Data modyfikacji:

Trening na wytrzymałość — dlaczego jest tak ważny?


Wytrzymałość jest jednym z najważniejszych elementów podczas wysiłku fizycznego. Nawet najlepiej dobrane ćwiczenia przez trenera robione ze złym oddechem, czy z kolką, mogą nie przynieść takich efektów, jakich byśmy sobie życzyli. Istnieją różne metody pracy nad zwiększeniem naszej mocy — ważne jest, żeby od samego początku naszej przygody z ćwiczeniem zdać sobie sprawę, że trening na wytrzymałość to podstawa!

Dlaczego wytrzymałość jest tak ważna?


To, co my nazywamy kondycją pomaga nam w codziennym życiu. Czasami musimy podbiec do autobusu, czy wejść po schodach na 6 piętro, kiedy zepsuje się winda. Warto wykonywać trening na wytrzymałość od najmłodszych lat i zwiększać ją z upływem lat. Pozwala to nam zachować zdrowy organizm i zapobiec wielu chorobom. To także wielka odporność na stres — możemy wyeliminować konsekwencje sytuacji nerwowych wpływających na nasz organizm.
Kiedy mówimy, że jesteśmy wytrzymali, to mamy na myśli, że nasze ciało ma dobrą wydolność. Początki zwiększania jej pola zawsze są trudne — bez względu jaki tryb życia prowadzimy, musimy być mocno zmotywowani. Co warto podkreślić, każdy może poprawić swoją kondycję. Warunkiem jest zdrowy układ krążenia oraz oddechowy

Jakie są rodzaje wytrzymałości?

Czynniki, które wpływają na kondycję:
●    przemiana materii,
●    sprawność procesów metabolicznych,
●    metabolizm tlenowy i beztlenowy,
●    transport substancji odżywczych,
●    motywacja (psychika).
Rodzaj wydolności zależy od tego po pierwsze jaki trening na wytrzymałość wykonujemy oraz od tego, jakie efekty chcemy uzyskać.

Wytrzymałość ogólna — wysiłek fizyczny jest zróżnicowany, angażuje dużą ilość grup mięśniowych i wykonujemy go przez dłuższy czas (ponad godzinę), na przykład trening obwodowy.
Wytrzymałość ukierunkowana — przystosowanie organizmu do zwiększonej wydolności podczas wykonywania specjalistycznych dyscyplin sportowych lub konkretnej czynności, na przykład bieganie, czy pływanie.

Jak ją kształtować?

Możemy wypróbować trening tlenowy i beztlenowy. Przykładem aktywności, który jest popularnym sposobem na wyćwiczenie wydolności jest trening interwałowy. Polega na naprzemiennym intensywnym i bardziej spokojnym ruchu w konkretnej jednostce czasu


                                                                                            Tekst: Natalia Świrska