Data publikacji:

Jaki akumulator do samochodu?

Sami przyznacie, że sprawa jest trochę dziwna. Z jednej strony mamy niezwykle istotne urządzenie, bez którego każde auto zamienia się w bezużyteczną masę metalu. Z drugiej strony na palcach jednej ręki można policzyć osoby, które w ogóle chcą się tym zainteresować. Larum zaczyna się dopiero w momencie, kiedy nasza fura totalnie odmawia posłuszeństwa. A wtedy konieczna jest odpowiedź na pytanie, jaki akumulator do samochodu wybrać.

jaki akumulator do samochodu

Jaki akumulator do samochodu? Istotne parametry

Gwoli usprawiedliwienia wszystkich niewiedzących, trzeba powiedzieć, że akumulatory same sobie są winne. Działają poprawnie wystarczająco długo, by pozwolić o sobie zapomnieć. Ot, skrzynka gdzieś z boczku, pod maską, nic wielkiego, wydawałoby się.

No nie, nie do końca. O tym, jaki akumulator kupić, powinna decydować wiedza na temat wymogów pojazdu i parametrów akumulatorów. Podpowiedzią będzie także ranking akumulatorów.

Parametry techniczne akumulatora:

  • wymiary,
  • amperogodziny,
  • napięcie,
  • prąd rozruchowy,
  • umiejscowienie biegunów.

Wymiary akumulatora

Nie przypadkiem zaczynamy od tego parametru, ponieważ nawet spełniający wszystkie wymogi akumulator, na nic się nam nie przyda w przypadku niedopasowania. Przed wyborem nowego koniecznie należy sprawdzić wymiary starego sprzętu lub miejsca na niego przeznaczonego. Jest to o tyle łatwe, że akumulator ma kształt prostopadłościanu, doprawdy trudno o pomyłkę.

Amperogodziny

Lub popularnie pojemność, oznaczana symbolami Ah (amperogodziny). Jaki akumulator do auta wybrać? Posłużmy się przykładem. Pojemność 100 Ah oznacza, że akumulator będzie oddawał prąd o natężeniu jednego ampera przez 100 godzin, po czym nastąpi jego rozładowanie. Na wymaganą przez producenta pojemność urządzenia wskazuje wyraźnie specyfikacja lub instrukcja obsługi auta.

Napięcie akumulatora samochodowego

Na to, jaki akumulator do samochodu będzie odpowiedni, ponownie wskazuje specyfikacja, informując nas o przystosowaniu instalacji elektrycznej do określonego napięcia. W zdecydowanej większości aut będzie to 12 V, jednak w pojazdach zabytkowych można jeszcze spotkać instalację 6 V, podczas gdy samochody terenowe lub ciężarowe do sprawnego działania potrzebują aż 24 V.

Prąd rozruchowy

To parametr określający, jakie maksymalne natężenie prądu jest w stanie wygenerować akumulator w trakcie rozruchu auta. W tym momencie akumulator jest jedynym dostawcą energii elektrycznej. Najprościej rzecz ujmując, im potężniejszy silnik, tym wyższe powinny być parametry prądu rozruchowego.

Umiejscowienie biegunów

Wydaje się sprawą nieistotną, jednak to, po której stronie znajdą się odpowiednie bieguny, ma kolosalne znaczenie z powodu umieszczenia w aucie przewodów z klemami.

Producenci aut z powodów bezpieczeństwa ograniczają długość wspomnianych przewodów do niezbędnego minimum. Chodzi o to, by kabel nie zwisał i nie wystawał. Odwrócenie biegunów spowoduje niemożność dociągnięcia klemy.

Typy akumulatorów

Wiemy już, na co zwrócić uwagę w przypadku parametrów, zastanówmy się, jaki akumulator wybrać, biorąc pod uwagę rodzaje akumulatorów.

Akumulatory kwasowo-ołowiowe

Są najczęściej spotykanym urządzeniem montowanym w pojazdach mechanicznych. Sprawują się całkiem nieźle, jednak wypełnienie ich roztworem wodnym kwasu siarkowego stwarza realne zagrożenie poparzenia ciała lub zatrucia oparami.

Akumulatory srebrowo-wapniowe

Zdecydowanie szybciej się ładują. Charakteryzują się także większą odpornością na korozję oraz skutecznością w ekstremalnych temperaturach. Jaki akumulator do auta z bogatszym wyposażeniem? Odpowiedź nasuwa się sama, srebrowo-wapniowy.

Akumulator EFB (Enhanced Flooded Battery)

Idealny dla niewielkich samochodów wyposażonych w systemy start-stop. Płyty dodatnie akumulatora pokrywa dodatkowa powłoka poliestru, zwiększając stabilność masy czynnej płyty oraz odporność na pracę cykliczną.

Akumulator AGM

Posiada między płytami włókno szklane wchłaniające elektrolit. Niebezpieczne gazy powstające w czasie ładowania urządzenia są neutralizowane na elektrodzie ujemnej, gdzie występuje zjawisko rekombinacji (zamiana w wodę).

Jaki akumulator do auta?

Jak dobrać akumulator do samochodu? O tym paradoksalnie decyduje sam pojazd, a konkretnie jego wymagania techniczne określone w dokumentacji. Na szczęście w przypadku zagubienia specyfikacji auta, można ją uzyskać na stronie producenta w postaci plików PDF.

Dość częstym błędem, popełnianym zwłaszcza przez młodszych stażem kierowców, jest nabywanie akumulatora o znacznie większych parametrach pojemnościowych od wymaganego. O tym, jaka bateria jest odpowiednia, decyduje producent!

Przypomnijmy, energia kumulowana w baterii nie bierze się znikąd. Jest ona podawana z alternatora, który także pracuje z określoną mocą. Oznacza to, że połączenie energochłonnego akumulatora spowoduje efekt permanentnego niedoładowania. Alternator nie będzie w stanie zapewnić odpowiedniej ilości energii. Innymi słowy, mimo najlepszych chęci doprowadzimy w ten sposób do szybkiego zniszczenia baterii.

Wymiana poprawnie eksploatowanego akumulatora jest zjawiskiem niezwykle rzadkim w trakcie posługiwania się pojazdem. Generalnie, zaleca się dokonywać jej co 5-6 lat, bez względu na przebieg auta. Z tego powodu lepiej jest skorzystać z pomocy doświadczonego serwisu, tym bardziej że usługa wymiany nie należy do najdroższych. Poza tym personel serwisu z pewnością doradzi, jaki akumulator do samochodu będzie odpowiedni.

Decyzja o tym, jaki akumulator kupić, jest na tyle poważna, że nie warto podejmować jej samemu, nie posiadając odpowiedniej wiedzy na ten temat.

Autor: Maciej Mrozowski