Data publikacji:

Torba czy plecak – co lepsze na sprzęt fotograficzny?

Jeśli zastanawiamy się nad zakupem nowej torby lub plecaka fotograficznego, z pewnością dotychczasowy pokrowiec na aparat nie spełniał naszych wymagań. Był niewygodny, nieporęczny lub nie mieściła się do niego odpowiednia ilość sprzętu. Zastanówmy się, które z tych niedogodnień przeszkadza nam najbardziej. Nie ma wszak pokrowca idealnego. Plecak i torba fotograficzna ma swoje plusy i minusy, wykorzystuje się je w innych przypadkach. Przede wszystkim kierujmy się bezpieczeństwem swojego sprzętu i wygodą użytkowania. Wszystkie inne dodatkowe elementy pokrowca na aparat to sprawa indywidualna każdego fotografa.

Idealny dla fotografów-podróżników

Dla wszystkich tych, którzy muszą podróżować ze swoim sprzętem, zabierają go na górską wędrówkę lub do samolotu. Szerokie, wygodne szelki, pas biodrowy oraz profilowane plecy pozwalają na długie godziny wygodnego transportowania wielu ciężkich aparatów, obiektywów  i akcesoriów. Wiele plecaków fotograficznych posiada możliwość przypięcia statywu oraz specjalną przegrodę na laptopa lub tablet. Charakteryzują się dużą pojemnością, a przegródki w środku możemy regulować odpowiednio do naszych potrzeb.

Tutaj plusy plecaka fotograficznego się kończą. Największą jego wadą jest nieporęczność. Za każdym razem, gdy chcemy zmienić obiekty lub schować aparat, jesteśmy zmuszeni do ściągnięcia plecaka fotograficznego z pleców. Spore gabaryty plecaka zmuszają nas do zatrzymania się i postawienia plecaka na ziemi. Szybka wymiana optyki, tym bardziej w biegu, jest praktycznie niemożliwa. Jeśli jednak nie chcemy rezygnować z pojemności plecaka i przy okazji mieć możliwość na szybką wymianę obiektywu, możemy zamocować do paska lub pasa biodrowego plecaka pokrowiec na obiektyw. Pokrowiec powinien być odpowiednio wyściełany, by przy potencjalnych uderzeniach obiektyw nie uległ uszkodzeniu.

Przed zakupem warto wcześniej plecak fotograficzny przymierzyć i sprawdzić, jak leży na naszych plecach. Nie bez znaczenia jest ilość przegródek i ich rozmieszczenie. Zwróćmy uwagę, czy do zestawu dołączony jest bardzo przydatny pokrowiec przeciwdeszczowy i czy da się go bez problemu założyć, nawet jeśli do plecaka przymocowany jest statyw. Dobrze, jeśli nasz plecak fotograficzny zabezpieczony jest dodatkowymi systemami antykradzieżowymi. 

Torba fotograficzna

Dostępne w wielu rozmiarach i kolorach, dlatego możemy wybrać odpowiednią kierując się naszymi indywidualnymi potrzebami. Lekkie, małe torby możemy przyczepić nawet do paska od spodni. Te większe, noszone na ramieniu, mogą pomieścić nawet kilka aparatów i obiektywów. Najważniejszą zaletą torby fotograficznej  jest szybka dostępność do całego naszego sprzętu.

Zazwyczaj posiadają dużo mniejszych przegródek, które pomogą nam utrzymać porządek w torbie. Warto pamiętać, że będziemy w niej trzymać nie tylko sprzęt, ale również wszystkie przydatne w czasie fotografowania rzeczy. Dlatego warto zagospodarować miejsce na akcesoria do czyszczenia, telefon komórkowy czy portfel i dokumenty.

Wadą, przez którą wielu fotografów „przesiada się” z toreb fotograficznych na plecaki, jest wygoda noszenia, a raczej jej brak. Jeśli jesteśmy posiadaczami rozbudowanego, ciężkiego sprzętu, praca z torbą fotograficzną będzie bardzo męcząca. Na niewiele zda się wzmacniany pasek z profilowanym  wyściełaniem na ramię. Jeśli nosimy torbę fotograficzną z boku naszego ciała, może często obijać się o przechodniów czy różne przedmioty.

Na rynku można znaleźć pokrowce na aparaty, które stanowią kompromis pomiędzy torbą a plecakiem. Torby fotograficzne na jedno ramię łączą w sobie w sobie wygodę plecaka i poręczność torby. Wystarczy jeden ruch, by bez zdejmowania torby przesunąć plecak z pleców na klatkę piersiową i dostać się do naszego sprzętu. Należy jednak pamiętać, że tego rodzaju torby nie pomieszczą tak wiele sprzętu jak typowe plecaki fotograficzne.

Inne pokrowce na aparat

Walizki i skrzynki stanowią najlepszą ochronę dla naszego sprzętu. Produkowane są z wytrzymałego plastiku, a w środku wyściełane specjalną gąbką, która zapobiega przesuwaniu się aparatu wewnątrz walizki. Zazwyczaj występują w jaskrawych kolorach, są wodoszczelne, a niektóre nawet pływają, mimo, że obciążone sprzętem.

Te zalety są szczególnie ważne, gdy wybieramy się na naprawdę ekstremalne wyprawy, pełne błota i deszczu. Jednak przez ich wagę i spore gabaryty, bywają trudne w przenoszeniu - najlepiej sprawdzą się, gdy posiadamy samochód.
Świetnym rozwiązaniem dla fotoreporterów, którzy cenią sobie szybki dostęp do sprzętu, są szelki, pasy lub kamizelki. Ciężar zostaje równomiernie rozłożony na ciele, dzięki czemu możemy pracować wiele godzin bez bólu pleców. Niektóre pasy zakładane na klatkę piersiową posiadają dodatkowy uchwyt na kamerę sportową.

Do pasa reporterskiego można zamontować pokrowiec na obiektyw lub bezpośrednio doczepić aparat na specjalnym systemie mocowania. Takie rozwiązanie nie daje nam jednak ochrony przed potencjalnymi uderzeniami czy deszczem. Wadą pasów i kamizelek jest również słabe zabezpieczenie przed kradzieżą. Obwieszeni sprzętem będziemy bardziej wyróżniać się z tłumu, co nie jest pożądane w pracy fotoreportera.

Zobacz ranking najlepszych aparatów fotograficznych.
Jagoda Gorol

Z zawodu i zamiłowania fotograf. Najbardziej ukochała sobie fotografię reportażową i portretową. Fanka wszystkiego co związane z fantastyką, dlatego często można ją spotkać z padem lub książką w ręku. Niedawno odkryła pasję do gotowania, szczególnie tego zdrowego.

Podobne artykuły