Czy fast foody mogą być zdrowe?

Większość z nas przynajmniej raz w życiu zjadła pizzę, hamburgera, chipsy lub frytki. Dla niektórych fast foody stanowią stały element jadłospisu. Takie przekąski są szybkim, łatwo dostępnym i smacznym sposobem na zaspokojenie głodu.  Niestety, są też bardzo niezdrowe.

Dlaczego? Są to bowiem wysoko przetworzone produkty o dużej zawartości tłuszczu i soli, z małą ilością błonnika, witamin i minerałów. Często naszpikowane konserwantami, barwnikami i polepszaczami smaku. Są też niezwykle kaloryczne. Dorosły człowiek potrzebuje (w zależności od płci, wieku i rodzaju wykonywanej pracy) ok. 1800 – 3200 kalorii. Natomiast 100 gram chipsów ma w sobie aż 530 kcal!

Jeśli należysz do miłośników pizzy, frytek, chipsów i hamburgerów, a Twoje BMI czy poziom cukru i cholesterolu zaczynają odbiegać od normy - czas na zmianę! W walce o zdrowie i szczupłą sylwetkę musimy zrezygnować z dotychczasowych nawyków żywieniowych. Jeżeli Twoim problemem jest jedzenie szybkich i niezdrowych posiłków typu fast food, mamy dla Ciebie ciekawą alternatywę. Warunek jest jeden - przygotujmy posiłki sami, z użyciem odpowiednich produktów.

Pizza fit

Pizza na średnim cieście ma w 100g ok. 270 kcal. Robiona jest z białej mąki, często dominuje w niej ser, salami i pieczarki. Taki posiłek nie dostarcza nam zbyt wielu wartości odżywczych - niestety jest to prawie sam tłuszcz i cukry proste. Tymczasem można by zmienić w niej kilka rzeczy i sprawić, że będzie ona bardziej wartościowym i mniej kalorycznym posiłkiem. 

Zacznijmy od mąki. Aby spód do pizzy fit zawierał chociaż trochę błonnika i witamin, dodajmy do białej mąki pszennej tyle samo mąki pełnoziarnistej żytniej. Następnie posmarujmy nasz spód własnoręcznie zrobionym sosem pomidorowym. Na wierzchu poukładajmy kolorową paprykę, plastry pomidora, kukurydzę, trochę chudej szynki i odrobinę mozzarelli. Po upieczeniu udekorujmy pizzę świeżą bazylią lub rukolą. Tak przyrządzona pizza będzie dużo zdrowszym, a równie smacznym i sytym posiłkiem.

Dietetyczne domowe hamburgery

Klasyczny hamburger w 100g zawiera ok. 300 kalorii. Dominuje w nim wielka, biała bułka i cały ocieka tłuszczem. Do przyrządzenia zdrowszej wersji hamburgerów potrzebujemy bułek pełnoziarnistych. Najlepiej jeśli sami je upieczemy z mąki żytniej. Możemy przygotować hamburgera w dwóch wersjach:

  • Do środka naszego domowego hamburgera wkładamy listki sałaty, plastry pomidora, ogórka, drobno posiekaną cebulkę i kotleta mielonego. Kotleta przygotowujemy sami. Używamy do tego mięsa zmielonego przy nas w sklepie lub samodzielnie. Doprawiamy go jajkiem i ulubionymi przyprawami. Zamiast panierki użyjmy sezamu lub drobno posiekanych orzechów.
  • Hamburgera wypełniamy listkami rukoli, plasterkami pomidora, odrobiną majonezu i grillowaną piersią z kurczaka.

Warto spróbować zrobić samemu domowego hamburgera i przekonać się, że istnieje jego zdrowsza, a nawet smaczniejsza wersja.


Chipsy z buraka

Chipsy to bardzo wciągająca przekąska. Ciężko jest poprzestać na spożyciu ich w małej ilości. Tymczasem jedząc chipsy, jemy prawie sam tłuszcz! Miłośnicy tej chrupiącej przekąski mogą zastosować smaczną i zdrową alternatywę – chipsy z buraka. Brzmi co prawda mało przekonująco, ale jakże zdrowo. Burak w 100g ma tylko 43 kcal, a do tego dużo żelaza, wapnia, potasu, magnezu, błonnika i witamin. Oto przepis.

Składniki:

  • 2 – 3 buraki
  • łyżka oliwy z oliwek
  • sól

Przygotowanie:

Buraki należy obrać i pokroić w cienkie talarki. Następnie skropić je oliwą, posypać solą i ułożyć na blaszce pokrytej papierem do pieczenia. Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 140 stopni Celsjusza. Pieczemy ok. 40 minut. Podczas pieczenia można od czasu do czasu skropić buraki wodą. Należy bardzo uważać, ponieważ nasze chipsy z buraków łatwo jest przypalić.

Domowa tortilla

Wielu miłośników kuchni meksykańskiej nie jest w stanie zrezygnować z tortilli. Niestety, zazwyczaj jest ona dosyć tłusta. Ją także możemy przygotować w dużo zdrowszej wersji. Wystarczy zastosować się do kilku rad:

  • Przygotujmy sami placek do tortilli, używając do tego mąki pełnoziarnistej. W ten sposób dostarczymy organizmowi sporą ilość błonnika.
  • Dodajmy jak najwięcej warzyw. Może to być fasola, kukurydza, papryka, ogórek, pomidor, czy różne rodzaje sałaty. Warzywa prawie w ogóle nie zawierają tłuszczu i dostarczają dużo wartości odżywczych.
  • Sos do domowej tortilli wykonajmy z jogurtu naturalnego z dodatkiem czosnku, soli i pieprzu.
  • Zrezygnujmy ze smażonego i panierowanego mięsa wieprzowego, a dodajmy grillowaną pierś z kurczaka. Kurczak jest bardzo chudym mięsem.

Patelnia grillowa aby jeść zdrowiej


Do dietetycznego gotowania warto jest zaopatrzyć się w patelnię grillową. Można jej używać przy każdym rodzaju kuchenki. Dzięki specjalnym prążkom potrawy wyglądają tak, jakby były przyrządzane na klasycznym grillu. Dzięki tej metodzie unikniemy przedostawania się szkodliwych substancji zawartych w dymie i w rozpałce. Unikniemy również tłuszczu stosowanego w zwykłych patelniach.

Do patelni grillowej, jak i do innych patelni z wrażliwą powierzchnią, używamy akcesoriów plastikowych. A wszystko po to, by nasza patelnia nie uległa zniszczeniu i służyła nam przez długi czas.

Marta Nikodem

Uwielbia testować nowości na rynku kosmetycznym. Produkty dla  kobiet nie mają dla niej żadnych tajemnic, uważnie analizuje ich skład oraz sprawdza ich skuteczność. Swoją przygodę z pisaniem na temat urody rozpoczęła kilka lat temu, zakładając bloga. Recenzuje nowości i radzi jak dbać o urodę niedoskonałą. Zwolenniczka naturalnych składników.

Podobne artykuły

śniadanie

Co jeść na redukcji? Dieta na utratę tkanki tłuszczowej

2021-09-06
Dieta redukcyjna to sposób odżywiania, którego głównym założeniem jest spożywanie posiłków o niższej kaloryczności, niż w rzeczywistości potrzebujemy. Tak zwany deficyt kaloryczny jest niezbędny do utraty zbędnej tkanki tłuszczowej, a co za tym idzie – do utraty wagi. Jak prawidłowo podejść do tematu diety redukcyjnej, żeby nie zrobić sobie krzywdy i uniknąć efektu jojo? Co jeść na redukcji? Jakich produktów unikać na redukcji? Przeczytaj nasz poradnik i przekonaj się, że zdrowa dieta na redukcję tkanki tłuszczowej może być nie tylko smaczna, ale również sycąca, co jest szczególnie istotne przy deficycie kalorycznym.
co jeść żeby przytyć

Co jeść żeby przytyć? Jaka dieta?

2021-09-01
Nadwaga i otyłość stają się coraz bardziej powszechnymi problemami. Często mówi się nawet o ich epidemii. Niektóre osoby mają jednak odwrotny problem. Chociaż bardzo szczupła sylwetka jest promowana i uznawana za zdrową, niedowaga również stanowi stan szkodliwy dla organizmu. Przybranie na wadze, podobnie jak schudnięcie, wymaga wysiłku i zmiany codziennych nawyków. Należy wiedzieć, co jeść, żeby przytyć, aby ten proces był bezpieczny, a efekty długotrwałe.
czy masło orzechowe jest zdrowe

Czy masło orzechowe jest zdrowe?

2021-08-30
Masło orzechowe, ze względu na swoje walory smakowe, jest coraz bardziej popularną przekąską, którą uwielbiają nie tylko dzieci. Jego podstawowym składnikiem najczęściej są orzechy ziemne, nazwane również arachidowymi. Ze względu na wysoką kaloryczność (jedna łyżeczka to około 140 kalorii), cieszy się popularnością szczególnie wśród sportowców. Masło orzechowe może być traktowane zarówno jako smaczna przekąska, jak i źródło niezbędnych składników odżywczych, takich jak: witaminy, nienasycone kwasy tłuszczowe, składniki mineralne. Czy masło orzechowe możemy jednak jeść bez ograniczeń i czy jest ono odpowiednie dla każdego?
żywność liofilizowana

Czym jest żywność liofilizowana?

2021-08-23
Żywność liofilizowana okazuje się nieoceniona wtedy, gdy trudno o przygotowanie pełnowartościowego posiłku.

Ostatnio dodane artykuły