Data publikacji:

Berberyna: jaka najlepsza? Działanie, dawkowanie i właściwości

Interesujesz się naturalnymi sposobami na poprawę zdrowia? Szukasz suplementu diety, którego skuteczne działanie zostało potwierdzone licznymi badaniami? W takim razie świetnym wyborem może okazać się berberyna. Sprawdzamy jej działanie i dawkowanie oraz podpowiadamy, jak wybrać najlepszą.

tabeltki

Czym jest berberyna?

Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia, czym w ogóle jest berberyna. Pod tą tajemniczą nazwą kryje się roślinny suplement diety, powstający z korzeni, liści i owoców rośliny z gatunku Berberis, który przez niektórych został uznany za jeden z najlepszych tego typu produktów.

Właściwości lecznice alkaloidu od setek lat są wykorzystywane w medycynie chińskiej. Do Polski berberyna dotarła relatywnie niedawno. Z pewnością miało to związek z licznymi badaniami, które potwierdziły jej działanie.

Przeczytaj również: Suplementacja beta-alaniny. Działanie, dawkowanie, skutki uboczne

Berberyna: działanie i właściwości suplementu

Wiesz już, czym jest berberyna. Czas sprawdzić jej działanie. Jak się okazuje, substancja pozyskiwana z roślin Berberis wykazuje właściwości przeciwcukrzycowe i przeciwzapalne. Suplement diety cieszy się szczególną popularnością wśród sportowców, ponieważ pomaga w redukcji tkanki tłuszczowej. Co ciekawe, w berberynie znajdziesz także witaminę A, czyli beta-karoten, który ma pozytywny wpływ na ludzki wzrok.

Mówiąc o berberynie i jej działaniu, warto również wspomnieć o tym, że może pomagać w obniżeniu poziomu cholesterolu całkowitego i tzw. złego cholesterolu. Podobnie jest w przypadku zbyt wysokiego ciśnienia, dlatego poleca się jej spożywanie osobom, które są w trakcie leczenia nadciśnienia.

Do właściwości berberyny można także zaliczyć działanie wspomagające odporność. Suplement z rośliny cenionej w tradycyjnej medycynie chińskiej doskonale radzi sobie z wirusami, bakteriami i grzybami. Tak szerokie spektrum działania berberyny sprawia, że mogą sięgać po nią zarówno sportowcy, jak i osoby prowadzące siedzący tryb życia.

Na tym jednak nie koniec! Berberys znalazł swoje zastosowanie nie tylko w świecie suplementów diety, ale także w dermatologii. Bardzo często wykorzystuje się go w medycynie naturalnej do przygotowania formuł, które pomagają w takich dolegliwościach skórnych jak trądzik, łuszczyca, atopowe zapalenie skóry czy wrzody.

Berberyna: przeciwwskazania

Nic dziwnego, że coraz więcej osób chętnie stosuje berberynę. W końcu jej działanie i prozdrowotne właściwości naprawdę robią wrażenie. Jednak czy suplement diety jest dla każdego?

Niestety nie. Kapsułek nie powinny spożywać kobiety w ciąży i karmiące piersią. Podobnie jest w przypadku dzieci. Mimo że berberyna jest uznana za bezpieczną, to bez względu na twój stan zdrowia warto skonsultować się z lekarzem przed rozpoczęciem jej przyjmowania.

Czy berberyna ma jakieś skutki uboczne?

Decydując się na stosowanie berberyny, warto pamiętać, że długotrwałe przyjmowanie suplementów diety, które je zawierają, może prowadzić do odkładania się substancji aktywnej w wątrobie, trzustce i sercu. Dlaczego? Ponieważ ludzki organizm potrzebuje bardzo dużo czasu, aby poradzić sobie z jej wydaleniem. Właśnie dlatego zachęcamy do konsultacji z lekarzem i ostrożności.

Długotrwałe przyjmowanie berberyny, pomimo jej prozdrowotnego działania, może prowadzić do nadmiernego obciążania wątroby, trzustki i sercu. Czasami ma nawet wpływ na ich prawidłową pracę, a w ekstremalnych przypadkach prowadzi nawet do uszkodzenia wymienionych narządów.

Berberyna: dawkowanie

W przypadku berberyny mamy do czynienia z niską biodostępnością. Co to oznacza? Suplementy diety, które ją zawierają, nie są w całości przekazywane do krążenia ogólnego, a do tego wolno się wchłaniają. W efekcie dawka, którą przyjmujesz, różni się od tej, która faktycznie trafi z układu pokarmowego do narządów. Właśnie dlatego zaleca się regularne spożywanie berberyny 2-3 razy dziennie.

Optymalna ilość berberyny dziennie wynosi 1200-1500 mg. Uważaj, aby jej nie przekroczyć! Najlepszy moment na przyjęcie suplementu to tuż przed posiłkiem. Pamiętaj także, aby zachować równie odstępy między kolejnymi dawkami.

Berberyna w sporcie? Tak!

Jak wyżej wspomnieliśmy, działanie berberyny jest wykorzystywane również przez sportowców. Głównie ze względu na to, że ma wpływ na redukcję tkanki tłuszczowej przez przyspieszenie spalania zgromadzonego zapasowego tłuszczu.

Co ciekawe, suplement może także wpływać na zwiększenie odporności ciała na obciążenia, co okazuje się szczególnie pomocne u osób, które regularne podnoszą ciężary lub trenują kulturystykę.

Berberyna: jaka będzie najlepsza? Polecane produkty

Chcesz kupić berberynę i nie wiesz, jaka będzie najlepsza? Mamy dla ciebie kilka polecanych produktów, które cieszą się popularnością wśród użytkowników serwisu Ceneo.

Berberyna 250 mg (60 kapsułek) KenayAG

To jeden z najlepszych suplementów, który cieszy się licznymi pozytywnymi opiniami. Producent zaleca dawkowanie 2 razy dziennie, dzięki czemu opakowanie starczy ci na dwa miesiące.

Swanson Berberyna 400 mg 60 kapsułek

Suplement, który może pochwalić się o wiele wyższą zawartością głównej substancji aktywnej niż jej poprzednik. Propozycja znanego w świecie naturalnych preparatów producenta jest sprowadzana ze Stanów Zjednoczonych, ma otoczkę kapsułki z żelatyny i powinna być spożywana raz dziennie.

Medverita Berberyna ekstrakt 98% z korzenia berberysu

To ekonomiczna propozycja dla osób, które mają już doświadczenie w przyjmowaniu suplementów z berberysem. W każdej kapsułce znajdziesz aż 490 mg czystej berberyny! Jedynym dodatkowym składnikiem jest żelatyna. Suplement zawierający wyciąg z korzenia Berberis aristata powinien być przyjmowany raz dziennie.

Autorka: Katarzyna Wendzonka