Data publikacji:

Skuteczna dieta odchudzająca dla dzieci

Dzieci w Polsce są coraz grubsze. Statystyki Instytutu Żywności i Żywienia są przerażające — co piąty uczeń ma nadwagę. Zaczynający się nowy rok szkolny jest dobrym momentem do tego, żeby zmienić nawyki żywieniowe naszych najmłodszych. Jaka jest skuteczna dieta odchudzająca dla dzieci?

Dieta odchudzająca dla dzieci zupełnie inna niż dla dorosłych.

To, o czym często zapominają rodzice to to, że odchudzanie dzieci wymaga innych metod niż w przypadku dorosłych. Młode organizmy pozostają cały czas w procesie rośnięcia i dojrzewania, więc potrzebują składników odżywczych do prawidłowego rozwoju. Nie jest dobrym wyjściem obniżanie dziennego spożycia kalorycznego. Dlaczego? Spowoduje to brak energii u dzieci do nauki i zabawy. Zabraknie także witamin i białek potrzebnych do wzrostu. Dieta odchudzająca dla dzieci charakteryzować się będzie większym zużyciem energii podczas aktywności fizycznej, nie ograniczaniem w jedzeniu.


Jedzeniowe rozpieszczanie dzieci nie pomaga

Często rodzice martwią się na zapas, że ich dziecko będzie niejadkiem. Kiedy widzą, że jednak coś mu smakuje, to starają się wepchnąć do żołądka możliwie dużo. Myślą: “im więcej, tym lepiej”, więc dziecko je podwójny obiad z deserem. Nie wspominając o dziadkach, którzy w momencie, jak nikt nie widzi, podsuwają worek pełen słodyczy. Najmłodsi podjadają pomiędzy posiłkami otrzymane prezenty, po czym nie chcą jeść kotleta i surówki. Przyjęło się również, że na wycieczkach szkolnych autobusy zatrzymują się przy restauracjach z fast foodami, bo jest szybko i tanio. Takie atrakcje na pewno nie pomagają maluchom. W wielu przypadkach w diecie odchudzającej wystarczyłoby wyeliminowanie słodyczy i uregulowanie posiłków — pierwsze efekty byłoby szybko widać.

Dieta odchudzająca dla dzieci, a aktywność fizyczna.

Specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia zaobserwowali, że z aktywnością fizyczną u dzieci jest coraz gorzej. Wiele dzieci nie chce ćwiczyć na lekcjach wychowania fizycznego i przynosi zwolnienia od lekarza, które rodzice pomagają załatwić. Dziecko w zamian spędza ten czas siedząc przed telewizorem, komórką, tabletem, czy laptopem. Taka sama sytuacja pojawia się podczas wolnego czasu w domu rodzinnym — dzieci nie bawią się na podwórku w chowanego, coraz mniej jeżdżą na rowerach, czy rolkach — wolą wirtualny świat. Rodzice muszą uświadomić sobie, że jest to bardzo poważny problem. Należy motywować najmłodszych do ruchu, a nawet wykonywać go razem — wtedy dziecko będzie mogło wziąć przykład z rodzica. Wspólne wycieczki rowerowe, piesze, czy pływanie na basenie nie tylko poprawią relacje w rodzinie, ale także ulepszą stan organizmu naszego dziecka. Może warto pomyśleć także o sportowych zajęciach dodatkowych? To będzie najlepsza dieta odchudzająca dla dziecka!
Pamiętajmy, że nawyki żywieniowe dziecko wynosi z domu.
Od tego, jakie zasady wpoimy dzieciom, zależy ich dorosłe życie. Komórki tłuszczowe tworzą się w dzieciństwie, potem już nie zanikają, tylko systematycznie pęcznieją.

Zasady diety odchudzającej dla dzieci

Po pierwsze trzeba ograniczyć spożycie słodyczy do minimum. Dziecko powinno mieć możliwość zjedzenia deseru, ale tylko po wartościowym posiłku, nigdy przed. Nie powinniśmy dawać dzieciom łakoci, jako przekąski do szkoły, ponieważ generują tylko puste kalorie. Lepiej w tej sytuacji sprawdzą się owoce, czy warzywa. Zapotrzebowanie na słodkie możemy też  zastępować dżemem, miodem, galaretkami, czy kisielem. Rozwiązaniem może być także wprowadzenie “dnia dziecka”, kiedy dziecko mogłoby jeść słodycze takie, jak chce, ale po posiłku głównym. Nie tylko ilość słodyczy należy zmniejszyć, przekąski słone takie jak: chipsy, solone orzeszki, czy paluszki, też nie są dobre dla najmłodszych, ponieważ nie dostarczają wartościowych substancji dla rozwoju. Słodkie, gazowane napoje znikają z półek w domu. Przestawiamy dziecko na picie wody. Słodzenie napojów gorących staramy zastąpić się miodem. 

Zastosujmy te reguły poniżej, a dieta odchudzająca dla dzieci będzie miła i przyjemna.

1. Woda przede wszystkim — resztę słodzimy jedną łyżką miodu.
2. Jemy regularnie co 4 godziny przy stole w jadalni bądź w kuchni — spożywanie przed komputerem lub w biegu nie wchodzi w grę.
3. Do obiadu staramy ograniczyć się stosowanie sosów — jeżeli już go mamy staramy się, żeby na talerzu u dziecka znalazła się maksymalnie jedna łyżka.
4. Zupy staramy zabielać się łyżką jogurtu naturalnego zamiast śmietaną.
5. Surówki to podstawa — warzywa mają bardzo mało kalorii, także możemy zawsze dziecku dać je na przekąskę, jeżeli w dalszym ciągu jest głodne.
6. Na deser podajemy kisiel, galaretkę lub kompot — w okresie letnim najlepiej sprawdzą się owoce.
7. Wszystkie potrawy smażone, takie jak racuchy, naleśniki, czy ręcznie przyrządzane frytki, po wyjęciu z oleju, starajmy się odsączyć ręcznikiem papierowym.

Nie musimy ograniczać naszych dzieci — to naturalne, że nie chcemy, aby chodziły one głodne. Powinniśmy jednak zdać sobie sprawę z tego, że otyłością robimy im dużą krzywdę na całe życie. Dieta odchudzająca nie musi być karą. Wszystko zależy od naszego podejścia i sposobu, w jaki to wszystko przedstawimy dzieciom.