyjne, jakimi cechuje się odzież kompresyjna, lecz także stabilizujące: wyposażone są w pas pomagający utrzymać prostą sylwetkę, docenią je osoby o rozbudowanych mięśniach ud.

Zamiennie ze spodenkami stosować można także opaski kompresyjne na uda. Dobrze, jeśli mają one silikonowe wstawki w górnej części, zapobiegające zsuwaniu się ubrania.

Spodnie kompresyjne

Na koniec rozwiązanie najdroższe, ale łączące w sobie podkolanówki kompresyjne oraz tego samego typu spodenki. Kompresyjne spodnie mają dodatkową właściwość w postaci zastosowania taśm wspomagających działanie ścięgien i mięśni. Działają one na wzór kolorowych „tape’ów” naklejanych przez sportowców bezpośrednio na skórę. Lepiej niż spodenki kompresyjne sprawdzą się w zimniejsze dni i w niesprzyjającej aurze.

Czy to naprawdę działa?

Opinie są różne. Jedni twierdzą, że kompresyjne części garderoby to tylko efektownie wyglądające gadżety i placebo, inni zaś potwierdzają odczuwanie mniejszego zmęczenia po treningu i chętnie z nich korzystają. Pamiętajmy, że nałożenie opasek kompresyjnych nie gwarantuje szybszego biegu, lecz poprawia samopoczucie, wygodę użytkowania i przyspieszenie regeneracji.

Dlatego nie oceniajmy ich w kontekście wyniku na tablicy. Ich działanie rośnie też wraz z liczbą przebytych na treningu kilometrów, więc nie pomoże początkującemu biegaczowi pozbyć się zakwasów. Najlepiej na własnej skórze przekonać się czy są to odpowiednie ubrania dla Ciebie.

Podobne artykuły

Ostatnio dodane artykuły