2017-04-18

Suplementy na aktywne życie

Lubisz uprawiać sport i często to robisz? W takim razie potrzebujesz więcej substancji, które będą chronić twój organizm. Wiadomo, że staramy się żyć zdrowo, ale żeby utrzymać work life balance, czasami musimy się odstresować przy dobrej muzyce w klubie. Niestety w parze często idzie alkohol i papierosy. Co zrobić, żeby nasz organizm nie zwariował i poprawnie działał w takich sytuacjach?

Mg, Fe, i L-karnityna

Przy wykonywaniu intensywnych ćwiczeń nasz organizm po pierwsze zużywa więcej składników pokarmowych, ale także potrzebuje od nas dostarczania bardziej wartościowych produktów. Nasze ciało ma zwiększone zapotrzebowanie na antyoksydanty, żelazo, czy magnez. Możemy to znaleźć w chudym mięsie, czy przede wszystkim w warzywach. Niedobór magnezu o tyle nam uprzykrza życie, że częściej łapią nas bolesne skurcze, bierze udział w przemianie węglowodanów, białek oraz tłuszczów, a także odpowiada za wysyłanie energii do tkanek i komórek organizmu. Nie zapominaj też o L-karnitynie, która przyczynia się do spalania tkanki tłuszczowej oraz produkcji energii. Wpływa bardzo dobrze na regenerację po wysiłku, czy przedwczesnym zmęczeniu na treningu. Reguluję też naszą kondycję tlenową. Najwięcej tego antyoksydantu ma czerwone mięso, potem ryby, drób i mleko.

Antyoksydanty i selen

Cóż… czasami zdarzy nam się za mocno pobalować. Alkohol w parze z papierosami nie są najlepszym połączeniem. Co więcej, na drugi dzień tak zwany “poalkoholowy”, często potrzebujemy zjeść fast fooda. My się cieszymy, ale nasz organizm nie bardzo. Co zrobić, żeby doprowadzić go do porządku? Na początku uzupełnijmy brak witaminy A, C i E. Witamina A (beta-karoten) wpływa na poziom naszego zmęczenia, C — szybciej eliminuje alkohol z naszego organizmu, a E jest silnym przeciwutleniaczem, który zapobiega przed uszkodzeniem komórek. Gdzie spotkamy wymienione witaminy? W mleku, drobiu, cytrusach, orzechach, czy nasionach. Selen ma podobne działanie, jak witamina E i pomaga eliminować z organizmu pierwiastki toksyczne. Wpływa także na wzrost odporności naszego organizmu. Możemy znaleźć go w łososiu, orzech brazylijskich, czy tuńczyku.
Tekst: Natalia Świrska