Oklejanie samochodu

Jeszcze do niedawna oklejanie samochodów folią było praktykowane głównie przez najbardziej zagorzałych fanów motoryzacji. Obecnie stało się to praktycznym rozwiązaniem, z którego chętnie korzystają zwykli właściciele aut, firmy, a nawet salony samochodowe.

Pomysł oklejania samochodu dotarł do nas z Niemiec, a narodził się z potrzeby przystosowania taksówek do wyznaczonego przez prawo koloru beżowego. Miało to miejsce w latach 90. XX wieku. Uznano, że wykorzystanie folii do oklejania samochodu to bardziej racjonalne i tańsze rozwiązanie niż przemalowywanie wszystkich aut.

Pomysł szybko się przyjął i dziś folia na samochód jest powszechnie wykorzystywana w niemieckich pojazdach wojskowych, policyjnych oraz w autach straży pożarnej. Również fani motoryzacji błyskawicznie zauważyli, że oklejanie folią pojazdu to doskonały sposób na podkreślenie własnego stylu i oryginalności. Z czasem okazało się także, że foliowanie samochodu ma też inne zalety. 

Oklejanie samochodu — nie tylko estetyka

Mogłoby się wydawać, że oklejanie samochodu ma na celu przede wszystkim osiągnięcie ciekawych walorów estetycznych i kolorystycznych, ale w rzeczywistości używanie folii do oklejania samochodu rozwiązuje wiele problemów. Przede wszystkim pozwala uzyskać wymarzony kolor pojazdu, za który normalnie trzeba zapłacić o wiele więcej.

Bywa też, że paleta kolorystyczna proponowana przez producentów nas nie zadowala i poszukujemy jakiejś oryginalnej barwy. Wtedy właśnie idealnym rozwiązaniem jest folia na samochód. Jest to również o wiele tańszy sposób na zmianę koloru niż stosowanie lakierów do karoserii.

Dlatego tak chętnie wykorzystują to rozwiązanie firmy, ujednolicając wizualnie swoją flotę, a po okresie eksploatacji można łatwo usunąć folię i sprzedać pojazd.

Folia do oklejania samochodu bardzo skutecznie chroni oryginalną powłokę lakierniczą, co w przyszłości pozwoli uzyskać wyższą cenę przy odsprzedaży. Nie trzeba już martwić się, że pojawią się jakieś zarysowania na karoserii, uszkodzenia od kamyków pryskających spod kół czy korozja.

Dlatego właśnie w ofercie firm tuningowych pojawia się coraz częściej również usługa oklejania folią przezroczystą, która nie zmienia koloru karoserii, a pełni tylko funkcję ochronną dla lakieru. 


Montaż folii na samochodzie

Foliowanie samochodu to usługa, która zajmuje profesjonalnej firmie od dwóch do pięciu dni. Wykorzystuje się do tego specjalną folię i nie jest to ta sama, która stosowana jest w przypadku oklejania samochodu reklamami. Tutaj używa się materiału wyższej jakości, który jest bardzo trwały i odporny na promieniowanie UV.

Folie na samochód oferowane są przez producentów w bardzo szerokiej palecie kolorystycznej, a do tego można wybierać pomiędzy oklejaniem folią matową (także z elementami metaliku) lub błyszczącą (odpowiednik lakierów akrylowych). Poza tym dostępne są także folie strukturalne (na przykład imitujące skórę), specjalne oraz karbonowe, przeznaczone do sportowych modyfikacji nadwozia.

Usługa foliowania samochodu rozpoczyna się od oczyszczenia karoserii specialnym środkiem, następnie pokrycia karoserii detergentem, nastepnie nakładane są arkusze folii. Czasami konieczne jest także rozebranie niektórych części nadwozia, żeby dokładniej dopasować poszczególne arkusze. Jeśli korzystamy z usług profesjonalnej firmy tuningowej, po złożeniu nie powinien pozostać żaden ślad wcześniejszego demontażu.

Proces oklejania folią jest skomplikowany i czasochłonny, ponadto musi zostać wykonany bardzo precyzyjnie. Dodatkowym utrudnieniem jest grubość folii, od 50 do 100 mikronów, a także niezwykle mocny klej — zapewnia dużą trwałość materiału, ale utrudnia montaż.

 Po zakończeniu foliowania samochodu wykonywane jest tzw. wygrzanie karoserii. Precyzyjnie i solidnie położona folia pozwala uzyskać niezwykle estetyczny efekt i tak naprawdę nie można rozpoznać, że wykonano oklejanie samochodu. Często także firma oferująca tego rodzaju usługę udziela kilkuletniej gwarancji na przeprowadzone modyfikacje.

Warto dodać, że folia nie musi pokrywać całej karoserii, można z powodzeniem dokonać częściowego foliowania samochodu.

A może natryskowa folia na samochód?


W ostatnich latach coraz popularniejsze staje się oklejanie samochodu folią natryskową (Dip), która ma jeszcze więcej zalet niż tradycyjna metoda foliowania. W porównaniu z folią w arkuszach jest o wiele łatwiejsza do usunięcia, a także dostępna w większej liczbie kolorów.

Bardzo łatwo pokrywa się nią elementy auta o nieregularnych kształtach, można też bez problemu naprawiać punktowo drobne ubytki. Natryskowa folia na samochód nanoszona jest w podobny sposób jak normalny lakier, a mniejsze elementy można bez problemu zanurzyć w płynnym preparacie.

 Po wyschnięciu tworzy się bardzo dobrze przylegająca do karoserii warstwa, która jest elastyczna, ale bardzo trwała. Płynna folia, podobnie jak ta w arkuszach, również nie wpływa negatywnie na lakier i chroni go przed uszkodzeniami.

Ile kosztuje folia do oklejania samochodu?

Oklejanie auta najlepiej zlecić profesjonalnemu warsztatowi, który specjalizuje się w tego rodzaju modyfikacjach pojazdów i ma w tym duże doświadczenie. Tylko wtedy będziemy pewni, że folia do oklejania samochodu zostanie nałożona na karoserię w sposób właściwy, zgodnie z zaleceniami producenta, co z kolei przełoży się na doskonały efekt końcowy i trwałość modyfikacji.

Również usuwanie folii najlepiej zlecić specjalistom, którzy dysponują specjalnymi preparatami ułatwiającymi demontaż bez uszkodzenia lakieru.

Niestety usługa oklejania folią pojazdu nie należy do tanich, chociaż i tak jej koszty są niższe niż wykonanie tradycyjnego lakierowania. W przypadku folii z arkusza, wliczając materiał i demontaż elementów, foliowanie może kosztować nawet 4 tys. zł.

 Jeszcze tańszym rozwiązaniem jest folia natryskowa. Kupuje się ją na litry, a cena jednego waha się w granicach 100‒150 zł. Na jedno auto zużywa się od 7 do 9 litrów takiego preparatu. Średni koszt natryskowego foliowania to około 1500 zł. 

Oklejanie folią a mycie auta

Na koniec warto poświęcić kilka słów pielęgnacji auta oklejonego folią. Zasady postępowania są tutaj podobne, jak w przypadku pojazdu bez folii. Najlepiej unikać myjni automatycznych wyposażonych w szczotki, które mogą uszkodzić folię (potrafią zarysować także lakier, który można naprawić przy pomocy specialnych środków).

Bezpieczniejsze będzie czyszczenie samochodu w myjniach ręcznych. Nie ma też przeciwwskazań, żeby korzystać z myjek ciśnieniowych, ale w tym przypadku należy prowadzić natrysk z odległości około 30 cm od powierzchni karoserii, nakierowując dyszę myjki prostopadle do niej. W ten sposób unikniemy niebezpieczeństwa, że strumień wody odklei brzegi folii.

 Najlepszym rozwiązaniem jest mycie karoserii mydłem w płynie, a na koniec delikatne spłukiwanie piany. Przy trudnych zabrudzeniach plamę najlepiej namoczyć gorącą wodą z mydłem, a potem spłukać. Bez problemu można także myć auto zimą.

Folia do oklejania samochodu to coraz popularniejszy sposób na zmianę koloru lakieru. Dzieje się tak nie tylko ze względu na cenę w porównaniu z tradycyjnym lakierowaniem, lecz także na efekt wizualny oraz możliwość swobodnego przeprowadzania modyfikacji (np. dowolne zestawianie rodzajów folii, różnych faktur, wzorów, oklejanie wybranych elementów itp.).

Nie bez znaczenia jest także ochrona karoserii, co przekłada się potem na wyższą cenę sprzedaży tak zadbanego auta.

jaką przetwornicę samochodową kupić

Jaką przetwornicę samochodową kupić?

2021-05-16
Planujesz zbudować camper-vana, jesteś kierowcą samochodu ciężarowego lub chcesz uniezależnić się od energii sieciowej? W każdym z tych przypadków przyda ci się przetwornica samochodowa. Jak dobrać przetwornicę samochodową do własnych potrzeb i na co zwrócić uwagę podczas zakupu?
pierwszy motocykl

Kupujemy pierwszy motocykl. Jaki motocykl na początek?

2021-05-15
Zakup pierwszego motocykla budzi emocje, ale te są kiepskim doradcą. Decyzja podjęta na chłodno pozwoli ci natomiast w pełni cieszyć się pierwszym jednośladem. Jaki motocykl na początek wybrać, by nauka jazdy była bezpieczne i pozbawiona frustracji? Sprawdź nasz artykuł!
grubość lakieru

Jaka jest prawidłowa grubość lakieru i jak ją sprawdzić?

2021-05-14
Wiele osób przed zakupem używanego samochodu sprawdza jego grubość lakieru. Czynność ta pozwala zweryfikować, czy auto jest bezwypadkowe i czy posiada oryginalny lakier. Jaka powinna być prawidłowa grubość lakieru i jak ją zweryfikować?
jaki akumulator do samochodu

Jaki akumulator do samochodu?

2021-05-12
Sami przyznacie, że sprawa jest trochę dziwna. Z jednej strony mamy niezwykle istotne urządzenie, bez którego każde auto zamienia się w bezużyteczną masę metalu. Z drugiej strony na palcach jednej ręki można policzyć osoby, które w ogóle chcą się tym zainteresować. Larum zaczyna się dopiero w momencie, kiedy nasza fura totalnie odmawia posłuszeństwa. A wtedy konieczna jest odpowiedź na pytanie, jaki akumulator do samochodu wybrać.