Data publikacji:

Jak zaoszczędzić, robiąc jadłospis na tydzień?

Wydatki na jedzenie potrafią „zjeść” dużą część naszego budżetu. Bardzo często jest to nazywane „przejadaniem pensji”. Znamy jednak sposób na to, jak oszczędzić na jedzeniu - wystarczy planować jadłospis na tydzień. Zobacz, jak to zrobić.

Jak oszczędzić na jedzeniu?

Pierwszym i podstawowym krokiem, który należy zrobić podczas próby zaoszczędzenia na jedzeniu jest rezygnacja ze stołowania się na mieście. Nawet jeśli wydaje ci się, że koszt obiadu (15-20 zł) w porównaniu z przygotowaniem takiego samego dania w domu to mała różnica – tylko ci się tak wydaje. W rzeczywistości każda restauracja musi zarabiać, dlatego koszt składników potrawy to zazwyczaj 30% ceny dania lub nawet mniej. Zdrowe jedzenie przygotujesz bez większego problemu w domowym zaciszu. 

Tanie gotowanie – liczy się dobry plan

Przede wszystkim zanim zaczniesz gotować, wybierz się na zakupy. Przedtem koniecznie zrób dokładną listę składników, których potrzebujesz i dokładnie się jej trzymaj. Nie przeglądaj produktów w uliczkach prowadzących do tego, czego poszukujesz. Chaotyczne rozmieszczenie wielu rzeczy w supermarketach, to celowy zabieg marketingowców, którzy liczą, że podczas wędrówki między regałami, włożysz do koszyka dodatkowe produkty. 

Jadłospis na tydzień - rozpisz menu

Przed zakupami dokładnie rozpisz wszystkie potrawy, które planujesz ugotować w danym tygodniu. W swoim jadłospisie uwzględnij także śniadania, kolacje i drobne przekąski. Tworząc taki tygodniowy plan, możesz posłużyć się poradnikami dotyczącymi zbilansowanej diety, co korzystnie wpłynie nie tylko na twój portfel, ale także na stan twojego zdrowia.

Zawsze sprawdzaj ceny

Podczas zakupów nie wkładaj do koszyka pierwszego lepszego produktu. Zawsze staraj się znaleźć zamiennik i porównywać ceny. Czasami duży napis: promocja, potrafi odebrać nam zdolność logicznego myślenia i nie zauważyć rzeczy innej marki, której cena jest niższa nawet bez oferty promocyjnej.

Jak przygotować tani jadłospis?

Podstawą budowania taniego jadłospisu jest wykorzystywanie podobnych produktów w potrawach. Dzięki temu np. połowa papryki odłożonej jednego dnia nie zmarnuje się, bo wzbogaci smak kolejnego dania. Ważne też, abyś w danym tygodniu kupował dokładnie taką ilość produktów, jakiej potrzebujesz do przygotowania posiłków na 7 dni. Oczywiście, niektóre rzeczy takie jak: makaron, ryż czy mąka nie psują się tak szybko, więc nie zaszkodzi, gdy zaopatrzysz się w nie podczas jakiejś promocji, ale z warzywami i owocami ta zasada już nie zadziała. 

Tanie gotowanie – od czego zacząć?

Przed przystąpieniem do gotowania polecamy poszukać inspiracji do dań, które będą smaczne, ale także proste i tanie w przygotowaniu. Obecnie wiele ciekawych przepisów na mało kosztowne potrawy można znaleźć w książkach kulinarnych. W celu obniżenia kosztów, warto również jeść jedno danie dwa dni z rzędu. Jeśli nie lubisz codziennie jadać tego samego, to możesz dodać do potrawy jeden inny składnik lub przyprawę, co szybko odmieni jej smak.

Gotuj zupy

Zupy to niezwykle pożywne dania, a do tego bardzo tanie w przygotowaniu. Ugotowanie dużego garnka tego prostego dania to często koszt około 20 zł, a porcji wystarczy na dwa dni dla całej 4-osobowej rodziny. Pamiętaj także, że np. gotując rosół, możesz łatwo zrobić z niego zupę pomidorową, a przez to urozmaicić jadłospis następnego dnia.

Nigdy nie wyrzucaj jedzenia

Wyrzucanie jedzenia to jeden z bardzo niekorzystnych nawyków. Kupując na zapas, zapychamy lodówkę tak, że często nie zauważamy ukrytych pod stertą produktów i ciągle dokładamy coś nowego. Z tego powodu kontrolowanie zawartości lodówki jest bardzo ważne i pomaga na bieżąco wykorzystywać to, czego przydatność do spożycia się kończy.

Wykorzystuj pojemniki do przechowywania żywności

Pojemniki na jedzenie są bardzo ważnymi akcesoriami w każdej kuchni. Dzięki nim możesz podzielić danie na mniejsze porcje na każdy dzień. Pojemniki świetnie sprawdzają się także do pakowania jedzenia na wynos np. obiadu do pracy. Jeśli masz za dużo jakieś potrawy możesz ją również zamrozić, tak jak inne produkty, które posiadasz w nadmiarze np. chleb. Dzięki zamrożeniu możesz się cieszyć świeżym pieczywem bez wychodzenia rano do piekarni.

Postaw na kreatywność w kuchni

Olbrzymie znaczenie w tanim gotowaniu ma kreatywność. To dzięki niej możesz wyczarować coś z niczego, dlatego nie bój się eksperymentować i szukać nowych smaków, dodając nowe przyprawy czy dodatki do znanych już potraw. Jeśli masz w domu kilka składników i nie wiesz, co z nimi zrobić, zawsze możesz wspomóc się internetem. Wpisując produkty do wyszukiwarki, szybko znajdziesz dania, które możesz z nich stworzyć.

Bardzo szybki, prostym i tanim daniem jest makaron z tuńczykiem i kukurydzą, czyli trzech składników, które prawie zawsze można znaleźć w większości polskich domów. Dużą zaletą tego połączenia jest fakt, że każdy z tych składników ma bardzo długą datę przydatności, dlatego jest to bardzo dobre danie awaryjne np. w przypadku, gdy nie możesz wybrać się na zakupy.

Połącz siły z innymi

Jeśli jesteś singlem lub każdy z twoich członków rodziny jada obiady poza domem, to dobrym sposobem na obniżenie wydatków związanych z jedzeniem jest gotowanie na przemian ze znajomym/znajomymi z pracy. Możecie umówić się, że każdego dnia jedna osoba gotuje dla określonej grupy (2,3 lub 4 osób). Zrobienie większej porcji jednej potrawy jest dużo tańsze niż gotowanie 5 obiadów w każdy dzień roboczy.