Kiedy wymienić opony na nowe? Poradnik dla kierowców

Każdego właściciela samochodu czeka w końcu misja wymiany opon na nowe. Trudno, aby było inaczej, skoro to właśnie te cztery gumowe elementy umożliwiają przemieszczanie się pojazdu i przez kontakt z podłożem zwyczajnie się zużywają. Jak przekonać się o tym, że wymiana opon jest nieunikniona? Jakie rzeczy należy obserwować, aby nie narazić siebie i innych uczestników ruchu na niebezpieczeństwo? Wreszcie — kiedy najlepiej nabyć nowy komplet opon i dlaczego? Na te i inne pytania związane z tematyką opon postaramy się odpowiedzieć w tym poradniku.

Bieżnik prawdę ci powie

Podstawową kwestią podczas diagnostyki jest sprawdzenie bieżnika opon. Jeżeli jego głębokość jest mniejsza niż 1,6 mm (a więc powierzchnia gumy jest na podobnym poziomie co wgłębienia), zgodnie z przepisami auto nie powinno być użytkowane, gdyż stanowi niebezpieczeństwo na drodze. Warto jednak zainteresować się sprawą znacznie szybciej — im niższy bieżnik opon, tym gorsza trakcja pojazdu, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych. Porównując bieżnik opon świeżo kupionych (7‒8 mm głębokości) z mocno sfatygowanym ogumieniem, wykazano, że zużycie opon niemal dwa razy wydłuża drogę hamowania podczas deszczu. Woda spod kół jest gorzej odprowadzana, co powoduje koieczność wolniejszej i bardziej ostrożnej jazdy.

Kiedy wymienić opony, biorąc pod uwagę zużycie bieżnika? Większość producentów zaleca sprawienie sobie nowego kompletu opon, gdy głębokość bieżnika wyniesie mniej niż 2‒3 mm w przypadku opon letnich i 3‒4 mm - zimowe. Jeżeli zauważymy, że nasze auto gorzej radzi sobie w deszczu, powinniśmy natychmiast sprawdzić stan bieżnika opon, dopasowując jednocześnie styl i tempo jazdy do gorzej reagujących w trudnych warunkach kół.

Niezwłoczna wymiana opon zalecana jest zaś w sytuacji nierównomiernego ścierania się bieżnika. Tego typu symptomy mogą świadczyć o poważniejszych usterkach całego pojazdu — niewłaściwego wyważenia, złej geometrii kół czy innych problemów z zawieszeniem. Podobnie zareagować trzeba na mocno przytarty bieżnik. Opon w takim stanie, dla własnego i innych bezpieczeństwa, nie powinno się używać.

„Nie” dla opon nastoletnich

Kolejnym kryterium, które należy brać pod uwagę w kontekście wymiany opon, jest, rzecz jasna, ich wiek. Za granicę, której przekroczenie może stanowić poważne niebezpieczeństwo, przyjmuje się 10 lat od produkcji (głównie ze względu na starzejącą się gumę). Nawet jeżeli komplet opon w tym wieku prezentuje się całkiem dobrze, należy zmienić je na nowe.

Zużycie opon zależy w dużej mierze od intensywności jazdy oraz tego, jak o nie dbamy — gdzie je przechowujemy oraz jak często konserwujemy. Sprzęt użtkowany przez pięć lat i więcej powinno się poddawać regularnej kontroli, Szczególnie istotne jest to w warunkach zimowych gdy opona pod wpływem niskich temperatur twardnieje i jest bardziej skora do peknięć niż latem. Po wielu latach użytkowania traci ona swoje własciwości takie jak np przyczepność do nawierzchni - zwłaszcza mokrej lub pokrytej śniegiem - co jest istotnym parametrem gwarantującym bezpieczeństwo w trudnych zimowych warunkach. Zatem zamiast czekać na kompletne zyżycie naszych wysłużonych opon, zadbaj o bezpieczeństwo Twoje, Twoich blikich i innych uczestników ruchu drogowego i zainwestuj w nowe opony zimowe.

Kiedy wymienić oponę w trybie natychmiastowym?

Poza tym, że bieżnik opon siłą rzeczy się ściera, a guma starzeje, podczas jazdy samochodem możemy natrafić na wiele innych usterek, które obligują nas do niezwłocznej wizyty u wulkanizatora lub samodzielnej wymiany.

Niekiedy można zaobserwować pęknięcia gumy na ścianach opony. Nie należy tego lekceważyć - wymianai opon jest w tym wypadku konieczna, gdyż następstwem drobnych spękań może być całkowite przebicie opony. Zasadniczo wszystkie uszkodzenia bocznej części opony kwalifikują sprzęt do wymiany na nowy (zwłaszcza te, które odsłaniają wewnętrzne elementy koła). Do nierzadkich sytuacji należy uderzenie o krawężnik czy wpadnięcie w głęboką dziurę skutkujące deformacją opony (wgnieceniem bądź wybrzuszeniem). Pozornie wygląda to niegroźnie, jednak może oznaczać uszkodzenie elementów konstrukcyjnych koła. Zużycie opony w taki sposób zwykle kończy jej żywot i należy zastąpić ją nową nawet wybierając .

Co w sytuacji, w której zauważymy gwóźdź wbity w bieżnik? To kolejny przypadek, kiedy należy od razu pojechać do wulkanizatora. Może bowiem zdarzyć się tak, że po jego wyjęciu powietrze nie będzie schodziło z koła, jednak bardziej prawdopodobne jest, iż po chwili będziemy mieli flak. Wymiana opon uszkodzonych w ten sposób zwykle nie jest konieczna — da się je bowiem naprawić w zakładzie.

Do innych usterek z tej kategorii należy zaliczyć także plamy wewnątrz opony, odkrycie drutówki (na niej montowana jest gumowa część do felgi) czy odklejający się bieżnik. Opon z takimi uszkodzeniami nie można lekceważyć.

Guma gumie nierówna — kiedy wymienić opony letnie, a kiedy zimowe?

Trudno jest operować ogólnikami w przypadku sprzętu zależnego od tak wielu zmiennych. Szacuje się jednak, że umiarkowane zużycie opony letniej kwalifikuje ją do wymiany mniej więcej po 30‒50 tysiącach km.Ścieranie się kompletu opon zimowych nastąpi szybciej niż w przypadku ich letnich odpowiedników, dlatego powinniśmy je wymieniać co 3‒4 sezony. Dodatkowym czynnikiem przyspieszającym zużycie opony zimowej jest używanie jej poza okresem niskich temperatur.

Na rynku dostępna jest też tzw. opcja pośrednia, czyli opony całoroczne. Są one mniej skuteczne zimą od sprzętu przeznaczonego typowo do tej pory roku, ale cechuje je większa trwałość i wymienia się je stosunkowo rzadziej.

Jak oszczędzać na oponach?

Nie tylko śmierć i podatki są na tym świecie pewne. Nieunikniona jest też bez wątpienia konieczność zakupu nowego ogumienia. Kiedy wymienić opony na nowe, aby możliwie na tym zaoszczędzić? Podobnie jak w przypadku wielu innych produktów, najlepiej jest nabyć opony poza sezonem —np najtańsze opony zimowe będą tuż przed i zaraz po jego zakończeniu. Różnica w cenie między czterema zimówkami kupionymi tuż przed Bożym Narodzeniem, a sprzętem z okolic października może być nawet dwukrotna. Dobrze jest mieć to na względzie i przygotować się do tego typu wydatku, zamiast odkładać decyzję na ostatnią chwilę i płacić podwójnie. Podobnie jest, rzecz jasna, z oponami letnimi.

Najbardziej oczywista (i przy tym najbardziej trudna do wprowadzenia w życie) porada, jakiej można udzielić każdemu, kto chce oszczędzać na oponach, brzmi: dbaj o ogumienie. Poza zalecaną mniej więcej co pół roku kontrolą geometrii i wyważenia kół należy znacznie częściej monitorować poziom ciśnienia w oponie (także mający istotny wpływ na jej żywotność).

Na koniec jeszcze jeden czynnik, który ma wpływ na zużycie opony — rodzaj napędu. Ogumienie na osi napędzanej zwykle szybciej ulega procesom starzenia, w związku z czym, aby uniknąć nierównomiernego zużycia, niekiedy zaleca się zamianę opon miejscami. Opony, które przykładowo danej zimy napracowały się bardziej, podczas kolejnej mogą być umieszczone na osi przeciwnej.

O tym, kiedy wymienić oponę, decyduje wiele rozmaitych czynników. Dobrze jest być świadomym ich istnienia, mając dzięki temu możliwość skutecznego zapobiegania niebezpiecznym sytuacjom na drodze. Bez opon w dobrym stanie daleko przecież nie zajedziemy.

Tanie opony zimowe:

Dębica Frigo Hp2 205/55R16 91H

4,59 98 głosów
od 187,00 zł‚
Zobacz
Dębica Frigo Hp2 205/55R16 91H
Opinia od Gelocccc2016-10-30 kupiłem 3 tyg temu jako nieprzetestowana nowość. Na razie jazda na suchym i mokrym. Opona na mokrym bardzo dobrze trzyma się drogi, prawie jak na suchym. Zdecydowanie lepiej niż letnie paro letnie Bridgestone. Miałem obawy czy nie będą głośne ale jest OK (Kia Ceed) nie słychać opon nawet przy >100km jest ok. W zakrętach jak to zimowe już nie tak...

Dębica Frigo 2 205/55R16 91T

4,61 135 głosów
od 171,09 zł‚
Zobacz
Dębica Frigo 2 205/55R16 91T
Opinia od mlwn2015-12-05 Bardzo dobre opony, już tej zimy przetestowane w trudnych, zimowych warunkach, sprawiły się świetnie. Generalnie rewelacyjny, najelpszy wybór w kategori cena / jakość, przede wszystkim dla osób nie jeżdżących zimą regularnie w długie trasy, kiedy potrzebne są opony spisujące się rewelacyjnie przy dużej prędkości, w różnych warunkach - w deszczu,...

Dębica Frigo 2 195/65R15 91T

4,56 332 głosy
od 148,00 zł‚
Zobacz
Dębica Frigo 2 195/65R15 91T
Opinia od Jancur2009-02-02 Dębica, po sukcesie modelu Frigo stworzyła ulepszoną wersję oznaczoną symbolem II. Oponę wykonano z dobrej jakości materiałów, ulepszono bieżnik, poprawiając właściwości jezdne nowego modelu. Frigo II zapewnia wysoki komfort jazdy, nie powodując zbyt dużego szumu podczas jazdy na suchym asfalcie. Problem pojawia się podczas szybkiej jazdy...

Nexen Winguard Snow G 205/60R16 92H

4,10 5 głosów
od 227,42 zł‚
Zobacz
Nexen Winguard Snow G 205/60R16 92H
Opinia od Touch King Of Allegro2017-10-08 Fenomenalne opony pod każdym względem. Krówki nie kleją się w mor**ie jak Nexen na lądzie. Jeżeli zastanawiasz się nad wyborem między Dębicą a Nexenem to mój drogi przyjacielu śmiało bierz Nexena. Kidman z NBK dojechał na nich nawet do Rabki!... a śniegu tego dnia było po pas. Mało tego poleca je tajemnicza Agnes, która zna się na gumach (nie...

Nexen WINGUARD SPORT 215/55R17 98V

3,70 5 głosów
od 312,71 zł‚
Zobacz
Nexen WINGUARD SPORT 215/55R17 98V
Opinia od Grzegorz2016-12-06 Opony na razie spisuja sie bardzo dobrze. Jedynym minusem jest fakt ze sa dosc glosne. W drugim samochodzie mam ten sam model opon jestem z nich rowniez zadowolony.

Nexen Winguard 215/55R16 93H

4,75 2 głosy
od 140,00 zł‚
Zobacz
Nexen Winguard 215/55R16 93H
Opinia od tomek2013-10-03 wspaniale zachowują się na śniegu i na suchej nawierzchni, są to moje drugie nexenki na pierwszych zrobiłem około 50 tyś i nic się z nimi nie działo, sprzedałem razem z samochodem. Gorąco polecam bo za taką cenę jeździ się porównywalnie jak na oponach z górnej półki.

Podobne artykuły

Michelin Alpin 6 195/65R15 91T

5,00 2 głosy
od 231,99 zł‚
Zobacz
Michelin Alpin 6 195/65R15 91T
Opinia od Cezary2018-11-16 Bardzo fajne opony w niskiej cenie, porównujac

Michelin Alpin 5 195/65R15 91T

4,78 40 głosów
od 246,36 zł‚
Zobacz
Michelin Alpin 5 195/65R15 91T
Opinia od Piotr2017-12-24 Zdecydowanie najlepsza zimówka na jakiej miałem okazję jeździć. Kupiona zaraz po premierze, jak jeszcze nie było żadnych opinii na jej temat. Obecnie leci jej już któryś sezon z kolei, nie zauważyłem pogorszenia właściwości, bieżnik zużywa się bardzo wolno, więc prawdopodobnie wymienię je ze względu na starość, a nie na zużycie. Nawet na błocie...

Michelin Alpin A4 185/60R14 82T

4,75 8 głosów
od 210,96 zł‚
Zobacz
Michelin Alpin A4 185/60R14 82T
Opinia od Użytkownik Ceneo2013-03-24 Chyba że opony się ułożą i będą "cicho". Poza tym użytkowania i przyczepność na 5. Zalety: wyśmienita przyczepność na śniegu i lodzie Wady: nie oczekiwałem, że opony takiego renomowanego producenta będą rezonować (huczeć) Na szczęście nie jest to bardzo głośne, ale przy prędkości 80 do 100 km można usłyszeć. Opony, które mam,...

Toyo Snowprox S 943 195/65R15 91T

4,63 19 głosów
od 170,00 zł‚
Zobacz
Toyo Snowprox S 943 195/65R15 91T
Opinia od Emkey2015-12-08 Opony są ciche, dobrze trzymają się na suchej i mokrej nawierzchni (wcześniej miałem infinity po poprzednim właścicielu auta i było dużo słabsze). Na śniegu bardzo dobra jazda. Auto (tylny napęd) prowadzi się pewnie.

Toyo SNOWPROX S 943 215/60R16 99H

5,00 2 głosy
od 300,49 zł‚
Zobacz
Toyo SNOWPROX S 943 215/60R16 99H
Opinia od aTom2013-12-10 wyśmienicie trzymają samochód na śniegu i na lodzie (o tyle o ile jest możliwe trzymanie na lodzie)

Nexen Winguard Snow G 205/60R16 92H

4,10 5 głosów
od 227,42 zł‚
Zobacz
Nexen Winguard Snow G 205/60R16 92H
Opinia od Touch King Of Allegro2017-10-08 Fenomenalne opony pod każdym względem. Krówki nie kleją się w mor**ie jak Nexen na lądzie. Jeżeli zastanawiasz się nad wyborem między Dębicą a Nexenem to mój drogi przyjacielu śmiało bierz Nexena. Kidman z NBK dojechał na nich nawet do Rabki!... a śniegu tego dnia było po pas. Mało tego poleca je tajemnicza Agnes, która zna się na gumach (nie...

Nexen WINGUARD SPORT 215/55R17 98V

3,70 5 głosów
od 312,71 zł‚
Zobacz
Nexen WINGUARD SPORT 215/55R17 98V
Opinia od Grzegorz2016-12-06 Opony na razie spisuja sie bardzo dobrze. Jedynym minusem jest fakt ze sa dosc glosne. W drugim samochodzie mam ten sam model opon jestem z nich rowniez zadowolony.

Nexen Winguard 215/55R16 93H

4,75 2 głosy
od 140,00 zł‚
Zobacz
Nexen Winguard 215/55R16 93H
Opinia od tomek2013-10-03 wspaniale zachowują się na śniegu i na suchej nawierzchni, są to moje drugie nexenki na pierwszych zrobiłem około 50 tyś i nic się z nimi nie działo, sprzedałem razem z samochodem. Gorąco polecam bo za taką cenę jeździ się porównywalnie jak na oponach z górnej półki.