Data publikacji:

Co położyć na podłogę w garażu?

Podczas budowy domu garażowa posadzka schodzi często na drugi plan. Pozostawienie gołego betonu nie jest jednak najkorzystniejszym rozwiązaniem i utrudni korzystanie z pomieszczenia. Niezabezpieczona podłoga wchłania wodę, jest trudna w czyszczeniu, a także mocno pyli. Sprawdzamy, co położyć na podłogę w garażu.

co na podłogę w garażu

Podłoga w garażu musi wiele znieść

Dobrej jakości podłoga w garażu to w gruncie rzeczy kluczowa sprawa. Musi utrzymać ważący ponad tonę samochód, więc nie warto wykorzystywać najtańszych materiałów. Dodatkowo powinna radzić sobie z wilgocią kapilarną, mrozem (w przypadku nieogrzewanych garaży), chemikaliami czy olejem.

Nie można zapomnieć o bezpieczeństwie i wygodzie korzystania z posadzki, stąd też podłoga garażu musi być jednocześnie antypoślizgowa oraz łatwa w czyszczeniu. W wielu przypadkach te cechy się wykluczają. Co zatem położyć na podłogę w garażu?

Płytki ceramiczne w garażu

Popularnym, choć wcale nie najtańszym rozwiązaniem, jest zastosowanie płytek ceramicznych. Są łatwe w ułożeniu i przy odrobinie wprawy można wykonać tę posadzkę samodzielnie. Dużym plusem płytek jest łatwość utrzymania posadzki – wystarczy umyć ją wodą z płynem do mycia podłóg. Dzięki temu podłoga jest odporna na zabrudzenia i świetnie sprawdzi się wtedy, gdy dojazd do garażu prowadzi po np. polnych drogach, błocie lub grząskim terenie.

W przypadku garażu najlepiej sprawdzą się płytki o wymiarach ok. 30 x 30 do 80 x 80 cm. Większe mogłyby połamać się pod kołami samochodu.

Ryzykiem związanym z zastosowaniem płytek ceramicznych jest możliwość stłuczenia ich. Pęknięcia są często efektem niewłaściwego położenia płytek, a konkretnie nierównomiernego rozprowadzenia kleju. Zdarzają się także podczas upadku ciężkiego przedmiotu. Jeśli lubisz majsterkować i często używasz narzędzi, zabezpiecz strefę pracy miękką matą. Innym rozwiązaniem jest wybór na posadzke w garażu elastycznych płytek PVC, znacznie odporniejszych na uderzenia.

Co na podłogę w garażu? Impregnowany beton

Posadzka betonowa w garażu wcale nie musi być zła. Musisz jednak zadbać o odpowiednie wyszlifowanie oraz wyprofilowanie nawierzchni, by zapobiec tworzeniu się zacieków. Drugim ważnym punktem jest to, by zaimpregnować podłogę. Impregnowany beton w mniejszym stopniu chłonie wodę i nie ściera się tak szybko jak ten niezabezpieczony. Utwardzacze do betonu mogą mieć różne barwy, ale najpopularniejszy (i najtańszy) jest ten w kolorze szarym.

Kiedy warto zdecydować się na podłogę betonową? Przede wszystkim wtedy, gdy garaż ma służyć jedynie do przechowywania samochodu na noc. Nawierzchnia betonowa, podobnie jak wylewka cementowa, nie jest odporna na środki chemiczne, dość trudno się ją czyści i jest narażona na wsiąkanie wody. Problemem może być też dokładne wyrównanie wylewki betonowej.

Malowany beton

Rozwiązaniem problemu pylącego i chłonnego betonu jest też pomalowanie posadzki. Wytrzymała na ścieranie farba zabezpieczy podłogę oraz zapewni podstawową ochronę przed wilgocią. Ważnym argumentem na rzecz malowania podłogi garażowej jest niska cena oraz łatwość prac. O ile ułożenie płytek wymaga umiejętności, pomalowanie podłogi jest bardzo proste. Należy jednak pamiętać, że jest to jedynie warstwa wykańczająca, więc wiele zależy od jakości wykonania wylewki betonowej lub cementowej.

Do malowania posadzki garażowej używa się najczęściej wytrzymałych farb epoksydowych, pozostawiających grubą, ochronną warstwę. Farby te są elastyczne, więc nie pękają i nie łuszczą się w trakcie użytkowania podłogi. Trzeba jednak liczyć się z koniecznością odnowienia powłoki co kilka lat. Przed naniesieniem farby dokładnie oczyść wylewkę z piachu i kurzu, a następnie zagruntuj. Dzięki temu farba lepiej zwiąże z podłożem i pokryje podłogę równomiernie.

Posadzka żywiczna w garażu

Jaka posadzka w garażu będzie dobrym rozwiązaniem? Coraz większą popularność zdobywają posadzki żywiczne. Nanosi się je wałkiem na oczyszczony i zagruntowany beton. Długość runa zależy od gładkości powierzchni podłogi.

Dla najlepszego efektu wizualnego warto wykonać równą wylewkę cementową, a następnie wyszlifować ją na gładź. Rozprowadzanie żywicy epoksydowej najlepiej zacząć od wykonania niewielkiego cokołu, dzięki któremu zabezpieczysz także dolną część ścian. To zdecydowanie ułatwi sprzątanie podłogi.

Dostępne na rynku żywice do podłóg garażowych często sprzedawane są wraz z preparatem gruntującym, z którym należy je wymieszać przed pomalowaniem. Dostępne są w różnych kolorach. Dla poprawy wizualnego efektu można dodać posypkę z różnokolorowych płatków. Dodatkowa zaletą płatków jest delikatne zwiększenie właściwości antypoślizgowych.

Posadzka garażowa z żywicy jest odporna na uszkodzenia chemiczne oraz mechaniczne. Jednym minusem podłogi epoksydowej jest wysoka cena za metr kwadratowy. W kosztach należy ująć nie tylko cenę samej żywicy, ale także prace związane z wyrównywaniem podłogi. Na nierównym betonie żywica nie wygląda tak okazale.

Wykładzina olejoodporna

Nieco mniej powszechnym wyborem do garażu jest wykładzina olejoodporna. Terminem tym określa się gumową matę wykonaną z kauczuku akrylonitrylo-butadienowego. Wykładzina sprzedawana jest w rolkach, a jej rozłożenie nie sprawi problemu. Wystarczy rozwinąć ją w garażu i odpowiednio dociąć. Choć producenci zapewniają, iż można z niej korzystać bez podklejania, lepiej przymocować ją pewnie do podłoża.

Maty olejoodporne często używane są w warsztatach samochodowych, gdzie muszą sprostać najcięższym warunkom. Po uszkodzeniu maty wystarczy wymienić ją na nowy arkusz. To znacznie szybsze niż skuwanie płytek lub ponowne wykonywanie wylewki.

Autor: Szymon Sonik