Data publikacji:

Warzywa z grilla - pomysły na szaszłyki

Jeżeli tak jak my uwielbiasz sezon grillowy to koniecznie sprawdź pomysł na smaczną przekąskę - szaszłyki warzywne. 
W trakcie lata zapewne najchętniej spędzasz czas na świeżym powietrzu, najlepiej w otoczeniu natury i przyjaciół lub rodziny. Sezon grillowy to świetne połączenie tych rzeczy. 

Jedzenie z grilla kojarzy się jednak głównie z ciężkimi, mięsnymi potrawami. Warto od czasu do czasu zjeść również coś lekkiego. Świetnie sprawdzą się wtedy warzywa z grilla. Zarówno jako dodatek do mięsa lub jako samodzielne danie. Dostarczą ci witamin i błonnika, a także wzbogacą posiłek kolorami. 

Warzywa można grillować na wiele sposobów - skupimy się na szaszłykach. Odpowiednio przyrządzane za każdym razem mogą mieć inny smak! Wszystko zależy od tego, na co masz ochotę. Możesz je marynować w różnych sosach i przebierać w przyprawach i dodatkach. Każdy znajdzie smak dla siebie. Odpowiednio przyrządzone grillowane warzywa przekonają nawet największego niejadka.

Szaszłyki warzywne – jak je przygotować?

Warzywa z grilla mogą być zdrowe, o ile będziesz przestrzegać kilku zasad. Zawsze kiedy korzystasz z grilla, należy używać przeznaczonego do tego węgla drzewnego lub drewno drzew liściastych. Nie należy rozpalać papieru, malowanego drewna lub innych rzeczy, gdyż wytwarzają one szkodliwe chemiczne związki. Warzywa można grillować bezpośrednio na ruszcie lub na specjalnych tackach, w zależności od ich wielkości i delikatności. Ważne by były świeże i w temperaturze pokojowej - mrożone się do tego nie nadają.

Praktycznie każde warzywo możesz przygotować na grillu. Polecamy grillować warzywa w formie szaszłyków. Wtedy należy wybrać takie składniki szaszłyka, które wymagają mniej więcej tyle samo czasu na grillowanie. W przeciwnym razie nie upieką się równomiernie i część warzyw będzie zbyt surowa lub zbyt miękka i spalona. 

Warto też pokroić je na kawałki tej samej wielkości. Szaszłyki na grilla mogą być z samych warzyw lub możemy je łączyć z kawałkami mięsa, owoców, ryb lub owoców morza. Zależy to tylko od twoich preferencji. Oprócz standardowych warzyw jak papryka, cukinia, pieczarki czy bakłażan, warto na szaszłyku umieścić również te mniej standardowe, jak pomidorki koktajlowe, dynie, szparagi, czosnek lub por. Jeśli lubisz słodko-wytrawne połączenia, możesz również dodać jabłko lub ananasa, a nawet brzoskwinię. 

Warzywa możesz przyrządzać bez dodatków przypraw, gdyż proces grillowania zintensyfikuje ich naturalny smak i nada lekko dymny posmak. Możemsz również posypać je ziołami lub zamarynować. Idealnie nada się do tego sok z cytryny, ocet balsamiczny, oliwa z oliwek, miód lub sos sojowy. Świetnie sprawdzi się np. połączenie marchewki z miodem lub masłem orzechowym. Po upieczeniu warzywa możesz zajadać samodzielnie lub z dodatkiem sosów. Najlepiej sprawdzą się sosy na bazie jogurtu naturalnego, np. czosnkowy, tzatziki lub koperkowy. Innym pysznym dodatkiem będą dipy, np. ze zmiksowanych oliwek lub guacamole. 

Przekąski na grilla z warzyw

Z warzyw możesz również przyrządzić świetne przekąski. Wtedy należy upiec je w formie plasterków lub słupków. Nie należy kroić ich zbyt cienko, by się nie przypaliły, tylko pozostały jędrne. Oczywiście stopień upieczenie zależy od twoich preferencji i możesz go dowolnie regulować. 

Cukinie i bakłażana najlepiej pokroić w krążki o grubości dwóch centymetrów, tak samo jak cebulę, ziemniaki. Paprykę i pieczarki możesz jedynie przeciąć na pół i w tej postaci grillować. Ważne by przedtem wszystkie warzywa umyć i oczyścić z niejadalnych części. 

Bardzo dobrze smakuje kukurydza z grilla, wymaga ona dłuższego czasu pieczenia, ale warto. Najlepsza i najzdrowsza będzie kolba kukurydzy upieczona na grillu bezpośrednio w liściach. W tym celu należy zewnętrzne liście odgiąć, ale nie odrywać. Oderwij jedynie wewnętrzne liście, a następnie mocz w zimnej wodzie pół godziny. Po tym czasie kukurydzę można posolić, posypać ulubionymi przyprawami lub posmarować masłem i grillować 20-30 minut, co jakiś czas obracając. Liście będą się przypalać, ale ziarna będą przez nie ochronione i idealnie się upieką. 
Warzywa w postaci przekąsek, podobnie jak szaszłyki, możesz wcześniej zamarynować lub przyprawić przed pieczeniem i podawać z różnymi sosami lub dipami. Świetnie nadadzą się również jako dodatek do sałatek. Wzbogacą je o dymny posmak. 


Warto grillować warzywa, mają wtedy zupełnie inny smak niż w postaci surowej lub gotowanej. Możliwość różnorodnego doprawienia sprawia, że za każdym razem możesz cieszyć się innym smakiem. Są pyszne zarówno samodzielnie lub jako dodatek do innych dań i możemy jeść je cały rok.