Data publikacji:

Gainery – jakie suplementy na masę?

Gdy zastanawiamy się, jakie suplementy na masę wybrać, przed oczami pojawiają się gainery. Mimo skomplikowanej nazwy są to stosunkowo proste odżywki oparte na naturalnych i bezpiecznych składnikach. Sprawdź, jak działają gainery i dlaczego warto je suplementować.

gainery

Czym są gainery?

Gainery to szeroka grupa suplementów diety, których zadaniem jest rozbudowa masy mięśniowej. Stosowane są m.in. jako suplementy na siłownię. Składają się w około 70% z węglowodanów i 30% z białka, a ich zadaniem jest podbicie dziennej kaloryczności dostarczanych do włókien mięśniowych aminokwasów niezbędnych do odbudowy białek. Co dają gainery? Gainery działają też antykatabolicznie i mogą zwiększać potencjał anaboliczny. Innymi słowy są stworzone w taki sposób, aby dostarczana wraz z nimi energia sprzyjała rozbudowie masy mięśniowej i nie odkładała się w formie tkanki tłuszczowej, jak ma to miejsce w przypadku spożywania zwykłych węglowodanów prostych.

Przeczytaj również: Przedtreningówki – czym są i jak je stosować?

Odżywki na masę to jedynie dodatek, który nie zastąpi zbilansowanej diety. Czy warto zatem brać gainery? Odżywki węglowodanowo-białkowe mogą ułatwić utrzymanie proporcji makroskładników w diecie oraz zastąpić słodycze. Popularne gainery w proszku mają bowiem najróżniejsze smaki, a po zmieszaniu ich z wodą lub mlekiem uzyskasz pysznego szejka. Zaletą gainerów jest też to, że można dodać je do innych słodkich posiłków, np. naleśników czy owsianki.

Jakie suplementy na masę wybrać, czyli co dają i dla kogo są gainery?

Gainery to nie tylko suplementy dla sportowca. Rolę gainerów w diecie najbardziej docenią osoby o typie ektomorficznym. Są to osoby szczupłe, które z trudem budują masę mięśniową. Gainery mogą wspomóc budową tzw. suchej masy mięśniowej, czyli tej nieuwzględniającej tłuszczu. Z zalet odżywek węglowodanowo-białkowych skorzystają też osoby o słabym apetycie, które nie są w stanie wypełnić dziennej puli kalorycznej ze zwykłego pożywienia. To także dobra opcja dla osób jedzących często i regularnie. Szejk węglowodanowo-białkowy może zastąpić ci jeden z posiłków, np. w pracy lub na wyjeździe.

Czy gainery są bezpieczne?

Gainery można spożywać o dowolnej porze, podobnie jak inne posiłki. Ze względu na dużą zawartość węglowodanów najlepiej jednak unikać przyjmowania odżywki tuż przed snem. Odżywkę węglowodanowo-białkową warto wykorzystać w tzw. oknie anabolicznymi, czyli około 1-2 godziny po treningu. Pomoże to odbudować zapasy glikogenu, powstrzyma procesy kataboliczne związane z wyrzutem kortyzolu i wykorzysta hormony sprzyjające rozwojowi mięśni. Dawka suplementu powinna zostać dostosowana do pozostałej kaloryki w diecie, z uwzględnieniem rozkładu poszczególnych makroskładników.

Czy warto brać gainery?

Stosowanie gainerów nie jest konieczne. Można w pełni zastąpić je bilansowana dietą i uzyskać identyczne efekty. Nie da się jednak ukryć, że głównym powodem ich stosowania jest duża wygoda. Włączając dobre gainery czy odżywki białkowe w dietę, można ograniczyć konieczność spożywania posiłków w formie stałej. Inna sprawa, że przyjmowania suplementów pozytywnie wpływa na psychikę i pomaga w motywacji do ćwiczeń.

Jakie suplementy na masę wybrać?

Oprócz gainerów znajdziesz też wiele innych odżywek, które wspomagają rozwój mięśni. Jakie suplementy na masę wybrać? Bardzo popularna jest suplementacja kreatyny, czyli najlepiej przebadanego i bardzo skutecznego suplementu, którego niewątpliwą zaletą jest bardzo niska cena. Monohydrat kreatyny kupisz już za około 20 zł. Oprócz tego przyda się odżywka białkowa, która w odróżnieniu od gainera nie ma dodatku węglowodanów. Często polecane są też odżywki wpływające na produkcję hormonów anabolicznych, czyli ZMA czy tribulus. Ciekawym suplementem jest cytrulina. Wpływa na produkcję tlenku azotu, co objawia się zwiększoną tzw. pompą mięśniową.

Budowa masy mięśniowej nie jest łatwa i nie należy się spieszyć, ale suplementy diety naprawdę mają potencjał. To, czy z niego skorzystasz, zależy od tego, jak wykorzystasz pozostałe elementy układanki: dietę, trening i regenerację.

Autor: Szymon Sonik

;