Data publikacji:

Zadbaj o zdrowy sen - 5 praktycznych gadżetów

Starasz się spać tyle, ile należy. A jednak rano jesteś nie do życia? Być może popełniasz jeden z błędów, które starania o zdrowy sen skazują na niepowodzenie. Mamy dla ciebie kilka wskazówek, jak uczynić codzienny odpoczynek bardziej efektywnym. To naprawdę proste!

Sen, a zdrowie. Dlaczego musisz znaleźć czas na relaks?

W dzisiejszych czasach, dla wielu z nas odpowiedniej długości sen jest swojego rodzaju luksusem. Zabiegani, nie mamy czasu na to, by odpowiednio zaplanować odpoczynek, strącając go na dalszy plan. Tymczasem, gdy zaniedbujemy sen, wpływamy niekorzystnie na swoje samopoczucie, a długofalowo - również i zdrowie. Czy wiesz, czemu zdrowy sen jest niezwykle istotny?

  • Sen wpływa na pamięć i koncentrację. Jeśli przez cały dzień chcesz dawać z siebie absolutne maksimum, musisz być wyspany.
  • Nie obędą się bez niego sportowcy. Uprawiając aktywność fizyczną, musisz dać ciału odpowiednią dawkę odpoczynku. Wówczas regeneruje się nie tylko umysł, ale i ciało!
  • Wyspany organizm to odporny organizm. Chcesz uniknąć okresowych infekcji? Zadbaj o odpoczynek, a twoje ciało będzie miało siłę na walkę z drobnoustrojami.
  • Z dala od groźnych schorzeń. Wysypiając się, zmniejszasz ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia takich jak miażdżyca czy zawał serca. Sen to również naturalny środek zapobiegania udarowi mózgu. Udowodniono, że osoby dbające o odpoczynek są również mniej podatne na cukrzycę.

Odpowiednio długie spanie, czyli jakie?

Odpowiedź na to pytanie nie będzie zaskakująca - wiele badań na przestrzeni lat udowodniło, że 8 godzin snu na dobę jest optymalną ilością w przypadku większości osób. Oczywiście - znajdą się i tacy, którzy czują się rześko po 6 godzinach odpoczynku. Warto jednak wykształcić w sobie nawyk ośmiogodzinnego relaksu - wtedy możesz mieć pewność, że twój organizm otrzymuje go tyle, ile dokładnie mu trzeba. Czy można spać zbyt długo? Naukowcy twierdzą, że tak. Jeśli w weekendy śpisz o godzinę dłużej niż w ciągu tygodnia, aż o 11% wzrasta ryzyko chorób serca.

Niedobór snu. Jak go rozpoznać?

Wiesz już, że niedobór snu może być dla organizmu groźny w skutkach. Jeśli nie wypoczywasz odpowiednio długo przez lata, możesz być pewien, że w końcu twoje ciało da ci znać, że nie wszystko jest jak trzeba. Wcześniej jednak zauważysz niespecyficzne objawy tego, że śpisz zbyt krótko.

  • Problemy z pamięcią, koncentracją i ogólną wydajnością umysłową. Trudno ci się skupić w pracy, stale zapominasz, co miałeś przed chwilą zrobić.
  • Huśtawki łaknienia. Raz głodny jak wilk, a za chwilę brak chęci na cokolwiek czy nawet mdłości.
  • Obniżona odporność. Stałe przeziębienia, infekcje, nawet w cieplejszych porach roku.
  • Zły nastrój. Rozdrażnienie, apatia a nawet stany depresyjne.

Chcesz mieć zdrowszy sen? Wspomóż się gadżetami

Odpowiednia ilość snu to podstawa, jednak ona sama nie wystarczy, by rano czuć się jak skowronek. Warto zadbać o kilka innych czynników, które sprawią, że twoje ciało będzie wypoczywało jeszcze skuteczniej.

1. Wygodny materac

Nie sztuką jest spać długo na niewygodnej kanapie. Aby twój sen był zdrowy także dla twojego kręgosłupa, musisz zadbać o odpowiednio dobrany materac. Na tym elemencie nie warto oszczędzać - dobre materace mogą mieć nawet 10-letnią gwarancję użytkowania. Na jaki się zdecydować? Najlepsze będą termoelastyczne, dopasowujące się do twojego ciała. Możesz zdecydować się również na nieco bardziej tradycyjny materac sprężynowy-kieszonkowy. Uwaga - kupując materac zawsze zwracaj uwagę na jego twardość i dobieraj ją indywidualnie do swojej wagi. Materace typu H2 poleca się osobom o wadze do 80 kg, a powyżej 80 kg - twardość H3. Twardość materaca H4 zaleca się osobom o wadze powyżej 100 kg.

2. Nawilżacze i oczyszczacze powietrza

Możesz po prostu przewietrzyć sypialnię, jednak jesienią i zimą lepiej sprawdzą się nawilżacze i oczyszczacze powietrza. Lepsze oddychanie to lepsze dotlenienie i regeneracja. Unikaj spania w wysokich temperaturach, które wiążą się z suchym powietrzem.

3. Rolety dzień-noc

Badania mówią, że ciemność dla większości organizmów żywych jest sygnałem do nastawienia się na relaks i odpoczynek. Nie inaczej jest z ludźmi. Blask miasta wpadający przez okno twojej sypialni może przeszkodzić ci w spokojnym zasypianiu, dlatego warto pomyśleć o dobrych roletach. Idealne będą te z funkcją “dzień-noc”, które także i w ciągu dnia pozwolą ci na wygodne regulowanie zaciemnienia w pomieszczeniu.

4. Monitoring snu

Czy wiesz, że wiele opasek fitness pozwala na monitorowanie jakości twojego snu? To świetny gadżet, który pozwoli ci sprawdzać m. in. długość faz snu. Wiele z nich ma również funkcję wibrującego budzika, który wybudzi cię w odpowiedniej fazie tak, byś czuł się doskonale. Prawda, że sprytne?

5. Budzik, z którym wstajesz chętniej

Warto zadbać także o przyjemniejsze zasypianie. Dziś nie musisz już decydować się na budzik wydający irytujący sygnał. Zdecyduj się na ten, który uruchomi twoje ulubione radio, czy też wyświetli aktualną godzinę na suficie. Oczywiście - przyda się również funkcja drzemki.
Jak widać - sen możesz uprzyjemnić sobie na co najmniej kilka sposobów. A może masz własne metody, dzięki którym czujesz się rano jak nowo narodzony?
Autor: Joanna Stanuch, redaktorka bloga Dbam o Siebie

Przeczytaj również: