Czy dieta kopenhaska jest skuteczna?

Chęć posiadania zgrabnej sylwetki i dobrego samopoczucia to powód, dla którego najróżniejsze diety zyskują ogromną popularność. Niestety propagatorzy poszczególnych diet zwykle obiecują cudowne efekty i utrzymanie rezultatów po ich zakończeniu. Rzeczywistość nie zawsze pokrywa się z obietnicami, a na dodatek konsekwencją stosowania diety mogą być problemy zdrowotne. Każda kuracja odchudzająca powinna być przeprowadzana z rozwagą i uwzględnieniem indywidualnych potrzeb organizmu. Pod lupą znalazła się dieta kopenhaska, której skuteczność podobno jest wysoka — ale czy na pewno?

Geneza diety

W różnych serwisach internetowych związanych z odchudzaniem i zdrowiem pojawia się wiele informacji na temat diet. Pod hasłem: dieta kopenhaska skuteczność kryją się artykuły z odpowiedziami na pytanie, czy dietę kopenhaską naprawę warto stosować.

Tutaj znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje dotyczące faktów i mitów na temat tej diety. Zyskała ona sławę diety restrykcyjnej, lecz wysoce skutecznej, pozwalającej pozbyć się od kilku do kilkunastu kilogramów w zaledwie 13 dni.

W niektórych wypadkach masa ciała zmalała nawet o 20 kg. Nazwa diety pochodzi od miejsca, gdzie została opracowana, czyli od Kopenhagi. Niektóre źródła podają, że powstała w królewskim szpitalu w Kopenhadze, ale bardziej prawdopodobna jest wersja o stworzeniu jej przez lekarza bez większych osiągnięć w dziedzinie medycyny.

Poważne wątpliwości co do skuteczności i bezpieczeństwa stosowania diety wzbudza fakt, że instytut ją rekomendujący w rzeczywistości nie istnieje. Mimo to rygorystyczny system żywienia jest wykorzystywany przez wiele osób już od ponad 20 lat.

Na czym polega dieta kopenhaska?

Dieta kopenhaska to dieta uchodząca za cudowną. Jest przedstawiana jako dieta umożliwiająca szybką utratę kilogramów i nie powodująca efektu jo-jo. Polega na znacznym ograniczeniu kalorii przez 13 dni.

Należy ją stosować dokładnie przez tyle dni. Jeśli będzie stosowana krócej, nie przyniesie rezultatów. Jeżeli będzie stosowana dłużej, doprowadzi do wyniszczenia organizmu. Należy jeść wyłącznie zalecane pokarmy i nie można pozwolić sobie na najmniejsze odstępstwa.

Na skuteczność diety kopenhaskiej wpływa ścisłe przestrzeganie określonych zasad. Każde złamanie reguł żywieniowych, nawet sięgnięcie po gumę do żucia, powoduje konieczność zaprzestania diety. Nie można jednego składnika zamieniać na inny — nawet gdy jego kaloryczność i zawartość substancji odżywczych są identyczne.

Już ta zasada powinna wzbudzać pewne wątpliwości co do słuszności stosowania diety. W restrykcyjnej diecie ważny jest zarówno sam jadłospis, jak i godziny spożywania posiłków.

Obowiązują trzy posiłki dziennie. Każda porcja jedzenia jest niewielka, a łączna dzienna suma kalorii powinna wynosić około 900. Założeniem diety kopenhaskiej jest nie tylko szybka utrata masy ciała, lecz także wyeliminowanie złych nawyków żywieniowych, takich jak podjadanie między posiłkami.

Żelazne reguły diety, a przede wszystkim mocno obniżona kaloryczność i małe zróżnicowanie produktów żywnościowych powodują, że organizm otrzymuje zbyt mało energii, witamin i mikroelementów. Z tego względu dieta nie jest polecana wszystkim osobom. Istnieją przeciwwskazania do jej stosowania.

Natomiast osoby, u których nie ma przeciwwskazań powinny w czasie diety stosować preparaty witaminowe.

Jakie są przeciwwskazania do stosowania diety?

Wymagająca dieta kopenhaska jest skierowana wyłącznie do osób zdrowych. Mała ilość substancji odżywczych zawartych w diecie sprawia, że nie powinna ona być stosowana przez osoby starsze, dorastającą młodzież i dzieci.

Ze względu na duże zapotrzebowanie energetyczne organizmu nie mogą korzystać z niej sportowcy. Odradza się ją także osobom pracującym fizycznie.

W ogóle skuteczność diety kopenhaskiej jest uzależniona od jej ścisłego przestrzegania, a jej rezultatem może być zmęczenie oraz osłabienie, dlatego na czas trwania diety najlepiej wziąć urlop.

Przeciwwskazaniem do stosowania diety kopenhaskiej jest ogólnie zły stan zdrowia, a także nadciśnienie tętnicze, problemy żołądkowe, ciąża i karmienie piersią.

Przed rozpoczęciem diety należy skonsultować się z lekarzem, który stwierdzi, czy istnieją przeciwwskazania do jej rozpoczęcia, czy nie.

Jadłospis na 13 dni

Jeżeli twoją wybraną dietą jest dieta kopenhaska, skuteczność zależy od skrupulatnego przestrzegania zalecanego jadłospisu przez 13 dni i spożywania pokarmów o ustalonych porach. Należy przyjmować trzy posiłki dziennie w następujących przedziałach czasowych:

śniadanie: 8:00‒9:00

lunch: 12:00‒14:00

obiad: 16:00‒18:00.

Dieta jest zaplanowana w taki sposób, że jeden zestaw posiłków na cały dzień stosuje się dwukrotnie w ciągu całego trwania diety, i to w określone dni:

 

jadłospis na dzień pierwszy i ósmy:

  • obiad: befsztyk wołowy, sałatka wegetariańska;

 

jadłospis na dzień drugi i dziewiąty:

  • śniadanie: kubek czarnej kawy z łyżeczką cukru;
  • obiad: plasterek chudej szynki, szklanka jogurtu naturalnego;

jadłospis na dzień trzeci i dziesiąty:

  • śniadanie: kubek czarnej kawy z łyżeczką cukru;
  • obiad: 2 jajka ugotowane na twardo z kilkoma listkami zielonej sałaty, plasterek szynki;

 

jadłospis na dzień czwarty i jedenasty:

  • lunch: pół opakowania twarożku, 2 jajka ugotowane na twardo, średnia marchewka;
  • obiad: sałatka ze świeżych owoców, kubek naturalnego jogurtu;

 

jadłospis na dzień piąty i dwunasty:

  • śniadanie: kubek czarnej kawy z łyżeczką cukru;
  • lunch: ugotowana chuda ryba (pstrąg lub dorsz);
  • obiad: befsztyk wołowy, szklanka brokułów lub szpinaku;

 

jadłospis na dzień szósty i trzynasty:

  • śniadanie: kubek czarnej kawy z łyżeczką cukru;
  • lunch: kawałek kurczaka, kilka liści sałaty;
  • obiad: 1‒2 jajka ugotowane na twardo, kubek jogurtu naturalnego;

 

jadłospis na dzień siódmy:

  • śniadanie: kubek herbaty z łyżeczką cukru;
  • lunch: porcja chudego mięsa — gotowanego lub smażonego;
  • obiad: post.

 

Jeśli liczysz na skuteczność diety kopenhaskiej, musisz przestrzegać przedstawionego jadłospisu.

Dieta kopenhaska — skuteczność

Słynna dieta kopenhaska kusi dużą liczbą kilogramów zrzucanych w krótkim czasie. Niektóre poradniki podkreślają też, że nie występuje po niej efekt jo-jo.

Jaka jest jednak rzeczywista skuteczność diety kopenhaskiej? Dieta w żaden sposób nie jest dostosowywana do indywidualnych potrzeb osoby, która chce schudnąć.

Nie ma znaczenia, czy chcesz stracić 3 czy 15 kg — jadłospis wygląda identycznie. Rezultatem może być zbyt duża utrata masy ciała. Dieta nie jest też dopasowana do wieku ani aktywności fizycznej.

Bardzo niska kaloryczność powoduje, że jest to niemal głodówka. Może wywoływać omdlenia, osłabienie mięśni, problemy z koncentracją i rozdrażnienie. Niestety nie pomaga w nabraniu prawidłowych zwyczajów żywieniowych, a po jej zakończeniu mogą występować wilcze napady głodu.

Dieta ta doprowadza do szybkiego spadku poziomu cukru we krwi — może być przyczyną hipoglikemii. Należy do diet powodujących efekt jo-jo. Zdarza się, że w ciągu kilku miesięcy po jej zakończeniu nie tylko wraca się do poprzedniej wagi, lecz nawet zyskuje jeszcze więcej kilogramów.

Kawa z cukrem proponowana na śniadanie podrażnia żołądek, ponieważ jest wypijana na czczo. Pozbawione wartości śniadanie spowalnia metabolizm organizmu.

Dieta sprzyja szybkiemu zmniejszeniu masy ciała, ale nie przez spalanie tkanki tłuszczowej, lecz odwodnienie i spalanie tkanki mięśniowej. Zapewnia chudnięcie, ale jest niezdrowa, a jej efekty krótkotrwałe. Lek
arze zdecydowanie odradzają jej stosowanie.

Podobne artykuły