Data publikacji:

Data produkcji opony – czy wiek opony ma znaczenie?

Zniszczone lub źle dobrane opony mogą stanowić ogromne zagrożenie dla kierowcy oraz pozostałych członków ruchu drogowego. Dzięki określeniu wieku oraz stanu technicznego opony można samemu stwierdzić, czy dalej z niej korzystać czy lepiej zainwestować w nowe ogumienie. Zobacz, jak sprawdzić datę produkcji opony oraz czy wiek opony ma znaczenie.

data produkcji opony

Data produkcji opony – jak odczytać wiek opony?

Nie potrzeba być specjalistą, aby wiedzieć, jak sprawdzić wiek opony. Gdzie sprawdzić wiek opony? Na każdym egzemplarzu muszą widnieć odpowiednie oznaczenia, na podstawie których można określić masę konkretnych informacji. Jedną z nich jest właśnie data produkcji opony.

Przeczytaj także: Opony wielosezonowe – czy warto?

Wiek opony określany jest symbolem DOT (Departament Transportu), na który składają się litery oznaczające miejsce produkcji oraz cztery cyfry wskazujące datę produkcji opony. Jeżeli opony mają trzycyfrowy DOT, to oznacza, że zostały wyprodukowane przed 2000 rokiem. W ten sposób można też od razu stwierdzić, że z takich opon lepiej już nie korzystać, ale do tego przejdę w dalszej części artykułu.

Data produkcji opony – oznaczenie. Jak odczytać?

Jak odczytać wiek opony? Sprwdźmy na przykładzie daty produkcji opony DOT: A5 0118. W tym przypadku A5 dotyczy fabryki TC Dębica S.A. w Dębicy, 01 określa, w którym tygodniu roku została wyprodukowana opona, a 18 to nic innego jak rok 2018. Tygodnie należy odczytywać w następujący sposób:

  • 01-05 – styczeń
  • 06-06 – luty
  • 10-14 – marzec
  • 15-18 – kwiecień
  • 19-23 – maj
  • 24-27 – czerwiec
  • 28-31 – lipiec
  • 32-36 – sierpień
  • 37-40 – wrzesień
  • 41-45 – październik
  • 46-49 – listopad
  • 50-53 – grudzień.

Dzięki tej rozpisce powinieneś teraz sam wiedzieć, jak sprawdzić rok produkcji opony. Ta wiedza może zaoszczędzić wam wielu poważnych kłopotów.

Czy wiek opony ma znaczenie?

Wiek opony ma ogromne znaczenie, ale nie jest jedynym wyznacznikiem. Najistotniejszy jest stan techniczny, ponieważ to on określi dokładnie, czy można jeszcze korzystać z opon czy lepiej wymienić je na nowe.

Mimo to im więcej lat ma ogumienie, tym dłużej narażane jest na oddziaływanie wielu szkodliwych czynników. Wbrew pozorom opony nie niszczą się wyłącznie podczas jazdy. Proces ich degradacji zależy również od sposobu przechowywania opon.

Wyróżnia się cztery czynniki zwiększające tempo niszczenia opon:

  • światło – należy unikać bezpośredniego promieniowania słonecznego
  • temperatura – idealna jest stała temperatura pokojowa
  • położenie – warto trzymać opony na specjalnych stojakach, w pozycji pionowej
  • wilgoć – opony nie mogą być mokre

Wiek opony a przepisy

Nie ma bezpośredniego prawnego ustalenia dopuszczalnego wieku opony. Jak pisałem wcześniej, zazwyczaj zależy to od stanu technicznego.

Jeżeli ktoś często korzysta z samochodu i nie zawsze jeździ po nawierzchniach bitumicznych (inaczej określanych twardymi), to z pewnością szybciej zużyje bieżnik i prędzej na jego oponach pojawią się pęknięcia.

Podczas rozmowy z pracownikiem jednego z toruńskich zakładów wulkanizacyjnych, dowiedziałem się, że w zakładzie jest zakaz zakładania opon starszych niż dziesięć lat. Jest to absolutna granica, której nie powinno się przekraczać.

Zalecane jest natomiast nieczekanie do ostatniej chwili, ponieważ z każdym kolejnym rokiem zwiększa się ryzyko zagrożenia niespodziewanego pęknięcia opony. Opony w rzeczywistości powinny być wymieniane co pięć, sześć lat.

Warto także pamiętać o obowiązującej w Polsce normie PN – C94300 „Ogumienie – pakowanie, przechowywanie i transport”. Według Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego opony do trzech lat od daty produkcji mogą być sprzedawane jako nowe. Oczywiście muszą być w tym czasie odpowiednio magazynowane, żeby nie traciły swoich właściwości.

Autor: Łukasz Morawski