Wybieramy bezpieczny kask motocyklowy

Wiosna to pora nie tylko przebudzenia przyrody, lecz także coraz większej liczby motocykli i skuterów na polskich drogach. Miłośników jednośladów można zobaczyć niemal w każdym zakątku kraju. Ważne jest jednak, aby pasję do motocykli łączyć z bezpieczną jazdą, a do tego niezbędne jest posiadanie odpowiedniego kasku.

Kask na skuter i motocykl — czy zawsze potrzebny?

Lepiej nie wsiadać bez kasku na skuter czy motocykl. Przemawiają za tym dwie ważne kwestie. Przede wszystkim chodzi o bezpieczeństwo nie tylko kierującego pojazdem, lecz także pasażera. Kask to ważny element stroju motocyklisty, a jazda bez tego zabezpieczenia jest po prostu szaleństwem. Druga kwestia ma charakter prawny.

Zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. — Prawo o ruchu drogowym kask na skuter i motocykl jest obowiązkowy zarówno dla kierującego tymi jednośladami, jak i dla pasażerów. Warto podkreślić, że zgodnie z ust. 3 przywołanego artykułu kasku nie trzeba zakładać tylko w przypadku pojazdów mających zamknięte nadwozie oraz pasy bezpieczeństwa.

Za brak kasku motocyklowego grozi mandat w wysokości 100 zł. Na szczęście coraz więcej motocyklistów ma świadomość, jak istotna jest odpowiednia ochrona w czasie jazdy. Jak wynika z danych policji, 96% użytkowników jednośladów zakłada kask na skuter, a 99% używa go na motocyklu.

W rozbiciu na województwa przodują w tym mieszkańcy Mazowsza, natomiast unikają zakładania kasku najczęściej mieszkańcy Podkarpacia. Przeważnie przyczyną wypadków na motocyklach jest brawura. Jeśli motocyklista nie ma kasku, każde takie zdarzenie najczęściej kończy się tragicznie. 

Kask motocyklowy — jaki wybrać?

Brytyjska agencja rządowa wyliczyła, że właściwie dobrane kaski motocyklowe mogłyby ocalić rocznie co najmniej 50 osób. A trzeba podkreślić, że tamtejsze drogi uchodzą za jedne z najbezpieczniejszych w Europie. Ilu motocyklistów można by uratować w Polsce, gdyby mieli odpowiednie kaski?

Tego dokładnie nie wiadomo,  można się jednak domyślać, że byłaby to liczba o wiele większa, gdyż w naszym kraju rejestruje się więcej wypadków. Jeśli chcemy bezpiecznie dotrzeć do celu, założenie dobrej jakości kasku na skuter lub motocykl jest koniecznością. Jednak kask kaskowi nierówny. Element ten należy dobierać z dużą rozwagą i odpowiednio do potrzeb, a nie ze względu na cenę.

Kask motocyklowy to tak naprawdę cztery różne elementy, które dopiero złożone w całość zapewniają kierującemu jednośladem skuteczną ochronę. Zewnętrzna część, zwana skorupą, to warstwa twarda, której zadaniem jest minimalizowanie siły uderzenia i absorbowanie jej. Pod nią znajduje się wewnętrzna warstwa styropianowa, ograniczająca siłę uderzenia w głowę. Następny ważny element to solidne zapięcie, które zapobiega zsunięciu się kasku z głowy w czasie uderzenia. Wewnątrz kasku znajduje się jeszcze tzw. wyściółka (wykończenie z materiału) dla większego komfortu głowy.

Przede wszystkim należy wybrać odpowiedni model. Na rynku można znaleźć kaski motocyklowe integralne (zakrywają całą twarz i głowę, mają unoszoną szybę i zapewniają najlepszą ochronę), szczękowe (z ruchomą częścią szczękową, podobny poziom bezpieczeństwa jak w kasku integralnym, ale kaski te są cięższe), otwarte (chroniona potylica, czoło, skronie i uszy, brak ochrony twarzy, komfortowe latem) oraz enduro (rodzaj kasku integralnego idealnego na tor crossowy, a także do jazdy po bezdrożach).

Kaski motocyklowe, które mają chronić głowę, powinny mieć atesty (zazwyczaj odpowiednie oznaczenie pojawia się na pasku) i być zgodne z europejską normą ECE 22-05. Tylko to gwarantuje, że kask rzeczywiście spełni oczekiwania i będzie stanowił skuteczną ochronę w przypadku uderzenia lub wstrząsu. Należy także pamiętać, aby bezwzględnie wymienić kask, który spadł z dużej wysokości lub brał udział w wypadku, ponieważ wtedy trwale odkształca się element styropianowy, co zmniejsza poziom ochrony.

Kask musi zostać odpowiednio dobrany pod względem rozmiaru, żeby nie zsuwał się przypadkowo z głowy. Najlepiej wybrać model, który zapewnia duże pole widzenia, a jego szyba nie paruje i jest odporna na zarysowania. Ważna jest też dobra wentylacja kasku, która zapewni właściwe odprowadzanie dwutlenku węgla i pozwoli oddychać skórze głowy.     

Gogle motocyklowe, czyli uzupełnienie kasku

Ważnym uzupełnieniem stroju i kasku, szczególnie na maszynie crossowej, są gogle motocyklowe. Różnią się one zasadniczo od tych wykorzystywanych na przykład w narciarstwie. Wykonuje się je z bardzo elastycznego materiału, który sprawia, że z jednej strony nie pękają łatwo pod naciskiem, a z drugiej — idealnie dopasowują się do kasku lub twarzy.

W wewnętrznej części mają często specjalną gąbkę hipoalergiczną, skutecznie wchłaniającą pot. Szyby w goglach motocyklowych można łatwo wymieniać, dostosowując je na przykład do warunków pogodowych lub miejsca, w którym odbywa się jazda (na przykład tzw. clear — do lasu, przyciemniane lub lustrzane — na słońce).

Dobrej jakości gogle motocyklowe powinny mieć (mocowane do szyby) tzw. zrywki, czyli specjalne folie, które można łatwo zerwać, gdy zostaną zabrudzone podczas jazdy, na przykład błotem, co zapewnia zawsze dobrą widoczność i podnosi bezpieczeństwo. Niektóre modele gogli wyposażone są w specjalny mechanizm (Roll Off), który po uruchomieniu samoczynnie przesuwa zabrudzoną folię.

Gogle motocyklowe mają też najczęściej system zapobiegający parowaniu szyby (Anti-fog), a także uniemożliwiający jej zarysowanie (Anti-scratch). Warto sprawdzić przy zakupie, czy dany model rzeczywiście wyposażony jest w takie udogodnienia.

Ponadto należy też zwrócić uwagę na pasek mocujący. Przede wszystkim musi być solidny, żeby nie można go było łatwo uszkodzić, a dodatkowo powinien mieć po wewnętrznej stronie specjalną gumową warstwę zapobiegającą ślizganiu się na kasku.

Bez względu na to, czy wybieramy kask na skuter, czy na szybki motocykl, należy zakupić model nowy, nieużywany, co gwarantuje, że produkt nie uczestniczył nigdy w żadnej kolizji, a tym samym będzie na tyle wytrzymały, aby skutecznie ochronić głowę. Wybór kasku powinien być zawsze przemyślaną decyzją, podjętą przede wszystkim w trosce o zapewnienie sobie jak najlepszej ochrony. W tym przypadku nie warto oszczędzać, aby w konsekwencji później, już w trakcie jazdy, nie zapłacić o wiele wyższej ceny. 

Podobne artykuły

Ostatnio dodane artykuły