Data publikacji:

Co zamiast cukru? Poznaj 4 lepsze zamienniki

Słynne przedwojenne hasło głosiło, że „cukier krzepi”. Dziś już wiadomo, że jest to nieprawdą, a białego cukru najlepiej jest unikać jak ognia – zwłaszcza, że przez producentów żywności dodawany jest do produktów, które o zawartość cukru byś nie podejrzewał. Pytanie tylko: co zamiast cukru? Czym słodzić napoje i domowe desery, jeśli nie chcesz za to słono zapłacić swoim zdrowiem? Zobacz, czym zastąpić cukier.
zamienniki cukru

Dlaczego warto unikać cukru?

Sprawia, że wszystko smakuje lepiej, poprawia nastrój. Biały cukier jest z człowiekiem od setek lat i stosunkowo dopiero niedawno znalazł się na spożywczej czarnej liście.

Bo jego zalety kończą się właściwie na walorach smakowych; dziś cukier uważa się za główną przyczynę otyłości i nadwagi wśród dzieci i dorosłych. Jego nadmierne spożywanie prowadzi także do próchnicy, chorób serca oraz nadciśnienia. Dodatkowo zbyt częste sięganie po cukier może doprowadzić do depresji.

Smak słodki jest silnie uzależniający, a gdy zbyt bardzo się do niego przyzwyczaisz, twój organizm łaknie go coraz silniej. Wówczas dobre samopoczucie trudniej uzyskać bez słodkiego wspomagacza.
Wiesz już, że od białego cukru najlepiej trzymać się z dala. Nie oznacza to jednak, że nikt z nas nie może „osłodzić sobie” życia – na całe szczęście istnieją naturalne zamienniki cukru, które nie powodują w ludzkim organizmie spustoszenia.

To przede wszystkim produkty pochodzenia roślinnego. Niektóre z nich są kilkakrotnie słodsze od cukru, dlatego możesz używać ich znacznie mniej.

1. Ksylitol

Ksylitol to inaczej cukier brzozowy. Jest wytwarzany z kory drzewnej i zawiera aż 40% mniej kalorii niż zwykły, biały cukier. To świetne rozwiązanie jeśli zastanawiasz się, co zamiast cukru zastosować dla cukrzyków w domowych deserach, kawie czy herbacie. Ksylitol cechuje się bowiem niskim indeksem glikemicznym (IG = 8).

Ten naturalny słodzik, poza słodkim smakiem, zapewni ci kilka innych korzyści. Badania wskazują, że ksylitom działa bakteriobójczo, wspomaga wchłanianie magnezu i wapnia oraz pozytywnie wpływa na jelita.

2. Stewia

Stewia pochodzi z Ameryki Południowej i jest aż 300 razy słodsza od białego cukru! Dzięki temu dosłownie szczypta wystarczy, by posłodzić nią napój lub domowe desery.

Występuje w formie liści, proszku oraz płynu. Nie stosuj jej do pieczenia, ponieważ wówczas może się zbrylać.

Zobacz też: Zdrowe słodycze – przepisy łatwe, proste i przyjemne

3. Syrop klonowy

Tradycyjny, kanadyjski przysmak pozyskiwany jest z pni klonów. Jest bogaty w magnez, potas, fosfor oraz witaminę B, co czyni go zdrowszym od zwykłego cukru. Zawiera jednak sporo sacharozy, dlatego warto stosować go okazjonalnie.

4. Miód

Dobrej jakości miód jest słodki i niesamowicie zdrowy. To źródło witamin z grupy B, białka, garbników i cennych enzymów. Doskonale wspomaga układ odpornościowy, zwalcza infekcje i poprawia wydolność serca.

Miód składa się z sacharozy i fruktozy, dlatego nie jest dobrym rozwiązaniem dla cukrzyków. Jeśli jednak zastanawiasz się, co zamiast cukru dla dzieci będzie zdrowsze, a zarazem równie smaczne, miód okaże się rozsądniejszym rozwiązaniem.
Jeśli przepadasz za słodkim smakiem, lecz obawiasz się zgubnego wpływu cukru na zdrowie, nie musisz zapominać o słodyczach. Wypróbuj zdrowsze zamienniki cukru, które sprawdzą się jako dodatki do napojów i domowych deserów.