Data modyfikacji:

Jak wymienić klocki hamulcowe w samochodzie?

Na nic zdadzą się nowoczesne systemy wspierające hamowanie i tor jazdy auta, jeśli w złym stanie są klocki hamulcowe. Od ich kondycji zależy nie tylko skuteczność hamowania, ale i działanie np. systemu stabilizacji toru jazdy (ESP) czy kontroli trakcji (ASR). Zużycie klocków zależy od wielu czynników, m.in. rodzaju hamulców, masy samochodu czy stylu jazdy, dlatego warto kontrolować je regularnie. Sprawdź, jak wymienić klocki hamulcowe.

klocki hamulcowe

Wymiana klocków hamulcowych: kiedy?

Nowoczesne samochody informują kierowcę o konieczności wymiany klocków hamulcowych za pomocą czujników i komputera pokładowego. W starszych konstrukcjach również otrzymasz taką informację, jednak wygląda to zgoła inaczej. Klocki hamulcowe wyposażone są w specjalne blaszki, które odsłaniają się po granicznym zużyciu okładziny wynoszącym ok. 1,5 mm. W kontakcie z tarczą hamulcową wytwarzają przeraźliwy dźwięk, który jest sygnałem o konieczności wymiany.

Sprawdź także, co musisz wiedzieć o odpowietrzaniu hamulców.

Jak często należy wymieniać klocki hamulcowe? Tutaj wiele zależy od ich jakości czy stylu jazdy. Jeżeli podróżujesz głównie w długich trasach, komplet może wytrzymać nawet 80 tys. km. Dynamiczna jazda w mieście, gdzie używa się hamulców dość często, wymaga znacznie częstszych wymian. Miękkie klocki hamulcowe mogą w takich warunkach zużyć się już po ok. 15-20 tys. km.

Stan kloców hamulcowych warto sprawdzać podczas sezonowej wymiany opon. Jest wówczas dobry dostęp do zacisków.

Przeczytaj także: Regeneracja alternatora - na czym polega i czy warto?

Przygotowanie do wymiany klocków hamulcowych

Klocki hamulcowe dobierzesz do swojego auta za pomocą numeru VIN lub katalogu części. Nie sugeruj się jednak wyłącznie marką i modelem, bo w różnych wersjach silnikowych oraz wyposażeniowych mogą być instalowane inne rodzaje zacisków hamulcowych. Nie kupuj najtańszych, niskiej jakości okładziny mogą bowiem popękać już po przejechaniu kilku kilometrów.

Jak wymienić klocki hamulcowe?

Do wymiany hamulców potrzebujesz kilku podstawowych narzędzi. Przygotuj:

  • klucze do odkręcania zacisków,
  • klucz do kół,
  • szczotkę drucianą do oczyszczania zacisku,
  • smar ceramiczny,
  • duży śrubokręt płaski,
  • środek czyszczący do tarcz,
  • „kobyłkę”, czyli podstawkę zabezpieczającą przed spadnięciem auta z podnośnika.

Ustaw samochód na płaskiej powierzchni i podłóż pod koła kliny zapobiegające stoczeniu się auta.

Wymiana klocków hamulcowych krok po kroku

  1. Poluzuj śruby koła i podnieś auto na podnośniku. Od razu ustaw samochód na kobyłce, aby zapewnić dodatkowy punkt podparcia. Wymiana klocków nie wymaga użycia dużej siły, ale warto dmuchać na zimne.
  2. Zdejmij koło, odsłaniając zacisk hamulca oraz tarczę.
  3. Jeżeli zacisk hamulca zabezpieczony jest zawleczką, podważ ją delikatnie płaskim śrubokrętem i odsuń. Wypnij też złącza instalacji elektrycznej.
  4. Odkręć zacisk hamulca i delikatnie zdejmij z jarzma. Uwaga! Nie pozostawiaj go wiszącego na przewodach hamulcowych! Przypnij zacisk do elementów zawieszenia (np. sprężyny) za pomocą plastikowych opasek zaciskowych.
  5. Wyjmij stare klocki hamulcowe i dokładnie oczyść jarzmo szczotką drucianą. Jeśli jest bardzo zabrudzone, nie obędzie się bez zdjęcia jarzma i gruntownego domycia przy użyciu środków chemicznych. Sprawdź przy okazji stan tarczy hamulcowej. Jeśli jest nadmiernie skorodowana, nierównomiernie zużyta lub ma charakterystyczny rant, wymień przy okazji tarcze – same nowe klocki nie pomogą.
  6. Nowe, grube okładziny wymagają więcej miejsca w zacisku, dlatego konieczne jest cofnięcie tłoczka. Zanim to zrobisz, oczyść go z zabrudzeń (również pod uszczelką) za pomocą sprayu do hamulców, a następnie zaaplikuj pod osłonę przeciwpyłową odrobinę wazeliny technicznej lub pasty do układów hamulcowych. Dzięki temu, po wciśnięciu tłoczka, zabrudzenia nie cofną się do pompy ABS-u i układu hamulcowego.
  7. Odkręć zakrętkę zbiorniczka płynu hamulcowego i wciśnij tłoczek zacisku. Jest do tego specjalne narzędzie, ale można to zrobić również za pomocą dwóch dużych kluczy płaskich lub oczkowych. Najlepiej zrobić to przez starą okładzinę hamulcową.
  8. Zamontuj klocki hamulcowe w jarzmie za pomocą nowego zestawu montażowego. Nowe prowadnice, ślizgi i sprężynki zapewnią płynny ruch klocka hamulcowego i zapobiegną zapiekaniu się hamulców.
  9. Po oczyszczeniu zacisku nałóż go na zamontowane w jarzmie klocki hamulcowe i dokręć go śrubami. Śruby należy oczyścić i naoliwić np. smarem ceramicznym lub olejem silnikowym. Pamiętaj o zachowaniu konkretnego momentu docisku. Jeżeli nie masz klucza dynamometrycznego, pracuj z wyczuciem. Nie zapomnij o nasunięciu sprężyny dociskającej (o ile występuje) i podłączeniu przewodu czujnika.
  10. Przed założeniem koła oczyść miejsce styku felgi z tarczą za pomocą szczotki drucianej. Nie należy go jednak zabezpieczać smarem, gdyż spowoduje to obniżenie tarcia i przeniesienie większego obciążenia na szpilki mocujące felgę. Tłuste plamy z tarczy usuń za pomocą preparatu w sprayu do czyszczenia tarcz.
  11. Załóż koło i dokręć lekko śrubami. Po opuszczeniu podnośnika popraw dokręcenie śrub. Najlepiej zrobić to przy użyciu klucza dynamometrycznego. Ważna uwaga: klucza dynamometrycznego nie wolno używać do odkręcania śrub.

Co zrobić po wymianie klocków hamulcowych?

Gdy już założysz klocki hamulcowe, pora na ich dotarcie. Początkowo mogą nie mieć pełnej mocy, a pedał hamulca będzie zachowywał się nieco inaczej. Przez pierwsze 100 km unikaj gwałtownego hamowania oraz długotrwałych zjazdów z wciśniętym hamulcem. Nowe okładziny zdążą się w tym czasie ułożyć i zyskają stuprocentową skuteczność.