Data modyfikacji:

Pokrzywa w twojej kuchni

Każdy z nas zna uczucie pieczenia i parzenia, jakie daje pokrzywa, kiedy spotyka się z naszą skórą. To nieprzyjemne uczucie sprawia, że myślimy o pokrzywie jako niesympatycznym chwaście. Warto jednak przypomnieć sobie, o jej zaletach. Koniec kwietnia i maj to okres, kiedy na łąkach możemy spotkać młodą pokrzywę. Właśnie w takiej formie jest ona najcenniejsza dla naszego zdrowia. W tekście przedstawimy zdrowotne właściwości pokrzywy i kilka pomysłów na wykorzystanie jej w kuchni.
Wysoka zawartość żelaza, kwasu foliowego i chlorofilu w młodej pokrzywie to nie zabobony, a coś co może pomóc osobom przechodzącym anemie i kobietom w ciąży. Pokrzywa zawiera mnóstwo krzemu, sekretyny i witaminy C- substancji, które wspomagają oczyszczanie organizmu i odchudzanie. Ta niepozorna roślina doskonale wpływa na układ odpornościowy. Używa się jej także w leczeniu reumatyzmu i alergii. 

Sok z pokrzywy

Zebraną, świeżą pokrzywę należy zalać gorącą wodą, aby stała się bardziej soczysta. Następnie trzeba zmielić ją w maszynce do mielenia i wycisnąć z niej sok używając do tego gazy. Jeśli pokrzywa jest sucha i nie udało się wycisnąć soku, należy zalać ją niewielką ilością zimnej wody, wymieszać i spróbować ponownie. Dla wzmocnienia i poprawy wyników krwi, wystarczy pić 1-2 łyżki dziennie przez 2 tygodnie. Przygotowany sok można przechowywać w lodówce do 4 dni. 
(fot. babkazielna.pl)

Wzmacniająca zupa z pokrzywy

Składniki:
3 garści świeżo zerwanej pokrzywy
1 por, 1 duża cebula
3 średnie ziemniaki, 2 marchewki
1 pietruszka (razem z zieloną natką)
ćwiartka selera, 4 ząbki czosnku
sól, pół łyżeczki gałki muszkatołowej, pieprz
2 gałązki świeżego lubczyku, 2 łyżki klarowanego masła
(fot. detoxinista.com)

Liście i łodygi młodej pokrzywy pokrój używając ochronnych rękawic. Posiekaj cebulę, czosnek i pora, pokrój ziemniaki i marchew. W garnku rozpuść masło, dodaj posiekane składniki, następnie ziemniaki, marchewkę i seler. Całość zalej 2 litrami wrzącej wody. Dodaj przyprawy i gotuj na małym ogniu około 10 minut. Następnie dodaj pokrzywę i lubczyk. Gotuj pod przykryciem kolejny kwadrans. Zupę podawaj z dodatkiem śmietany i świeżym koprem.
Tekst: Nadia Pietrzak