Data publikacji:

Sposób na odchudzanie — 3 typy metaboliczne. Którym jesteś?

Mówimy: “każdy człowiek jest inny”, “nie ma dwóch takich samych osób” — nie zdajemy sobie sprawy, że dotyczy to także odchudzania. Każdy organizm to indywidualność, która funkcjonuje według swoich zasad. Typy metabolizmu powstały dzięki połączeniu wiedzy z zakresu medycyny, biologii, chemii i psychologii organizmu i mówią nam o tym, co powinniśmy jeść. Czy wiesz, jaki sposób na odchudzanie wybrać?
Od dawna wie się o tym, że każdy człowiek ma inną grupę krwi. Jest to dla nas w pełni akceptowalna i niepodważalna wiedza. Okazuje się także, że naukowcy poszli o krok dalej. Udowodnili, że poszczególne osoby mogą się od siebie różnić pod względem metabolizmu. Chodzi o zaprogramowaną skłonność do nietolerancji i tolerancji niektórych grup jedzenia.

Z określonym typem metabolicznym wiąże się dieta, która jest dopasowana do potrzeb naszego organizmu. Coraz więcej się o tym mówi, że nie ma jednego, konkretnego sposobu odżywiania się, który byłby odpowiedni dla każdego. Wszyscy mamy inny “zestaw genetyczny” i różne potrzeby organizmu. Na diecie wegetariańskiej, nawet jeżeli ideowo zgadzamy  się z jej założeniami, niekoniecznie musimy czuć się dobrze. Dokładnie taka sama analogia występuje z dietą mięsną. Niektórych nadmiar mięsa osłabia i na dłuższą metę zanieczyszcza organizm.

Jak znaleźć dobrą dietę dla siebie?

Przede wszystkim trzeba wsłuchać się we własny organizm. Nie każda dieta musi nam odpowiadać. Jeżeli czujemy się zmęczeni lub przybieramy na wadze mimo zdrowego odżywiania się — musimy jak najszybciej coś zmienić. Pamiętajmy o tym, że czasami wcale nie musimy odmawiać sobie wielu rzeczy. Dzięki dostosowaniu odpowiedniej diety metabolicznej odnajdziemy dobry sposób na odchudzanie.


Co to jest dieta metaboliczna?

Naukowcy potwierdzają: istnieją 3 podstawowe grupy w populacji, które przystosowane są do różnego rodzaju pokarmu. Pierwsza przyswaja najlepiej białka i tłuszcze, a odrzuca węglowodany. Druga posiada dietę bogatą w węglowodany i białka, a trzecia jest połączeniem obu tych grup. Jeżeli w przypadku przywołanym na początku dostarczamy swojemu organizmowi za dużo węglowodanów, będziemy czuć osłabienie i spadek odporności. Natomiast w sytuacji, kiedy spożywamy dawki w odpowiednich proporcjach, będziemy pełni energii i zdrowi.

Jakim typem metabolicznym jesteś? Sprawdźmy to!


1. TYP BIAŁKOWY
Każdy z nas zna osobę w towarzystwie, która może najwięcej zjeść. Co więcej, nie jest otyła — może odżywiać się ponad normę, a waga jej nie skacze. To tak zwany chodzący głodomor. Organizm takiej osoby został zaprojektowany na dietę bogatą w tłuszcze i białka, a węglowodany powinna ograniczać.

Zasada: jeść białko z każdym posiłkiem i przekąskami.
Powinno stanowić 40% pokarmu spożywanego każdego dnia. Możemy je znaleźć w mięsie ( wołowina, pasztet, wątróbka, kurczak, indyk itp.), które zawiera bardzo dużo białka. Taka osoba powinna także jeść produkty mleczne, takie jak ser biały, jogurt naturalny, czy tłuste mleko. Do zestawienia dorzuca się jeszcze jajka, owoce morza, humus, masła orzechowe i same orzechy.

Węglowodany powinny stanowić około 30%. Jeżeli zjemy ich za dużo, będziemy czuli zwiększone łaknienie i potrzebę wypicia kawy. Zamiast słodyczy stawiamy na owoce i warzywa, które posiadają dużą zawartość białek, na przykład marchewka, szpinak, czy seler.

Tłuszczy nie musimy sobie odmawiać — spokojnie możemy jeść masło, olej kokosowy, oliwę z oliwek, czy najróżniejsze orzechy i nasiona.

Po czym poznać ten typ metaboliczny?
Dużo pije kawy i dobrze się po niej czuje, nie lubi słodyczy, ma tendencje do tycia, ale tylko po węglowodanach i cukrze, jest duszą towarzystwa.

2. TYP WĘGLOWODANOWY
Zupełne przeciwieństwo wcześniej przytaczanej diety — osoba o takim typie metabolicznym powinna spożywać produkty o wysokiej zawartości węglowodanów i niskiej zawartości tłuszczów i białek. Dla takich osób polecane jest przejście na wegetarianizm.

Zasada: węglowodany stanowią 70% naszej diety. Na potęgę można spożywać każdy rodzaj warzyw i owoców, tak jak soki z nich zrobione. Musimy uważać tylko na rośliny strączkowe ( groszek, fasola, soczewica). Jeżeli chodzi o zboża to polecana jest kasza, kuskus, czy ryż.

Spożycie białek również jest niezbędne, ale w małych, regularnych porcjach. Najlepiej zjeść je do każdego posiłku, ale w małych porcjach. Może to być kawałek kurczaką bądź indyka,, dorsz, pstrąg, czy okoń. Starajmy się wybierać niskotłuszczowe mleko, jogurty, czy sery.

Uważajmy na spożycie tłuszczów — zwracajmy uwagę, żeby były to śladowe ilości. Możemy jeść orzechy, migdały i nasiona, ale nie cały czas. Masło też nie jest dla nas stworzone — lepiej zainwestujmy w dodatkową porcję warzyw i owoców.

Po czym poznać ten typ metaboliczny?
Tyje, kiedy je za dużo białka, nie przybiera na wadze po deserach, ma mocne paznokcie i łagodną skórę, późne jedzenie sprawia, że nie może spać w nocy.

3. TYP MIESZANY
Jak sama nazwa wskazuje, ten typ metaboliczny łączy ze sobą grupę białkowców z węglowodanami.

Zasada: typ mieszany powinien spożywać około 20% tłuszczów, 30% białek i 50% węglowodanów.

Po czym poznać ten typ metaboliczny?
Miesza wszystkie poprzednie cechy charakterystyczne z obu grup.

Tekst: Natalia Świrska