Data publikacji:

Obalamy mity. Małe i tanie sprzęty AGD, które sprawią, że dieta nie będzie czasochłonna


Jak wygląda zdrowa dieta od kuchni? To bardzo proste – wystarczy zdać się na pomoc kilku sprytnych urządzeń AGD. Oto krótka lista urządzeń, dzięki którym będziesz gotować nie tylko smacznie, ale i zdrowo. 
O korzyściach zdrowego odżywiania nie trzeba nikogo specjalnie przekonywać. Sceptycy twierdzą jednak, że zdrowe gotowanie jest trudne i czasochłonne. Nic bardziej mylnego! Zwłaszcza, jeśli będziesz mieć solidne wsparcie w kuchni.

Blender


Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze zdrowym gotowaniem, pierwszym sprzętem AGD, jaki powinien znaleźć się w twojej kuchni, jest blender. Za jego pomocą idealnie rozdrobnisz i wymieszasz składniki koktajli, zup czy past, a także przygotujesz np. zdrowe domowe masło orzechowe. W sieci znajdziesz tysiące zdrowych przepisów na dania z wykorzystaniem blendera.

Do wyboru masz blender ręczny i kielichowy. Ten pierwszy umożliwia miksowanie np. zup bezpośrednio w garnku. Do zestawu tego typu urządzeń, jak np. w przypadku marki Bosch, zazwyczaj dołączone są wymienne końcówki pozwalające np. ubić pianę z białek lub szatkować warzywa na sałatkę. W efekcie blender ręczny zamienia się w wielofunkcyjny robot kuchenny.
Z kolei blendery kielichowe charakteryzują się większą mocą, dlatego możliwe jest łatwe rozdrabnianie nawet bardzo twardych produktów np. orzechów na masło orzechowe. Blender kielichowy będzie dobrym rozwiązaniem, jeśli do planu zdrowego odżywiania włączasz wszystkich członków rodziny – za jego pomocą szybko i łatwo zmiksujesz nawet większą ilość owoców. A jeśli w swojej kuchennej walce o zdrowie jesteś odosobniony, lepszym pomysłem może się okazać blender ręczny z bidonem.

Zobacz wybór sprzętu w najniższych cenach i zacznij dbać o dietę już dziś!

Waga kuchenna


Zdrowa dieta wymaga nie tylko kontrolowania masy ciała, ale też spożywanych posiłków. Dlatego w twojej kuchni nie może zabraknąć wagi kuchennej. Dzięki niej będziesz mógł zważyć poszczególne składniki potraw, zanim trafią na twój talerz, co w rezultacie pozwoli na łatwe kontrolowanie liczby przyjmowanych kalorii.

Parowar


Czy wiesz, że gotowanie na parze to najzdrowszy sposób na przygotowanie posiłków? W przeciwieństwie do smażenia czy tradycyjnego gotowania, w trakcie przygotowywania dań na parze, jedzenie nie traci składników odżywczych. Dodatkowo tak przygotowany posiłek ma mniej kalorii, ponieważ w trakcie obróbki nie dodajesz tłuszczu. Same plusy, prawda?
Aby przygotować posiłek na parze masz 3 wyjścia – możesz zaopatrzyć się w klasyczny parowar, co jest najwygodniejszym rozwiązaniem. W urządzeniach tego typu możesz układać składniki dania piętrowo, dzięki czemu jednocześnie przygotujesz warzywa, mięso, ryby oraz ryż. W efekcie nie dość, że szybko ugotujesz zbilansowany posiłek, to jeszcze będziesz mieć mniej zmywania.


Kolejną opcją są specjalne garnki do gotowania na parze – wyglądają one prawie tak samo, jak zwykłe garnki, jednak mają specjalną wkładkę z otworami, przez które przenika para. Jeśli zdecydujesz się na model składający się z kilku poziomów, będziesz mógł za jednym zamachem przygotować cały posiłek, podobnie, jak w parowarze.

Ostatnim i najtańszym sposobem na gotowanie na parze jest zakup samej wkładki do garnka, musisz jednak wiedzieć, że to rozwiązanie niesie z sobą najwięcej ograniczeń, ponieważ posiłek należy gotować stopniowo.

Sokowirówka lub wyciskarka


Soki owocowe i warzywne to nieodłączny element zdrowego odżywania. Gotowe soki, jakie znajdziesz na półkach sklepowych, w swoim składzie zawsze zawierają dodatki, jakie niekoniecznie powinny znaleźć się w zdrowej diecie. Wystarczy wymienić tu chociażby cukier. Dlatego lepszym rozwiązaniem jest samodzielne przygotowanie soków. W tym przypadku możesz zdać się na dwa urządzenia: sokowirówkę lub wyciskarkę.
Ta pierwsza rozdrabnia warzywa i owoce na niewielkie cząstki, a następnie na skutek wirowania, uzyskuje z nich sok. Z kolei wyciskarka miażdży warzywa i owoce i tym samym wyciska z nich sok. Które z urządzeń wybrać? Sok z sokowirówki będzie klarowny, natomiast ten z wyciskarki będzie miał znacznie gęstszą konsystencję, ponieważ zawiera miąższ. W związku z tym jest on bogatszy w błonnik, niż jego odpowiednik przygotowany w sokowirówce. Warto natomiast wiedzieć, że przygotowanie soku w sokowirówce przebiega znacznie szybciej, niż w przypadku wyciskarki. Możesz do niej bowiem włożyć całe warzywa i owoce, a w przypadku wyciskarki należy je wcześniej rozdrobnić.

Młynek

Tym razem niestety nie chodzi o aromatyczną kawę. Tzn. potrzebujesz młynka do kawy, ale rozdrabniać w nim będziesz nie kawę, a zdrowe ziarna i nasiona. Przykładowo siemię lniane poprawia pracę jelit, obniża poziom cholesterolu, a ponadto jest cennym źródłem błonnika i kwasów tłuszczowych omega-3. Aby skorzystać z tych dobrodziejstw siemienia lnianego, najlepiej jest je spożywać świeżo mielone, ponieważ w takim przypadku nasz organizm lepiej wchłania składniki odżywcze.

Nie myśl jednak, że wystarczy kupić zmielone siemię – okazuje się bowiem, że to prozdrowotne bogactwo jest bardzo ulotne – zmielone siemię bardzo szybko traci swoje właściwości. Dlatego z pomocą przychodzi ci tu młynek do kawy. Zmielisz nim nie tylko siemię lniane, ale też nasiona chia, orzechy, płatki owsiane itp. Pamiętaj jednak, żeby nie stosować tego samego młynka do mielenia kawy i nasion.

Suszarka do warzyw


Lubisz zagryzać chipsy podczas wieczornego maratonu serialowego? Będąc na diecie nie musisz rezygnować z ulubionych przekąsek lub niezupełnie. Wystarczy, że postawisz na zdrowe odpowiedniki. Tu na ratunek przyjdzie ci suszarka do warzyw i owoców. To właśnie za pomocą tego urządzenia, które większość z nas kojarzy przede wszystkim z suszeniem grzybów, przygotujesz smaczne i zdrowe domowe chipsy z warzyw oraz owoców. Suszenie w sprzęcie AGD tego typu sprawia, że jedzenie traci mniej składników odżywczych, niż w przypadku obróbki cieplnej innymi metodami. I dodatkowo chipsy z warzyw domowej roboty nie ociekają tłuszczem, jak ich sklepowe odpowiedniki.

Autor: Kamila Zalińska-Woźny