Kiełki – samo zdrowie

W ostatnich latach kiełki zyskały sporą popularność. Są szczególnie cenione przez wegetarian, ale nie tylko. Wraz z popularyzowaniem zdrowej żywności ich sława rośnie. W kiełkujących nasionach znajduje się bardzo duża ilość błonnika, witamin, minerałów oraz substancji wzmacniających odporność. Dzięki swoim właściwościom chronią również przed wieloma chorobami, na przykład przed zawałem serca czy nowotworami. Kiełki można kupić w wielu sklepach, ale można je też wyhodować samemu. Najbardziej wartościowe są właśnie te z samodzielnej hodowli - świeże, soczyste i dostępne o każdej porze. Oprócz walorów zdrowotnych, zachwycają również smakiem.


Kiełki rzodkiewki na przeziębienie

Ten rodzaj kiełków słynie przede wszystkim z dużej zawartości witaminy C oraz działania przeciwzapalnego i odkażającego. 

Substancje zawarte w kiełkach rzodkiewki hamują rozwój bakterii i drożdży oraz łagodzą infekcje górnych dróg oddechowych. 

Wykazują również działanie moczopędne, pomagają przy dolegliwościach wątroby i pęcherzyka żółciowego.




Mocne zęby i kości dzięki kiełkom lucerny

Kiełki lucerny zawierają sporo wapnia i fosforu. Ich spożywanie zalecane jest szczególnie w okresie dorastania u dzieci i młodzieży.

Jako źródło naturalnych fitoestrogenów, łagodzą również objawy menopauzy, a także zmniejszają ryzyko wystąpienia osteoporozy i miażdżycy.

Chronią przed rakiem sutka oraz przerostem prostaty. Spożywanie kiełków lucerny zalecane jest również osobom cierpiącym na anemię, gdyż mają w sobie sporo łatwo przyswajalnego żelaza.

Pomagają też obniżyć poziom złego cholesterolu.


Przeciwnowotworowe działanie kiełków brokuła

Kiełki brokuła zawierają kilkakrotnie więcej wartości odżywczych niż dojrzała roślina. Główną ich zaletą jest to, że zawierają sporo antyoksydantów, które działają antynowotworowo.
 
Leczą też wrzody żołądka, wzmacniają układ odpornościowy i skutecznie redukują procesy zapalne toczące się w organizmie.
 
Substancje zawarte w kiełkach brokuła zmniejszają ryzyko zachorowania na cukrzycę oraz posiadają właściwości antywirusowe.


Duża ilość białka zawarta w kiełkach fasoli mung

Kiełki fasoli mung, tak jak inne rośliny strączkowe, zawierają spore ilości białka. Dzięki specjalnym enzymom zawartym w kiełkach, białko jest łatwo przyswajalne. 

Są bardziej lekkostrawne niż sama fasola, obniżają poziom złego cholesterolu oraz zawierają sporo przeciwutleniaczy. 

Świetnie smakują podane na ciepło, jak i na zimno. 


Kiełki słonecznika źródłem witaminy D

Kiełki słonecznika zawierają w sobie, bardzo rzadko występującą w roślinach, witaminę D.
 
Dostarczają nam również spore ilości żelaza niezbędnego w procesie krwiotwórczym. 

A dzięki minerałom, takim jak fosfor i wapń, wzmacniają zęby i kości. Idealnie nadają się do sałatek, są soczyste i mają delikatny orzechowy smak.



Jak hodować kiełki w domu? 

Domowa hodowla kiełków jest bardzo prosta. Należy dokładnie opłukać nasiona na kiełki i pozostawić je w letniej, przegotowanej wodzie na  4 – 12 godzin, w zależności od wielkości ziaren.

Do domowej hodowli kiełków potrzebna nam będzie lignina lub kiełkownica. Ligninę należy zraszać wodą kilka razy dziennie, tak aby nie wyschła. Nasiona w kiełkownicy należy podlewać około 2 razy na dobę.

Kiełki dobrze rosną w zaciemnionych miejscach, w temperaturze 18-21 stopni Celsjusza. Możemy je zebrać po 2 do 7 dni, w zależności od rodzaju nasion.

Wyhodowane kiełki najlepiej zjeść od razu, ale możemy też osuszone zostawić w lodówce do 3 dni.


Ważne!

Do domowej hodowli nie należy używać nasion zakupionych w sklepach ogrodniczych. Często zawierają one trujące pestycydy, ponieważ są przeznaczone jedynie do hodowli gruntowej.

Aby być pewnym, że nasze nasiona są wolne od pestycydów, powinniśmy kupić te z upraw organicznych.

Podobne artykuły

Ostatnio dodane artykuły