Data publikacji:

Wyprawka dla dziecka do szkoły — dieta

Oficjalnie wakacje się skończyły — trzeba przygotowywać się do powrotu do szkoły. Jest to wyzwanie nie tylko dla dzieci, ale również dla ich rodziców. Zaczynamy kompletować wyprawkę dla dziecka. Kupujemy podręczniki, ćwiczenia, zeszyty, tornister, czy nawet galowe ubrania na początek roku. Spraw do załatwienia jest na tyle dużo, że ucieka nam bardzo ważny aspekt — zdrowie dziecka. Wiemy, że wyprawka dla dziecka do szkoły jest absorbująca, ale nie zapomnijmy o zwróceniu uwagi na wartościową dietę.

Dzieci spędzają bardzo dużo czasu w szkole. Ten czas może wynosić nawet dziewięć godzin dziennie. W tym czasie powinny zjeść trzy pełnowartościowe posiłki — śniadanie, jedną mniejszą przekąskę, drugą może być lunch lub dwudaniowy obiad. Niestety większość uczniów woli kupić w sklepiku słodycze, chipsy lub drożdżówkę z lukrem zamiast zdrowych kanapek, czy obiadu na stołówce. Przygotowany w domu chleb staje się niemodny i często ląduje w koszu. Kończy się tym, że dziecko nie je żadnego wartościowego posiłku. Warto pomyśleć podczas wyprawki dla dziecka do szkoły o kupieniu przedmiotów, dzięki którym maluch będzie chętnie jadł przygotowane jedzenie.

Wyprawka dla dziecka do szkoły — jakie przedmioty związane z jedzeniem kupić?

Odżywianie pełni niesamowicie ważną rolę w codziennym życiu dziecka. Z raportu Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wynika, że w ciągu ostatnich 20 lat w naszym kraju trzykrotnie wzrosła liczba dzieci z nadwagą. Polskie 11-latki są grubsze niż ich rówieśnicy w Europie i USA. Są to bardzo niepokojące statystyki, tym bardziej, że skala problemu narasta. Jeżeli od pierwszych momentów w szkole zwrócimy uwagę dzieciom, że jest to ważne, co i w jaki sposób jedzą — wyrobimy nawyk na lata.

Próbujmy zachęcać z różnych stron.
Gotujmy pysznie i zdrowo, a z drugiej podczas wyprawki dla dziecka do szkoły, nie zapomnijmy kupić prześlicznej śniadaniówki, zestawu pojemników, czy specjalnego lunchboxa. Możliwości jest bardzo dużo. Jeżeli chcemy, aby dziecko miało jeszcze więcej zabawy, może przygotować swoją własną śniadaniówkę. W sklepie dostępne są wodoodporne naklejki, z którymi nawet zmywarka sobie nie poradzi i ich nie odklei. Zamiast twardego pojemnika możemy zainwestować w kolorowy, nowoczesny pokrowiec termiczny na kanapkę. Do zestawu pojemników możemy zapakować dziecku smaczne przekąski, na przykład marchewkę, jabłko, włożyć kanapkę i przygototwać sałatkę. Cudowne rozwiązanie, ponieważ wszystko jest wykonane z plastiku, więc nie jest ciężkie. Nie zapominajmy, że oprócz pełnowartościowego jedzenia, uczniowie powinny nawadniać organizmy, żeby mózg lepiej pracował. Na rynku dostępne są różne bidony — możemy nawet zamówić  taki z imieniem i dowolnie wybranym rysunkiem. Dajmy dzieciom zdecydować, co im się podoba. Pamiętajmy, że jest to też ważny aspekt jeśli chodzi o zaakceptowanie przez rówieśników.

Co wsadzić do śniadaniówki zakupionej podczas wyprawki dla dziecka do szkoły?
Nauka w szkole to na pewno ciężka praca, na którą ma wpływ forma fizyczna i intelektualna. Te dwie rzeczy da się wypracować odpowiednią dietą. Mózg do właściwej pracy potrzebuje glukozy, którą może dostarczyć skrobia (ryż, kasza, ziemniaki, chleb, owoce). Tak, jak w przypadku dorosłego człowieka, obiad powinien dostarczyć największą liczbę kalorii i jego czas powinien być dobrany do godzin spędzanych w szkole. Zazwyczaj idealną porą jest 13 bądź 14. Uczniowie mają tendencję do jedzenia posiłków, które są zbyt tłuste lub słodkie, które posiadają za dużo kalorii, aby zjeść je na raz, przykładem są słodycze, czy słodzone napoje. Pamiętajmy, że dwa batoniki kalorycznie pokrywają się z liczbą tych z obiadu, tylko są to kalorie “puste”. Nie dostarczają organizmowi potrzebnych składników odżywczych. Nieprawidłowe odżywianie może powodować otyłość lub obniżenie wyników w nauce.

Dzieci muszą jeść posiłki w szkole — najlepiej żeby odbywało się o regularnych porach. Mózg wtedy pracowałby najbardziej wydajnie i organizm nie odkładałby energii na zapas, co powoduje tycie. Z maluchami jest taka sama zasada, co z dorosłymi — powinny jeść 5 lub 6 posiłków dziennie w odstępach 3-4 godzinnych. Śniadanie zazwyczaj stanowi 5-10%, a obiad 30-35% dziennego spożycia wartości energetycznej całodziennej racji pokarmu. Dziecko powinno zjeść trzy ciepłe posiłki: śniadanie, obiad kolacje, a pomiędzy nimi przekąski, które mogą być na zimno. Jeżeli chodzi o szkoły podstawowe to większość z nich ma stołówki szkolne, na których można dostać ciepły obiad, czy nawet usiąść i zjeść wcześniej przygotowany posiłek.

Z dziećmi należy rozmawiać i tłumaczyć im, dlaczego odżywianie jest tak ważne. Na pewno znajdą się dzieci, które polecą na przerwie międzylekcyjnej do sklepiku szkolnego i kupią chipsy. Podstawą jest to, co wpoimy dziecku w domu domu odnośnie zdrowego odżywiania. Nie zapomninajmy podczas wyprawki dla dziecka do szkoły o zakupie rzeczy z tym związanych. Sytuacja otyłości w Polsce robi się coraz gorsza — nie pozwólmy, by nasze dzieci musiały cierpieć przez nienależną edukację na temat odżywiania i jedzenie pustych kalorycznie posiłków.