Data publikacji:

Sprawdzamy, dlaczego telefony Xiaomi są takie tanie

Telefony Xiaomi cieszą się ogromną popularnością na całym świecie, również w Polsce. W atrakcyjnej cenie dostarczają bardzo dobre wyposażenie. Postanowiliśmy sprawdzić jak to możliwe, że telefony z Chin są takie tanie. 

Xiaomi od lat udowadnia, że można zrobić tani i dobry telefon 

Marka Xiaomi na rynku technologicznym jest stosunkowo krótko. Firma została założona w 2010 roku, a już rok później pojawił się pierwszy smartfon Xiaomi Mi1. Producent na początku swojej działalności próbował upodobnić się do amerykańskiego Apple. Największą różnicą pomiędzy markami miała być cena. To zrodziło pytania, czy taki telefon może być w ogóle dobry? Przez wiele lat firma budowała swoją pozycję i już nie raz udowodniła, że tanie telefony nie są wcale gorsze od konkurencyjnych. Xiaomi Redmi 4X, Xiaomi Mi Max 2, Xiaomi Mi Mix 2 czy najnowszy Xiaomi Mi8 to urządzenia, które cechuje niezłe wyposażenie w mocno konkurencyjnej cenie.

Sekretem są tanie części umożliwiające zbudowanie solidnego telefonu. Wiele urządzeń opiera się na podobnych podzespołach, co pozwala Chińczykom negocjować ceny. Xiaomi do swoich smartfonów używa procesorów Qualcooma. Pod koniec lutego firma po raz pierwszy zaprezentowała jednostkę własnej produkcji. Procesor Surge S1 swoją wydajnością jest porównywalny do Snapdragona 625. Jeśli Xiaomi zdecyduje się na dostarczanie własnych podzespołów do urządzeń, to ich ceny mogą być jeszcze niższe.  

Telefony Xiaomi mają dobre podzespoły, jednak producent często musi pójść na pewne kompromisy, aby cena była odpowiednio atrakcyjna. Przykładem może być popularny Redmi 4X, który ma niezły procesor, sporo RAM-u i ogromną baterię 4000 mAh. Aby obniżyć koszty Chińczycy zastosowali nieco gorszą obudowę i przeciętny ekran HD. Mimo to na tle konkurencyjnych smartfonów wypada on naprawdę dobrze. 
Wpływ na koszty ma także sposób projektowania i produkcji. Warto zauważyć, że wiele smartfonów jest do siebie bardzo podobnych. Większe zmiany we wzornictwie nie są wprowadzane często. Xiaomi wprowadza przeważnie jeden model i oferuje go w kilku różnych konfiguracjach. 

Świetnym przykładem może być Xiaomi Mi Mix 2S, który w stosunku do poprzednika ma niemal identyczny ekran, a także obudowę. Różnice można zauważyć w zmienionym aparacie i tylnym panelu. Modele Mi Mix 2 i 2S nie są wodoodporne. Brak uszczelnienia obudowy również wpłynął na znacznie niższe koszty produkcji. Podobna sytuacja ma miejsce z najnowszym Xiaomi MI8. Telefon został zaprezentowany w trzech wersjach. Wzornictwo jest w tym przypadku niemal identyczne, a największe różnice są zauważalne dopiero pod obudową. Wyjątkiem może być wersja Explorer, która ma czytnik linii papilarnych pod ekranem. 

Obniżanie kosztów kluczem do sukcesu 

Jak wynika ze statystyk opublikowanych przez analityków Gartnera, w 2017 roku Xiaomi miało 6,9 procentowy udział w rynku, co pozwoliło Chińczykom na zajęcie czwartego miejsca pośród takich marek jak Huawei, Apple czy Samsung. Firma konsekwentnie dąży do tego, aby stać się jeszcze większą konkurencją dla telefonicznych gigantów. Warto dodać, że jeszcze w 2016 roku Xiaomi miało jedynie 3,6 procentowy udział w rynku telefonów. Widać, że użytkownicy coraz chętniej przekonują się do tych urządzeń. 

Analizy Strategy Analytics w pierwszym kwartale 2018 roku są dla Chińczyków jeszcze lepsze. Xiaomi w okresie od stycznia do marca sprzedało 28,3 miliona urządzeń. W ubiegłym roku liczba ta wynosiła 12,6 miliona urządzeń. 

Niskie ceny telefonów Xiaomi są spowodowane głównie modelem sprzedaży, jaki przyjął producent. Firma skupia się głównie na sprzedaży internetowej, co pozwala znacząco obniżyć koszty. W ten sposób producent nie musi wynajmować lokalu, a także zatrudniać pracowników. Według serwisu IMoney pozwala to na zredukowanie kosztów o mniej więcej 25-30 procent

Jednym z powodów jest również zupełnie inne podejście do marketingu. Xiaomi rezygnuje z wielkich bilboardów, reklam telewizyjnych czy radiowych, a to pozwala zaoszczędzić sporą ilość pieniędzy. Chiński producent zamiast tego udziela się w mediach społecznościowych, gdzie ma naprawdę sporą rzeszę fanów. Popularność wzrasta poprzez marketing wirusowy. Jeden zadowolony klient poleca producenta znajomemu i w ten sposób marka zaczyna sprzedawać coraz więcej telefonów. Śmiało można stwierdzić, że ten model sprawdza się również w Polsce. Liczba zadowolonych użytkowników na Ceneo.pl jest naprawdę spora. 

Xiaomi tworzy swój własny ekosystem 

Xiaomi to nie tylko telefony i na przestrzeni lat firma udowodniła, że potrafi odnaleźć się na wielu rynkach. Producent ma w swojej ofercie oczyszczacze powietrza, opaski sportowe czy rozmaite akcesoria do telefonów. Dla przykładu Xiaomi Air Purifier 2 to jeden z najchętniej wybieranych oczyszczaczy powietrza. Jest on o wiele tańszy od konkurencyjnych modeli, a wciąż potrafi doskonale zadbać o jakość powietrza w domu.

Xiaomi Mi Band 2 to prosta opaska fitness mogąca działać na baterii nawet miesiąc. Jej wypuszczenie na rynek sprawiło, że Xiaomi w pierwszym kwartale 2018 roku miało 18 procentowy udział w rynku. Według analityków Canalys 90 procent urządzeń stanowiły właśnie opaski Mi Band. Trend ten na pewno będzie się utrzymywał, ponieważ niedawno Xiaomi zaprezentowało opaskę Mi Band 3. 

Zysk na innych polach sprawia, że producent nie jest uzależniony wyłącznie od zysków płynących ze smartfonów. Dzięki temu może on pozwolić sobie na dodatkowe obniżenie kosztów. 

Czy warto kupić telefon Xiaomi? 

Tani telefon nie może być dobry - wiele osób wychodzi z takiego założenia, przez co decyduje się na zakup droższego smartfona. Okazuje się, że nie jest to konieczne bo Xiaomi oferuje znakomity stosunek jakości do ceny. Solidne wyposażenie sprawia, że jest to doskonały wybór, który będzie doskonałą alternatywą dla innych telefonów. 

Jeśli zastanawiasz się jaki telefon kupić to sprawdź ranking smartfonów Xiaomi.

Autor: Bartłomiej Mazurek 

Przeczytaj również