Jak stosować dietę Dukana?

Nazwisko Dukan i dieta, którą opracował ten francuski lekarz, zyskały światową sławę. Dieta proponowana przez Pierre’a Dukana opiera się przede wszystkim na pokarmach białkowych, powoduje szybką utratę masy ciała i ogranicza ryzyko wystąpienia efektu jo-jo. Zasady, na jakich opiera się stosowanie diety Dukana, składają się z czterech faz. Aby dieta okazała się skuteczna, należy przestrzegać wszystkich wskazówek dotyczących kuracji.

Dlaczego dieta Dukana jest skuteczna?

Pierre Dukan jest lekarzem i dietetykiem, który zyskał sławę dzięki diecie gwarantującej szybkie i trwałe rezultaty.

Prowadząc w Paryżu w 1975 roku swoją pierwszą praktykę, zaobserwował on, że zgłasza się do niego duża liczba osób z nadwagą, która stanowi przyczynę wielu chorób. W tamtych czasach jedyną zalecaną przez lekarzy dietą było zmniejszenie kaloryczności i wielkości posiłków.

Jednak wielu pacjentów w krótkim czasie po zakończeniu kuracji odchudzającej wracało do poprzedniej wagi. Po długich latach obserwacji i analiz powstała dieta chroniąca przed ponownym przybieraniem na wadze.

Doktor Dukan i dieta jego autorstwa szybko zdobyli uznanie, gdy w 2000 roku książka prezentująca tę kurację odchudzającą trafiła do pierwszych czytelników. Badania kliniczne, na których podstawie dieta została opracowana, trwały aż 20 lat.

Zaletą diety jest jej dostosowywanie do indywidualnych potrzeb. Ilość pokarmu spożywanego podczas każdego z posiłków i pory ich spożywania można dopasować do własnego stylu życia, budowy ciała, wieku i oczekiwanej utraty kilogramów.

Zasadą, której należy bezwzględnie przestrzegać, jest spożywanie każdego z ustalonych posiłków. Nie wolno żadnego pominąć. Zaleca się picie dużej ilości wody, nawet do trzech litrów dziennie, co sprzyja odchudzaniu i pomaga w usuwaniu toksyn z organizmu.

Proponowana dieta Dukana chroni przed efektem jo-jo, ponieważ została podzielona na cztery fazy, które sprzyjają utrzymaniu efektów odchudzania. Na dodatek stosowanie diety Dukana od samego początku motywuje do wytrwania w kuracji, ponieważ obniżenie masy ciała następuje w krótkim czasie.

Pierwszy etap diety — faza uderzeniowa

Skorzystaj z rad, jakich dostarcza Dukan, i dieta przestanie kojarzyć ci się z nieprzyjemnym, pełnym wyrzeczeń procesem.

Pierwsza faza diety jest ukierunkowana na szybkie spalanie tkanki tłuszczowej. W zaledwie kilka dni następuje spadek masy ciała. W tym czasie należy spożywać wyłącznie produkty białkowe, które zawierają najwyżej 4‒5% tłuszczu.

Konieczne jest picie dużej ilości wody mineralnej. Można także pić herbatę. Wśród produktów dozwolonych znajduje się chude mleko i napoje typu light, które są pozbawione cukru.

Można sięgać po odtłuszczone twarożki i jogurty, ale w niedużej ilości. Faza uderzeniowa wymaga jadłospisu złożonego z chudego mięsa — może być pieczone lub grillowane.

Dopuszczalna jest chuda szynka i podroby: wątroby drobiowe, wątroby cielęce, wątroby wołowe oraz cynadry. W menu nie ma za to miejsca na szynkę wędzoną.

Bardzo wskazane są świeże ryby i owoce morza. Potrawy warto przyprawiać aromatycznymi ziołami, które nadadzą im wyśmienity smak i przyspieszą przemianę materii.

Polecane dodatki do potraw to: cebula, czosnek, pietruszka, szczypiorek, ocet, musztarda, sok z cytryny i niewielka ilość soli. Polecana dieta Dukana nie wywołuje uczucia głodu i dostarcza odpowiedniej ilości energii.

Faza uderzeniowa powinna trwać 5‒10 dni.

Drugi etap diety — faza równowagi

W fazie równowagi dieta Dukana wymaga dalszego spożywania produktów białkowych, ale co drugi dzień w menu powinny znaleźć się także warzywa w formie surowej i gotowanej.

Ważna jest naprzemienność dni białkowych z dniami uzupełnianymi warzywami. Taki system urozmaicania jadłospisu dotyczy osób, które pragną schudnąć tylko trochę.

Osoby, których celem jest zrzucenie znacznej liczby kilogramów, powinny przez 5 dni stosować dietę tylko białkową, a przez kolejne 5 uzupełniać ją o warzywa.

Zalecane jest stosowanie takich naprzemiennych 5-dniowych cykli. W ten sposób w ciągu pół roku można schudnąć nawet 20 kg. Warzywa dostarczają organizmowi mnóstwo błonnika, co powoduje pobudzenie przemiany materii.

Jednak nie wszystkie warzywa mogą być spożywane — na liście dozwolonych znajdują się: pomidory, ogórki, papryka, cukinia, bakłażan, szpinak, kapusta, sałata, cykoria, pory, szparagi, seler, rzodkiewki, grzyby, buraki i marchewka.

Raz w tygodniu stosowanie diety Dukana może zostać przełamane przystawką, daniem głównym i deserem w dowolnej postaci.

Zwiększenie urozmaicenia na tym etapie diety, w tym wzbogacenie menu o niedużą ilość węglowodanów, powoduje, że metabolizm organizmu nie zaczyna pracować na niższych obrotach, gwałtownie hamując dalszy spadek wagi, co dzieje się w przypadku diet innego rodzaju. Wręcz przeciwnie, przemiany metaboliczne zostają właściwie uregulowane.

Czas trwania fazy równowagi jest podyktowany różnymi czynnikami. Powinna ona zostać zachowana do momentu osiągnięcia satysfakcjonującej wagi ciała.

Czynniki determinujące czas, w jakim osiągana jest wyznaczona waga, to: tempo przemiany materii, wiek, cechy genetyczne i tryb życia. Ten etap diety trwa od kilku do kilkunastu miesięcy, więc należy uzbroić się w cierpliwość.

Trzeci etap diety — faza utrwalenia

Faza utrwalenia to bardzo ważny etap, która zapewnia utrzymanie uzyskanej wagi i przeciwdziała wystąpieniu efektu jo-jo. Pod tym względem Dukan i dieta jego autorstwa przewyższają propozycje innych autorów kuracji odchudzających — większość diet niestety kończy się powrotem do wcześniejszej, niepożądanej masy ciała.

Faza utrwalenia powinna zostać przeprowadzona w ściśle określonym czasie, który łatwo wyliczyć. Każdy kilogram, jakiego pozbyliśmy się podczas diety, odpowiada 10 dniom fazy utrwalenia.

W przypadku obniżenia masy ciała o 7 kg faza utrwalenia powinna wynosić 70 dni. Przez ten czas zaleca się dalsze spożywanie pokarmów białkowych, ale dietę wzbogaca się o produkty skrobiowe, pieczywo pełnoziarniste i owoce. Dozwolona ilość pieczywa to dwie kromki dziennie.

Dwa razy w tygodniu można zjeść jeden z podanych produktów: makaron, ziemniaki, ryż lub kilka plasterków sera. Należy wybierać owoce zawierające niewielkie ilości cukru, w związku z czym banany, winogrona oraz czereśnie nie są mile widziane na stole.

Dwa razy w tygodniu można pozwolić sobie na dowolny posiłek, który w czasie diety nie znajdował się w naszym menu. Dowolny obiad z przystawką i deserem, a nawet kieliszkiem czerwonego wina pozwala na powolne wychodzenie ze ścisłej diety.

Za to jeden dzień w tygodniu to nadal dzień spożywania wyłącznie żywności białkowej, czyli kierowania się zasadami z pierwszej fazy uderzeniowej.

Czwarty etap diety — faza stabilizacji

Chociaż stosowanie diety Dukana ma swoje ograniczenia czasowe, to czwarty etap diety powinien zostać stałą częścią naszego życia.

Jest on określany mianem fazy stabilizacji lub „białkowych czwartków”. Chodzi o to, aby w czwartek lub inny wybrany dzień tygodnia przyjmować jedynie pokarmy białkowe.

W pozostałe dni jemy to, na co mamy ochotę — oczywiście wskazane jest zrównoważone odżywianie.

Czy stosowanie diety jest bezpieczne?

Niestety dieta doktora Dukana nie jest w pełni bezpieczna, a jej długie stosowanie może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Przyczyną jest zbyt mała dawka witamin i mikroelementów oraz naprawdę duża ilość białka. Może to prowadzić do silnego osłabienia, bólu mięśni, raka jelita grubego, chorób nerek i wątroby, a nawet cukrzycy.

Dieta ta powoduje zwiększenie ryzyka chorób serca i układu krążenia. Sprzyja gromadzeniu się toksyn w organizmie, co ostatecznie powoduje zatrucie organizmu.

Podczas diety na choroby najbardziej narażane są nerki — właśnie ze względu na ogromne ilości spożywanego białka. Brak zrównoważonej ilości substancji odżywczych to przyczyna rozmaitych zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu.

Dieta wysokobiałkowa nie jest rekomendowana nawet zdrowym osobom, a absolutnie zakazana osobom cierpiącym na schorzenia układu krążenia, cukrzycę, choroby nerek oraz wątroby.

Podobne artykuły

Ostatnio dodane artykuły