Brama na pilota — nowoczesne i wygodne rozwiązanie

Planując bramę wjazdową lub garażową, powinniśmy zastanowić się nad najlepszym rozwiązaniem. W przypadku, gdy brama będzie intensywnie eksploatowana, warto zadbać, by korzystanie z niej było proste i przyjemne. W takiej sytuacji warto rozważyć zainstalowanie nowoczesnej, automatycznej bramy na pilota.
Decydując się na bramę na pilota, przede wszystkim musimy wybrać sposób jej otwierania. Wśród dostępnych na rynku produktów tego typu znajdziemy bramy segmentowe, rozwierane, przesuwane itd. Różnią się one między sobą konstrukcją otwierania. Brama rozwierana ma budowę tradycyjną z dwoma lub jednym skrzydłem, natomiast brama przesuwana to nowoczesna konstrukcja o jednym skrzydle, która otwiera się wzdłuż wewnętrznej strony ogrodzenia. Tego typu wjazd nie zajmuje przestrzeni parkingowej ani podjazdowej, co sprawia, że jest częściej stosowany niż brama rozwierana. Brama segmentowa, jak sama nazwa wskazuje, składa się z segmentów, czyli paneli.
Wybierając bramę automatyczną, powinniśmy zdecydować się także na zakup napędu do bramy wraz z drzwiami u tego samego producenta. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że automatyka do bramy będzie kompatybilna z wybranym urządzeniem.

Brama na pilota — wygodne otwieranie

Bramy na pilota umożliwiają wygodne otwieranie bez potrzeby opuszczania samochodu. To rozwiązanie nieco droższe od innych ze względu na wykorzystanie innowacyjnej technologii. Obecnie nowoczesne rozwiązania montażu bram na pilota pozwalają klientom na wybór systemu otwierania. Można zdecydować się na pilota sterowanego za pośrednictwem częstotliwości radiowych lub na system BiSecure, który umożliwia sprawdzenie zamknięcia bramy bez wychodzenia z domu. Nowoczesne rozwiązania pozwalają także na zainstalowanie przycisku sterującego bramą bezpośrednio w samochodzie. Brama na pilota może być otwierana także za pomocą aplikacji w telefonie. Instalując automatyczną bramę na pilota, możemy także zdecydować się na zintegrowanie napędu z oświetleniem. Jest to rozwiązanie często stosowane w garażach — lampa wyłącza się automatycznie po zamknięciu bramy wjazdowej.

Automatyka do bram — właściwe funkcjonowanie

Brama na pilota musi być dobrze zintegrowana z automatyką odpowiedzialną za jej właściwe funkcjonowanie. Na automatykę do bram składają się następujące elementy:

  • ramię lub wózek jezdny, który jest napędzany łańcuchem albo paskiem zębatym, przesuwanym po szynie jezdnej;
  • siłownik — elektryczny silnik wprawiający cały sprzęt w ruch;
  • centrala — odpowiedzialna za pracę siłownika, ma włącznik, wyłącznik, klawiaturę;
  • pilot do bramy, klawiatura, karty kodów i przyciski do uruchamiania napędu.

O efektywności i komforcie korzystania z bramy automatycznej decyduje przede wszystkim siła ciągnięcia i pchania — powinna ona wynosić 500 N przy niewielkich bramach i 1200 N przy bramach dużych oraz ciężkich. Mała moc napędu będzie skutkować wolniejszym zamykaniem i otwieraniem bramy. Wjazd garażowy może być dodatkowo wyposażony w system poprawiający bezpieczeństwo. W takim przypadku automatyka do bram ma układ odłączający. Taki system dba o to, żeby drzwi wjazdowe po napotkaniu przeszkody w trakcie zamykania zatrzymywały się i cofały. Kolejnym zabezpieczeniem stosowanym w automatyce do bram jest układ chroniący przed opadaniem. W przypadku awarii spowodowanej zerwaniem sprężyny specjalny mechanizm blokuje bramę w trakcie próby jej otwarcia. Automatyka do bram może być także wyposażona w zabezpieczenia antywłamaniowe.

Brama segmentowa, czyli połączone panele

Brama segmentowa skonstruowana jest z segmentów, czyli złączonych z sobą paneli wykonanych z ocynkowanej stali. Najczęściej jest wykończona drewnopochodną okleiną, pomalowaną farbą proszkową lub pokrytą poliestrem. Bramy segmentowe są najczęściej stosowane w przestrzeniach o ograniczonej ilości miejsca. Rozwiązanie to polega na pionowym otwieraniu poszczególnych segmentów, które następnie umieszczane są pod sufitem. Żeby brama tego typu mogła swobodnie się otwierać i zamykać, wymaga minimalnej wysokości nadproża — na ogół wolna przestrzeń pod sufitem musi wynosić od 10 do 25 cm.

Napęd do bramy — trwałość materiałów

Napęd do bramy automatycznej wymaga silnika, centrali sterującej oraz odbiornika do przekazywania sygnału. Najbardziej narażony na zużycie i obciążony jest mechanizm odpowiedzialny za otwieranie i zamykanie bramy, czyli szyna jezdna, ramię, wysięgnik, pasek zębaty lub łańcuch. Wybierając bramę automatyczną, warto zwrócić uwagę, żeby właśnie te elementy nośne były wykonane z jak najtrwalszych materiałów, np. ze stali hartowanej, brązu lub mosiądzu. Oprócz tego należy pamiętać o regularnej konserwacji części napędu do bramy automatycznej. W ten sposób zapewnimy sobie sprawną pracę całego mechanizmu bez niepożądanych niespodzianek. Pamiętajmy, by zamontowanie napędu do bramy zlecić specjalistycznej firmie, dzięki temu będziemy pewni, że nie stracimy gwarancji producenta, gdyby się okazało, że automatyka została niewłaściwie założona i doszłoby do uszkodzeń.

Pilot do bramy — nowoczesne rozwiązania

Pilot do bramy jest wyposażony w nadajnik fal radiowych. Podczas każdorazowego użycia pilota sygnał radiowy jest na nowo kodowany, a liczba teoretycznych kombinacji przekracza 25 milionów. Bezpieczeństwo tej metody otwierania bramy automatycznej gwarantuje brak możliwości nagrania lub skopiowania sygnału. Nowoczesne piloty do bram wjazdowych lub garażowych mają kodowanie podobne do stosowanego w systemach bankowych lub podczas transakcji internetowych. Nadajniki używane do bram automatycznych mogą być jedno- lub wielokanałowe. Najbardziej popularne są piloty do bram z dwoma lub czterema kanałami, co umożliwia obsługę wielu urządzeń. Nowoczesny pilot do bramy może zostać zaprogramowany według upodobań właściciela — pozwala na ustawienie na przykład godziny otwierania lub zamykania bramy. Pilot może być też wyposażony w funkcję sprawdzania stanu bramy — po naciśnięciu odpowiedniego przycisku kolor lampki LED poinformuje nas, czy brama jest otwarta, czy zamknięta.

Akcesoria i dodatki

Każda nowoczesna brama automatyczna powinna być wyposażona w system ręcznego otwierania, który zapewni jej otwarcie w razie awarii lub braku zasilania. Tego typu zamknięcie garażu musi mieć także fotokomórki. Służą one do informowania, czy drzwi właściwie się otwierają lub zamykają. Warto także zadbać o zainstalowanie systemu samokontroli. Pozwoli to zaprogramować określoną liczbę cykli, po których należy przeprowadzić konserwację urządzenia. Kolejny dodatek, który jest niezbędny przy bramach automatycznych, to lampa ostrzegawcza. Powinna być zamontowana na słupku obok bramy. Takie rozwiązanie zwiększa bezpieczeństwo, zwłaszcza gdy nasza posesja znajduje się w ruchliwym miejscu. Lampka ostrzegawcza zapala się, gdy działa mechanizm otwierania lub zamykania bramy, i ostrzega postronne osoby przed ewentualnym zagrożeniem.

Brama na pilota to rozwiązanie coraz chętniej wykorzystywane przez właścicieli posesji usytuowanych tuż przy ulicach, szczególnie bardzo ruchliwych. Taka brama to także idealny sposób na bezpieczny wjazd, gdy przed posesją brakuje miejsca, w którym można pozostawić auto bez tamowania ruchu ulicznego na czas otwierania bramy. Warto jednak wybrać wysokiej jakości elementy mechanizmu bramy, co pozwoli na jej wieloletnie użytkowanie. Nie bez znaczenia jest także regularna konserwacja tych elementów.

Podobne artykuły

Ostatnio dodane artykuły