Data modyfikacji:

Jaki płyn chłodniczy wybrać? Na co zwrócić uwagę?

Jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych jest płyn chłodzący. O ile jednak o wymianie oleju silnikowego pamięta każdy kierowca, o tyle płynowi do chłodnic nie poświęca się tyle uwagi. A warto, bo brak płynu lub jego słaba kondycja mogą doprowadzić do kosztownej usterki silnika. Sprawdź, jaki płyn chłodniczy.

jaki płyn chłodniczy

Czym jest płyn chłodniczy i dlaczego jest tak ważny?

Zanim odpowiemy sobie na pytanie, jaki płyn do chłodnicy wybrać, zastanówmy się, dlaczego jest to w ogóle takie istotne. W samochodach wyposażonych w silniki chłodzone cieczą płyn chłodniczy odgrywa bardzo ważną rolę. Przepływa przez kanały wodne w bloku silnika, odbierając ciepło wytwarzane przez jednostkę napędową. Następnie schładzany jest w chłodnicy znajdującej się tuż za przednim zderzakiem. Dzięki temu umożliwia utrzymanie stałej temperatury silnika, bez względu na warunki atmosferyczne czy obciążenie motoru.

Mimo iż latem do chłodzenia silnika wystarczyłaby zwykła woda, obecnie z płynu chłodniczego korzysta się cały rok. Powodem jest dodatek substancji antykorozyjnych i zapobiegających wytrącaniu kamienia, które pozwalają utrzymać kanały wodne w czystości. Dodatkowo płyn do chłodnic ma wyższą temperaturę wrzenia niż woda.

Przeczytaj także: Jaki olej silnikowy do diesla?

Dobrej jakości płyn do chłodnic największe znaczenie ma zimą, gdy temperatury spadają poniżej zera. Zawarty w płynie do chłodnic glikol etylenowy lub propylenowy obniża temperaturę krzepnięcia, dzięki czemu nie zamarza on nawet na największym mrozie. To niezwykle ważne, zamarznięcie wody w kanalikach wodnych mogłyby bowiem doprowadzić nawet do rozsadzenia bloku silnika lub chłodnicy.

Kontrola temperatury krzepnięcia płynu chłodzącego jest niezwykle ważna, szczególnie tuż przed sezonem jesienno-zimowym. Równie istotny jest odpowiedni poziom płynu do chłodnic, więc warto sprawdzać to regularnie, a zwłaszcza przed długą podróżą.

Jak sprawdzić poziom płynu chłodniczego?

Poziom płynu chłodniczego sprawdzisz już na pierwszy rzut oka. Po zlokalizowaniu zbiorniczka wyrównawczego wystarczy spojrzeć na podziałkę min-max. Intensywny kolor płynu do chłodnic z pewnością pomoże w ocenie.

Jeśli stwierdzisz niewielki ubytek, dolej płyn lub ewentualnie wodę destylowaną czy demineralizowaną. Po kilku dniach ponownie skontroluj płyn, by wyeliminować ewentualny wyciek lub usterkę silnika (np. uszczelki pod głowicą).

Jak sprawdzić kondycję płynu chłodniczego? Do pomiaru temperatury zamarzania i wrzenia służy prosty aerometr badający gęstość cieczy chłodzącej. Na tej podstawie można określić, w jakiej temperaturze płyn zmieni stan skupienia.

Cena aerometru wynosi zaledwie 10-20 zł. Jeżeli temperatura zamarzania płynu chłodniczego jest wyższa niż -30 stopni C, warto wymienić płyn na nowy. Doraźnym rozwiązaniem może być dolanie zimowego koncentratu do chłodnic.

Koncentrat czy gotowy płyn chłodniczy: jaki wybrać?

Płyny do chłodnic dostępne są w formie gotowego roztworu lub koncentratu. Te pierwsze można od razu wlać do układu, bez jakiegokolwiek rozcieńczania. Koncentrat należy natomiast rozrobić z wodą destylowaną lub demineralizowaną.

Podane przez producenta płynu proporcje pozwolą ci uzyskać konkretne parametry temperaturowe, dopasowane do klimatu, w którym poruszasz się samochodem. W ten sposób można stworzyć roztwór o jeszcze niższej temperaturze krzepnięcia.

Nie należy jednak wlewać samego koncentratu, gdyż czysty glikol ma kiepskie właściwości odprowadzające ciepło, a na dodatek krystalizuje się już w temperaturze -10 stopni!

Jaki płyn chłodniczy wybrać?

Wśród płynów chłodniczych dostępnych na rynku można wyróżnić trzy rodzaje. Jaki płyn do chłodnicy wybrać?

IAT

Nieorganiczny płyn chłodniczy starego typu, przeznaczony głównie do starszych aut. Jego bazą są krzemiany, które z czasem mogą osadzać się na metalowych częściach układu, a po oderwaniu – zapchać kanaliki wodne.

Płyny IAT mają stosunkowo niską trwałość i należy wymieniać je co ok. 2 lata. Najczęściej mają zielony lub niebieski kolor.

OAT

Nowocześniejszy typ płynu do chłodnic. Pozbawiony jest krzemianów i zawiera kwasy organiczne chroniące układ przed korozją i kamieniem. Wytwarza 20-krotnie cieńszą powłokę zabezpieczającą, dzięki czemu efektywniej odprowadza ciepło z silnika.

Trwałość płynów OAT wynosi ok. 5 lat. Nie nadają się do starych silników, np. z lat 80., z lutowanymi elementami układu chłodzącego. Zwykle dostępne są w kolorze pomarańczowym lub różowym.

HOAT

Hybrydowy płyn chłodniczy zawierający zarówno krzemiany, jak i kwasy organiczne. Można go łączyć z płynami IAT i OAT. Jego trwałość również wynosi ok. 5 lat.

Czy można mieszać płyn chłodniczy?

Mimo że na opakowaniach płynów chłodniczych najczęściej widnieje informacja, że można je łączyć z dowolnym typem płynu chłodniczego, nie jest to zalecane. Tego rodzaju mieszanki mogą mieć pogorszone parametry, a w skrajnych sytuacjach przyczynią się do awarii układu, np. uszkodzenia pompy wody lub korozji chłodnicy.

Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest więc dolanie płynu zalecanego przez producenta samochodu lub takiego samego, jaki już jest w układzie. Jeśli nie masz pewności, jaki płyn chłodniczy jest w twoim aucie, dolej płynu HOAT lub wymień płyn na nowy.

Ważne jest też to, by nie mieszać płynu na bazie glikolu etylowego z tym opartym na glikolu propylenowym. Większość płynów dostępnych na rynku zawiera toksyczny glikol etylowy, niebezpieczny dla zdrowia. Jeżeli chcesz więc kupić płyn chłodniczy z ekologicznym glikolem propylenowym, niezbędne jest całkowite oczyszczenie układu z poprzedniej cieczy chłodzącej.

Czy kolor płynu chłodniczego ma znaczenie? To pytanie zadaje sobie wielu kierowców, którzy stoją przed koniecznością dolania płynu. Choć dawniej zabarwienie wynikało z technologii produkcji płynu i służyło do jego identyfikacji, dziś jest zgoła inaczej.

Barwniki dodawane do płynu ułatwiają jedynie zlokalizowanie wycieku, a jeden typ produktu może być oferowany w wielu kolorach. Znaczenie ma więc nie tyle kolor płynu do chłodnic, co jego skład.

Przeczytaj także:

Autor: Szymon Sonik