Zegarki dla aktywnych

Myślisz o tym, aby zacząć uprawiać sport? Zauważyłeś, że coraz więcej osób biega? Chciałbyś dołączyć do grona biegaczy i jednocześnie monitorować swoje postępy? Przyda ci się zatem zegarek sportowy. Poniżej znajdziesz wskazówki, dzięki którym wybierzesz najlepszy.


Zegarki sportowe — czym różnią się od tradycyjnych?

Możesz się zastanawiać, czy zegarek treningowy jest ci w ogóle potrzebny. Jeżeli dopiero rozpoczynasz przygodę z bieganiem czy innymi treningami, to zasadniczo nie.

Choć w sklepach sportowych znajdziesz zegarki sportowe w różnych przedziałach cenowych, to jednak taki zakup zawsze łączy się ze sporym wydatkiem. Skoro jeszcze nie wiesz, czy uprawnianie wybranego sportu stanie się twoim codziennym rytuałem, to narażanie się na koszty jest zbędne.

W początkowej fazie możesz zatem korzystać z tradycyjnego zegarka. Gdy jednak przekonasz się do aktywności fizycznej i wpiszesz ją w swój plan dnia, przyda ci się zegarek treningowy.

Ponieważ takie urządzenie jest wyposażone w liczne funkcje, pozwala monitorować i kontrolować postępy. To powinno pozytywnie wpłynąć na twoją motywację.

Czy różnica między zegarkiem do biegania a tradycyjnym sprowadza się wyłącznie do liczby funkcji, z których możesz korzystać? Okazuje się, że nie.

Zegarek do biegania czy treningu sprawnościowego wyróżnia się także designem i wykorzystanymi przy produkcji materiałami. Zaprojektowany jako urządzenie dla osób aktywnych nie będzie pasował do garnituru — będzie się za to idealnie komponował z ubiorem sportowym.

Część dostępnych na rynku modeli jest wodoodporna — nie brakuje przecież biegaczy, którzy są na tyle zmotywowani, że nie rezygnują z treningu niezależnie od warunków pogodowych.

Jeżeli zdecydowałeś się uprawiać sport i wiesz, że potrzebujesz zegarka pozwalającego na więcej niż tylko kontrolę upływu czasu, to sprawdź, w jakie funkcje najczęściej wyposażają swoje produkty najpopularniejsi producenci.

W ten sposób trafnie wybierzesz najlepszy zegarek do biegania lub po prostu zegarek odpowiedni dla siebie.


Lekki i wygodny, czyli idealny zegarek treningowy

Zapoznając się z zegarkami dostępnymi w sklepach, z pewnością zwrócisz uwagę na ich wygląd. Nie jest on jednak najważniejszy. 

Stawiając choćby na zegarek z pulsometrem, powinieneś sprawdzić, czy wybrany model dobrze leży na ręce. Być może użyty do produkcji materiał będzie powodował, że zegarek będzie się przesuwał. To może być bardzo irytujące w trakcie treningu.

Zegarek sportowy powinien być także lekki. Jeżeli poważnie podchodzisz do aktywności fizycznej, to z pewnością wiesz, że w trakcie treningu nie są ci potrzebne dodatkowe obciążenia. 

Zauważ, że producenci nieprzypadkowo projektują damskie i męskie linie zegarków sportowych. Poza kwestią kolorystyki urządzenia te różnią się wielkością tarczy i wagą. 

W każdej kategorii znajdziesz zegarki sportowe mniejsze i większe oraz lżejsze i cięższe, dzięki czemu bez problemu wybierzesz coś dla siebie.


Intuicyjna obsługa — nie trać cennego czasu

W zależności od stopnia twojego zaawansowania twój trening będzie trwał od kilku do kilkudziesięciu minut. Przy dłuższych treningach możesz skorzystać np. z możliwości zmiany założeń treningowych (jeżeli oczywiście zegarek został wyposażony w taką funkcję). 

Modyfikacja ustawień nie powinna ci zająć więcej niż minutę. Istotne jest zatem, aby obsługa wybranego zegarka do biegania była intuicyjna. 

Konieczność poświęcenia większej ilości czasu na zmianę parametrów będzie dla ciebie irytująca i może negatywnie wpłynąć na przebieg treningu.

Jeżeli chcesz sprawdzić, czy obsługa wybranego modelu zegarka sportowego jest intuicyjna, nie obejdzie się bez testowania. 

Możesz też zdać się na opinię specjalistów lub osób już korzystających z danego zegarka. Pamiętaj jednak, że intuicyjna obsługa dla każdego sportowca może oznaczać coś innego. 




Czytelny wyświetlacz — to podstawa

Potrzebny ci zegarek do biegania? A może szukasz takiego, który pozwoli ci monitorować postępy podczas treningów sprawnościowych? W każdym przypadku podstawą będzie czytelny wyświetlacz.
 
Niezależnie od tego, gdzie i kiedy będziesz ćwiczył, powinieneś mieć dostęp do informacji o czasie treningu czy pomiarze tętna. W pierwszej kolejności zwróć zatem uwagę na wielkość wyświetlanych cyfr.

Nie powinieneś mieć problemu z ich odczytywaniem. Jest to szczególnie istotne, jeżeli masz problemy ze wzrokiem, a podczas treningu nie będziesz korzystał z okularów lub soczewek kontaktowych.

Większość zegarków treningowych jest wyposażona w kolorowy wyświetlacz. Przykładem są m.in.Timex Ironman Classic 30 i Sigma Sport PC 26.14. Większość producentów zegarków sportowych wykorzystuje najnowsze rozwiązania  technologiczne.

W efekcie w sklepach pojawiły się modele wyposażone w wyświetlacz dotykowy, np. Garmin Forerunner 620. Ponieważ są one droższe, powinieneś zastanowić się, czy na pewno koniecznie potrzebujesz zegarek z takim wyświetlaczem. 

Wybierz zegarek z pulsometrem

Pod wpływem ćwiczeń w organizmie zachodzi wiele procesów. Ponieważ zapotrzebowanie na tlen w czasie treningu jest wyższe niż normalnie, serce zaczyna pracować szybciej.

Niezależnie od tego, czy zamierzasz biegać, czy też stawiasz na trening sprawnościowy, przyda ci się zegarek z pulsometrem. Pozwala on monitorować pracę serca.

Funkcja ta będzie dla ciebie szczególnie istotna, jeżeli stwierdzono u ciebie wrodzoną tachykardię, czyli przyspieszoną akcję serca.

Zakup zegarka z pulsometrem jest rozwiązaniem o tyle praktycznym, że dzięki niemu możesz zrezygnować z tradycyjnego pulsometru (wyposażonego w czujnik, który umieszcza się na klatce piersiowej).

Przykładami zegarków sportowych pozwalających na pomiar tętna są m.in.: STI Ltd.AK195, Garmin Fenix 3 Sapphire czy Withings Activité Pop. Pamiętaj, że nie wszystkie zegarki sportowe są wyposażone w pulsometr. 





GPS, wysokościomierz, kompas… — jakie funkcje będą ci potrzebne?

Producenci zegarków sportowych prześcigają się w wyposażaniu ich w różne dodatkowe funkcje. Wszystko po to, aby klienci mieli duży wybór. 

Ponieważ poszczególne modele różnią się rozmaitymi parametrami, podjęcie decyzji może być bardzo trudne. Zanim zatem wyłożysz sporą sumę pieniędzy, aby nabyć najnowszy i najlepiej wyposażony zegarek, zastanów się, z jakich funkcji rzeczywiście będziesz korzystał. 

Oto kilka najczęściej spotykanych, których używają osoby biegające czy uprawiające sporty siłowe:

• Stoper. Dzięki niemu nie będziesz musiał co chwilę zerkać na zegarek. Stoper przyda ci się wówczas, gdy zamiast maratonów wybrałeś sprint i pracujesz nad poprawą swoich życiowych rekordów. Przykładem zegarka sportowego ze stoperem jest Casio W-S220-1AVEF.



• GPS. Jest szczególnie istotny z punktu widzenia biegaczy. Wybierając zatem zegarek z pulsometrem, powinieneś zwrócić uwagę na to, czy poszczególne modele zostały wyposażone także w GPS.

Dzięki informacji o aktualnym położeniu wyznaczenie trasy biegu będzie łatwiejsze. 

Funkcję tę docenią zwłaszcza zaawansowani biegacze, których może nudzić ciągłe pokonywanie tej samej drogi. Przykładem zegarka do biegania z GPS-em jest Garmin Forerunner 220 Hr.

• Licznik spalonych kalorii. W aktywności fizycznej upatrujesz możliwość zrzucenia zbędnych kalorii? Wybierz więc zegarek do biegania wyposażony w licznik spalonych kalorii, np. Suunto Ambit3 Peak HR Sapphire.

• Wysokościomierz. To funkcja, którą docenią głównie biegacze zainteresowani bieganiem po górach.

W zależności od modelu zegarka użytkownik może otrzymywać informację o wysokości, na jakiej się obecnie znajduje, lub zestawienie wysokości, na jakich przebywał.

Przykładem zegarka z pulsometrem i wysokościomierzem jest Garmin Fenix 3 Sapphire Hr Performer Bundle.


Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze zegarka treningowego?

Producenci zegarków sportowych doskonale zdają sobie sprawę z potrzeb i oczekiwań sportowców. 

Poza wymienionymi funkcjami na rynku znajdziesz także modele wodoodporne, odporne na wstrząsy, wyposażone w kompas, mapy czy odtwarzacz mp3. 

Zegarek z pulsometrem może też być zaprojektowany tak, że będzie monitorował twój sen. Pamiętaj jednak, że ostatecznie liczba funkcji nie ma znaczenia — wybierz taki model, który pozwoli ci zwiększyć wydajność treningów.



Podobne artykuły

Ostatnio dodane artykuły