Data publikacji:

Prawdziwa włoska pizza na cieście orkiszowym

Kluczem do sukcesu w przyrządzaniu włoskiej pizzy jest cienkie, delikatnie chrupiące ciasto, które wytrzyma ciężar różnorakich dodatków. W tekście udowadniamy, że włoską pizzę można przyrządzić nie tylko z mąki pszennej i nie zawsze musi być ona niezdrowa i kaloryczna. Ten prosty przepis na fit pizzę na orkiszowym spodzie, wykonacie bez problemu w domu.
(fot. nika-blue.blog.onet.pl)

Mąka orkiszowa nie jest bezglutenowa, jednak gluten w niej zawarty jest lepszej jakości, niż ten zawarty w pszenicy. Dodatkowo ziarna orkiszu mają więcej białka, niezastąpionych aminokwasów, są źródłem witaminy PP. Mąka orkiszowa jest szczególnie polecana diabetykom- reguluje poziom cukru we krwi i zawiera mniej węglowodanów niż tradycyjna mąka. 

Ciasto: 
300 g mąki orkiszowej (typ 2000)
8 g świeżych drożdży
½ szkl. letniej wody
2 łyżki oliwy
Szczypta soli morskiej i brązowego cukru
(fot. osesek.pl)

Dodatki:
Dobierajcie je dowolnie wedle własnych preferencji. My przygotowaliśmy pizzę z domowym sosem pomidorowym, serem mozzarella, pieczarkami, szpinakiem, pomidorkami koktajlowymi i czarnymi oliwkami.

Drożdże wymieszajcie z cukrem i odstaw do wyrośnięcia. Mąkę przesiej przez sito, dodaj gotowy drożdżowy zaczyn, sól, oliwę i wodę. Sekret tej pizzy tkwi w elastycznym cieście, dlatego w razie potrzeby dodaj odrobinę więcej wody. Kiedy ciasto będzie dokładnie zagniecione i sprężyste, przykryj je czystą ściereczką i odstaw do wyrośnięcia, aż zwiększy swoją objętość dwukrotnie. 

W międzyczasie na patelni podduś świeży szpinak z kilkoma ząbkami czosnku i pieczarkami. Dopraw wszystko solą i pieprzem. 
(fot. tesco.pl)

Ciasto rozwałkuj i rozciągnij na blasze posmarowanej oliwą. Nie przejmuj się, jeśli w cieście pojawią się dziury- to dla niego charakterystyczne. Postaraj się je załatać formując okrągły lub prostokątny placek. Na wierzch ciasta dodaj sos i pozostałe dodatki. Piekarnik nastaw na grzanie góra- dół przy maksymalnej temperaturze. Czas pieczenia zależy od piekarnika i waha się między 10, a 20 minut. Warto bacznie obserwować ciasto, by spód ciasta się nie przypalił. 

Mamy nadzieję, że spróbujecie zdrowszej wersji tradycyjnej pizzy i na stałe włączycie ją do swojego zdrowego menu. 
Tekst: Nadia Pietrzak