Bezmięsne obiady dla całej rodziny

Dla wielu osób wegetarianizm to nie tylko sposób odżywiania, lecz także styl życia. Klasyczni wegetarianie nie jedzą produktów, które wymagają zabicia zwierząt, a więc mięsa, żelatyny, smalcu i podrobów. Podstawą ich diety są warzywa, owoce, zboża, orzechy oraz pestki. Przepisy wegetariańskie zaskakują różnorodnością wykorzystywanych składników i z powodzeniem można z nich skorzystać, gotując obiad dla całej rodziny. Po potrawy kuchni wegetariańskiej sięgają nie tylko ci, którzy wyłączyli ze swej diety mięso, lecz także osoby, lubiące od czasu do czasu poznawać nowe smaki i eksperymentować kulinarnie.

Kuchnia wegetariańska — wady i zalety

Wegetarianizm ma wiele bardziej lub mniej restrykcyjnych odmian. Za najbardziej rygorystyczny uznaje się weganizm, który wyklucza nie tylko mięso, lecz także wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego, np. mleko, jaja, miód oraz żelatynę.

Osoby nieprawidłowo stosujące dietę wegetariańską często cierpią na niedobór żelaza, witaminy B12, pełnowartościowego białka i wapnia. Niesie to z sobą ryzyko niedokrwistości, osteoporozy czy niedożywienia białkowego.

Istnieją także łagodniejsze typy wegetarianizmu, np. laktoowowegetarianizm, który pozwala spożywać jaja, mleko oraz jego przetwory.

Wegetarianizm ma także sporo zalet. Osoby, które korzystają z kuchni wegetariańskiej, jedzą więcej warzyw i węglowodanów złożonych zawartych w kaszach, makaronach i ciemnym pieczywie niż osoby na tradycyjnej diecie. Spożywane przez nich produkty są bogate w błonnik pokarmowy, witaminę C oraz karotenoidy.

Właściwe stosowanie diety wegetariańskiej i dostarczanie organizmowi podstawowych składników odżywczych, może uchronić przed rozwojem otyłości, nadciśnienia tętniczego czy cukrzycy typu 2. Mimo wyeliminowania sporej liczby produktów kuchnia wegetariańska wcale nie musi być uboga i nudna.

Pomysły na wegeobiad

Jest wiele przepisów wegetariańskich, które pozwolą stworzyć smaczne i efektowne wegeobiady dla całej rodziny. Oto przykłady dań, które polubią nie tylko dorośli, lecz także dzieci.

Przepisy wegetariańskie z soczewicą

Soczewica to doskonała alternatywa dla białka pochodzenia zwierzęcego, dlatego tak chętnie korzysta z niej kuchnia wegetariańska. Jest źródłem potasu, który obniża ciśnienie krwi, i kwasu foliowego, niezbędnego dla kobiet w ciąży. Istnieje kilka odmian soczewicy, które różnią się od siebie kalorycznością i zawartością składników odżywczych. Soczewica nie jest źródłem pełnowartościowego białka, ale łącząc ją z produktami roślinnymi bogatymi w inne aminokwasy, można stworzyć pełnowartościowy posiłek.

Kuleczki z soczewicy dla dzieci

Smacznym dodatkiem do wegeobiadu będą kuleczki z soczewicy, które z pewnością przypadną do gustu dzieciom.
Składniki:
 
Przygotowanie:
Soczewicę zalewamy wodą, solimy i gotujemy, aż będzie miękka. W tym czasie kroimy cebulę w kostkę i podsmażamy ją na klarowanym maśle. Następnie ugotowaną soczewicę rozcieramy widelcem, dodajemy jajka, mąkę pszenną, mąkę ziemniaczaną, przyprawy i cebule. Całość mieszamy do uzyskania masy. Jeśli jest ona zbyt rzadka, musimy dodać więcej mąki pszennej. Z masy formujemy małe kuleczki, obtaczamy je w mące ziemniaczanej i smażymy na głębokim oleju. Można je podawać z sosem pomidorowym lub paprykowym i makaronem.

Zupa z soczewicy z dodatkiem pomidorów

Sycącym i rozgrzewającym pomysłem na wegeobiad jest smaczna zupa z soczewicy z pieczonymi pomidorami.
Składniki:

Przygotowanie:
Pomidory parzymy wrzątkiem i obieramy ze skóry. Obieramy cebule, kroimy na kawałki i podsmażamy w garnku z olejem. Marchewkę i pietruszkę ścieramy na tarce i dodajemy do podsmażonej cebuli. Do garnka wrzucamy posiekane pomidory i doprawiamy. Całość dusimy przez około 10 minut, często mieszając. Następnie dodajemy soczewicę, zalewamy wrzącą wodą i gotujemy przez 10–15 minut. Doprawiamy według uznania. Gotową zupę rozdrabniamy blenderem. Idealnie smakuje z ziemniakami lub makaronem.

Tofu — zdrowy produkt w wegekuchni

Słynne tofu to ser z mleka sojowego, który często pojawia się w przepisach wegetariańskich. Jest bogate w wapń i białko, nie zawiera cholesterolu i ma mało kalorii, dlatego doskonale sprawdza się w dietach odchudzających. Sympatycy tofu tworzą wiele przepisów wegetariańskich zawierających ten składnik.

Tofu z sosem pieczarkowym

To bardzo smaczny, a zarazem szybki pomysł na wegeobiad, który można przyrządzić w wersji łagodnej lub aromatycznej, w zależności od użytych przypraw i rodzaju tofu. Danie można podawać z ryżem, ziemniakami, kaszą czy kopytkami.

Składniki:

Marynata do tofu
Sos do tofu
 
Przygotowanie:
Siekamy drobno czosnek i cebulę, a następnie łączymy je z resztą składników marynaty. Tofu kroimy w kosteczkę i mieszamy z marynatą. Zostawiamy je pod przykryciem w misce na co najmniej godzinę. Następnie zamarynowane tofu wrzucamy na patelnię i podsmażamy. Dodajemy posiekane pieczarki i smażymy całość przez około 15 minut. W szklance z gorącą wodą rozpuszczamy półtorej kostki bulionu, dodajemy kilka ziarenek ziela angielskiego i goździki. Zawartość szklanki dokładnie mieszamy i wlewamy na patelnię. W tym czasie do naczynia z zimną wodą dodajemy mąki i wlewamy na wrzącą patelnię. Całość dokładnie mieszamy i gotujemy przez około 5 minut.

Soja — źródło białka i dobrych kwasów tłuszczowych

Przepisy wegetariańskie bardzo często wymieniają jako składnik soję, która jest bogata w wysokowartościowe białko oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. To także źródło witaminy B, potasu, magnezu i żelaza.

Kotleciki sojowe z papryką

Kotleciki sojowe są doskonałym zamiennikiem tradycyjnych kotletów schabowych. Są zdrowe i niskokaloryczne. Można je podawać z ryżem, kaszą gryczaną czy surówką.

Składniki:

Przygotowanie:
Czerstwą bułkę namaczamy w miseczce, a cebulę i czosnek szatkujemy. Gotujemy soję, dodajemy do niej jajko i wcześniej przygotowane składniki. Doprawiamy oregano, papryką solą i pieprzem. Powstałą masę formujemy w kotleciki. Następnie obtaczamy je w bułce tartej i smażymy na patelni, aż do zarumienienia.


Kuchnia wegetariańska znajduje coraz więcej sympatyków i ciągle zaskakuje smakiem i wyglądem proponowanych potraw. Przepisy wegetariańskie często są szybkie i łatwe w przygotowaniu, dlatego nie musisz martwić się czasem spędzonym w kuchni. Wegeobiad to propozycja nie tylko dla osób niejedzących mięsa, lecz także dla tych, którym znudziła się tradycyjna kuchnia.

Podobne artykuły

Ostatnio dodane artykuły